رمضانی: نیازمند بازخوانی »غرب زدگی» جلال هستیم

تهران (پانا) - علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب می‌گوید در دوره کنونی نیاز به بازخوانی  اندیشه‌های جلال در دنیای کنونی دیده می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۷۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
رمضانی: نیازمند بازخوانی »غرب زدگی» جلال هستیم

صبح امروز نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره ادبی جایزه جلال آل احمد با حضورعلی رمضانی مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و وجیهه سامانی، دبیر علمی جایزه جلال صبح امروز، هجدهم دی ماه در خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رمضانی با اشاره به این مطلب که جایزه جلال امسال مصادف با شصتمین سال انتشار اثر «غرب زدگی» است، گفت: در جامعه کنونی و فضای فکری غرب این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و باید بگویم ما نیاز به بازخوانی اندیشه‌های جلال در دنیای کنونی داریم.

وی در ادامه افزود: اختتامیه جایزه جلال در آستانه روز مادر و ولادت حضرت زهرا(س) ساعت 18 بیست و چهارم دی ماه در تالار وحدت اختتامیه برگزار می‌شود و همچنین در دوره آل جلال نیز پذیرای حداقل ۱۲۰ آموزش پذیر ادبیات و نقد ادبی در روز‌های پنجشنبه تا شنبه ۲۲ تا ۲۴ دی ماه از سراسر کشور خواهیم داشت.

در ادامه وجیهه سامانی دبیر علمی این دوره نیز عنوان کرد: چرخه نشر با این جوایز رونق پیدا می‌کند. جایزه جلال از مهمترین جوایز ادبی است و هیچ نویسنده‌ای نیست که دوست نداشته باشد، اثرش در این جایزه دیده شود و شان این جایزه از خود جلال گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد آثار رسیده این دوره ۲۶۰۰ اثر در چهار بخش اصلی بوده، گفت: داستان بلند ۱۵۰۸، نقد ادبی ۷۷، مستندنگاری ۶۹۰ و مجموعه داستان کوتاه ۴۰۱ اثر بوده است. ۱۹ داور دراین بازه دو ماهه ما را عالمانه طی سه مرحله داوری همراهی کردند و ما در نهایت به ۱۵ نامزد رسیدیم.

د ادامه این نشست رمضانی درباره مبلغ جایزه جلال گفت: هم اکنون جایزه جلال گرانترین جایزه کشور است و مجموعه وزارتخانه ارشاد سال گذشته یک مرتبه افزایش قیمت داد. امیدواریم با تامین منابع مجلس و توجه به حوزه ادبیات امکان افزایش باشد، ما اخیرا در راهرو‌های مجلس که محل برگزاری نمایشگاه‌ها است چند روزی با عنوان نمایشگاه ظرفیت‌ها و حوزه ادبیات و نشر کشور حضور داشتیم. امسال مبلغ جایزه ۲۵۰ میلیون برای نفر برگزیده و ۵۰ میلیون تومان جایزه تقدیر شونده است.

در ادامه این نشست سامانی به بخش‌های جنبی این رویداد فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این دوره سه بخش جنبی با عناوین آثار سردار سلیمانی در حوزه مستندنگاری با بازه سه ساله، بخش دوم مدافعان سلامت و کرونا باهمین بازه سه ساله و بخش سوم هم ویرایش کتاب است که امسال دومین دوره آن برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: امسال به لحاظ کمی شاهد رشد ۷۲ درصدی تقریبا دو برابر و نیم در هر بخش هستیم و به لحاظ کیفی باید صبر کنیم بیانیه هییت داوران منتشر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار