معلم نوش آبادی برگزیده جایزه ترویج علم ایران شد

اصفهان (پانا) - سید جلال جلیلی، معلم نوش آبادی، برای نخستین بار جایزه ترویج علم ایران در بخش آموزش و پرورش را برای استان اصفهان به ارمغان آورد.

کد مطلب: ۱۲۴۲۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
معلم نوش آبادی برگزیده جایزه ترویج علم ایران شد

سید جلال جلیلی نوش آبادی برگزیده بیست و دومین دوره جایزه ترویج علم ایران گفت: جایزه ترویج علم ایران، با هدف تقدیر از افراد یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که مؤثرترین فعالیت‌ها را برای همگانی کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی در ایران و کاربرد علم در هریک از سطوح زندگی اجتماعی انجام داده‌اند.

وی گفت: این جایزه با معیار‌های انگیزه افزایش سواد علمی و ارتقای فرهنگی جامعه از راه ترویج علم، همت شخصی یا گروهی، استمرار بیش از سه سال، گستردگی سنی و جغرافیایی، برنامه‌ریزی موثر برای رسیدن به نتیجه‌ای ماندگار و کلان، مبتنی بر خلاقیت و نوآوری داوری می‌شود.

به گفته وی جایزه ترویج علم به استناد مصوبه ۲۰ مرداد سال ۱۳۸۱ هیأت مدیره انجمن ترویج علم ایران، به منظور قدردانی از کوشش‌های مروجین علم و تشویق عموم به فعالیت و زمینه‌سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه، هرساله مراسم جایزه ترویج علم را برای تقدیر از افراد یا سازمان‌های انجام دهنده بهترین و مؤثرترین فعالیت‌ها در راستای همگانی کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی در ایران و کاربرد علم در هریک از سطوح زندگی اجتماعی برگزار می‌شود.

منتخب دریافت جایزه ترویج علم ایران گفت: مروجان علم می‌توانند از گروه‌های آموزندگان علم، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان علمی و سرمایه گذاران در ترویج علم نیز انتخاب می‌شوند.

جلیلی تصریح کرد: یک طرح مشخص پژوهشی در ترویج علم یا خروجی ترویجی حاصل از آن طرح‌ه­ای پژوهشی نیز می‌تواند نامزد دریافت جایزه شود.

وی گفت: معیار‌های اهدای جایزه شامل انگیزه، همت، سابقه فعالیت، گستردگی، برنامه ر­یزی موثر، توان تأثیرگذاری دستاورد، اصالت، کارگروهی، زمینه‌سازی برای فعالیت‌های علمی جوانان و نوجوانان به طور مستقیم یا غیرمستقیم است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش سنگ بنای توسعه کشور‌ها و بخشی از اقتدار و قدرت ملی است گفت: بنابراین توجه جدی و اساسی نسبت به شرایط حاکم بر مدرسه و جامعه هدف آن، به همان نسبت ضروری است که پیامبر بزرگ اسلام، رسالتش را معلمی و آگاهی بخشیدن به جامعه معرفی می‌کند.

به گفته وی توسعه همه جانبه کشور‌ها از مدرسه و در قالب نظام‌های پنهان و پیدای درسی فرهنگ سازی و نهادینه و رفاه اجتماعی به عنوان مهمترین برنامه توسعه کشور‌ها با افزایش سواد عمومی و مدرسه میسر می‌شود.

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش گفت: از آنجا که مدرسه، محلی برای توسعه انگیزه‌های فردی و اجتماعی است نظام‌های آموزشی دنیا، با شناسایی و رشد استعداد کودکان و نوجوانان می‌توانند بقا و پیشرفت جامعه را بسترسازی کنند که این مسیر در مناطق محروم از ضرورت بیشتری برخوردار است.

جلیلی گفت: در دنیای امروز، مدرسه محلی برای گذران دوره‌ای از زندگی نیست، بلکه فضای پرورش نسل آینده ساز جامعه است و باید قدرشناسی، گفتگو، کار تیمی، خیرخواهی، اخلاق مداری و درستی در گفتار و کردار را یاد بگیرد.

برگزیده بیست و دومین دوره جایزه ترویج علم ایران ادامه داد: توسعه آموزش و پرورش با وعده و خبر اتفاق نمی‌افتد اگر جایگاه نظام آموزشی و جامعه مخاطب آن در جایگاه قدرت ملی اهمیت پیدا کند، می‌توان اعتلای فرهنگ و توسعه کشور را از آن انتظار داشت.

جلیلی افزود: اگر فرهنگ حاکم بر جامعه در تحقق فرمایش حضرت علی (ع) باشد که فرمود، هرکس یک کلمه به من بیاموزد من یک عمر سپاسگزار او هستم، رسانه‌های ما به جای خبر افزایش دستمزد معلم‌ها، به مدرسه‌ها مراجعه می‌کنند و از حقوق حرفه‌ای معلم و دانش آموزان گزارش تهیه کرده و مسیر توسعه این کشور را هموار می‌کنند.

بیست و دومین دوره جایزه ترویج علم ایران پنجشنبه دوم دی‌ماه در کتابخانه ملی ایران برگزار شد و جایزه هنریک مجنونیان در بخش محیط زیست به حسین آخانی سنجانی و رضا ساکی، جایزه توران میرهادی در بخش ادبیات کودک به علی اصغر سیدآبادی و جایزه محمد بهمن بیگی در بخش معلمان مناطق محروم به سید جلال جلیلی نوش آبادی و شهناز عشایری رسید.

همچنین جایزه بخش انجمن‌های علمی و نهاد‌های مروج علم به محمد تقی توسلی، سیامک زند رضوی و پژوهشگاه اقیانوس شناسی و جایزه حوزه سلامت به سید علیرضا ناجی و جایزه بخش تاریخ علم و رسانه به محمدرضا نوروزی، امیرعماد میرمیرانی و شبکه آموزش سیما تعلق گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار