دوگانه آموزش؛ مجازی یا حضوری؟

زنجان (پانا) - سویه جدید کرونا وارد کشور شده و نگرانی‌های زیادی از گسترش آن در سطح جامعه وجود دارد. گزارش‌های میدانی حکایت از علاقه و تمایل به حضوری شدن مدارس دارد. اما باید دید با در نظر گرفتن وضعیت موجود، کادر آموزشی و دانش‌آموزان بیشتر آموزش مجازی را ترجیح می‌دهند یا آموزش حضوری را؟

کد مطلب: ۱۲۴۲۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
دوگانه آموزش؛ مجازی یا حضوری؟

چند روزی است بازگشایی مدارس از یک طرف و ورود سویه جدید کرونا به کشور از طرف دیگر ابهاماتی برای ادامه حضوری بودن آموزش ها ایجاد کرده است. این دغدغه، برای دانش آموزان، معلمان، مدیران مدارس و اولیا یکسان است. به یکی از مدارس متوسطه اول در سطح شهر زنجان رفتیم تا حال و هوای دانش‌آموزان از بازگشایی مدارس و نظرات آنها و معلمان را بررسی کنیم.

از نظر مدیریتی چگونه می توان هم آمار حضور دانش‌آموزان در مدرسه را کنترل کرد و هم آموزش را با تمرکز انجام داد؟

اولین سوال را با مدیر مدرسه مطرح کردم. مریم رضایی مدیر دبیرستان که 27 سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارد، در رابطه با حضور دانش آموزان در مدرسه نگرانی های خود را دارد. «تعداد دانش آموزانی که از آموزش حضوری استقبال می کنند از تعداد دانش آموزانی که استقبال نمی کنند، بیشتر است. اما با توجه به کرونا و سویه جدید آن، بعضی از اولیا اجازه نمی‌دهند دانش آموزان در کلاس های حضوری شرکت کنند و بعضی از دانش آموزان فقط برای امتحان در مدرسه حضور پیدا می‌کنند.»

او در ادامه از استقبال معلمان از بازگشایی مدارس صحبت کرد.«بیشتر معلم ها از حضوری شدن مدارس استقبال کردند. این ویروس شیوع بالاتری دارد که کار را برای ما خیلی سخت تر می کند. با در نظر گرفتن شرایط موجود، من تدریس مجازی را ترجیح می دهم.»

امتحانات نوبت اول حضوری است

این مدیر بر امتحانات حضوری ترم اول تاکید دارد.«امتحانات به صورت حضوری برگزار خواهد شد و اگر دانش آموزی به کرونا مبتلا شود می توانیم زمان امتحان را برای آن دانش آموز تغییر بدهیم. من از دانش آموزان انتظار دارم از زمان خود به خوبی استفاده کنند و این روزها که شرایط برای آموزش سخت شده است خودشان برای یادگیری تلاش بیشتری کنند.»

در ادامه با اولیای یک دانش آموز پایه نهمی که امسال انتخاب رشته و تصمیم گیری آینده دانش آموز برایش خیلی مهم است، گفت و گو کردیم.

وی در مورد آموزش حضوری نظر مثبتی دارد.«به نظر بنده مدارس حضوری باشد بهتر است، چون پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنیم و اکثر دانش آموزان هر دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند. سویه جدید ویروس نگرانی ندارد، چون تمام محدودیت ها هنوز وجود دارند.»

این مادر در ادامه تاکید کرد:«قبل از کرونا تلاش دانش آموزان برای رفتن به مدرسه و دیدن معلم‌ها و پاسخ دادن به درس ها خیلی بهتر از حالا بود، این چند ماه که مدارس غیرحضوری بوده دانش‌آموزان سهل انگاری می کنند و درس خواندن با گوشی برایشان سخت است و واقعا من به عنوان یکی از اولیا از مسئولین می خواهم اجازه بدهند مدارس حضوری بماند.»

با این اوصاف دوگانگی نظرات در خصوص بازگشایی مدارس همچنان بین تمام اقشار وجود دارد.

معلمان چه واکنشی در خصوص آموزش حضوری دارند

فرناز روغنی، دبیر علوم این مدرسه است که از تجربه خود در زمان آموزش مجازی صحبت کرد.«اوایل آموزش مجازی دانش آموزان و دبیران، هیچ آشنایی با تدریس و مطالعه در فضای مجازی نداشتند. شرایط برایمان بسیار سخت بود، ولی به مرور زمان که با نرم افزارها آشنا شدیم، این امر باعث شد که فعالیت ها به سهولت ادامه یابد. در آموزش مجازی تمام تلاشمان را کردیم تا مطالب مفیدی در اختیار دانش آموزان بگذاریم و آنها را هدایت کنیم، اما معایب گسترده ای به علت عدم فضاسازی مناسب در مدارس داشت.»

وی همکاری بیشتر اولیا را برای آموزش حضوری می‌طلبد.«اگر اولیا همکاری کنند و اجازه بدهند که دانش آموز به مدرسه بیاید برای یادگیری بهتر است. کسی که به تولد، عروسی، دورهمی می رود چرا اجازه نمی دهد که دانش آموز به مدرسه بیاید. آیا فقط مدرسه کرونا دارد؟ باوجود اینکه آمار قابل ملاحظه ای از دانش آموزان واکسن زده اند، بنابراین خطر کمتری همه را تهدید می کند.»

دانش آموزان چه حال و هوایی را تجربه می‌کنند

به یک دانش‌آموز کلاس هشتمی برخورد کردم. او از حضور در مدرسه احساسش را اینگونه بیان کرد.«حس بسیار خوبی دارم، بدلیل اینکه دوستانم را می بینم و روحیه ام بهتر می شود. من صد در صد آموزش حضوری را ترجیح می دهم. بدلیل اینکه می‌توانیم بامعلم رخ به رخ حرف بزنیم و سوالات درسی‌مان را بپرسیم، ولی در آموزش مجازی این فرصت را نداریم. در آموزش مجازی چند ساعت بطور مداوم گوشی به دست می گیریم و قطعا این موضوع باعث آسیب دیدن چشم هایمان می‌شود.»

این دانش‌آموز از سختی‌های آموزش مجازی گلایه دارد.«کلاس هایی که بصورت زنده یا گفتگوی صوتی برگزار می‌شود، مشکلات زیادی مانند قطع شدن صدا و تصویر را به همراه دارد. درس خواندن در فضای مجازی خیلی سخت است و ما درس ها را به خوبی متوجه نمی‌شویم. من با حضوری بودن امتحانات کاملا مخالف هستم، چون ما مدت زیادی مجازی درس خواندیم و قطعا به اندازه اینکه در آموزش حضوری درس را یاد می‌گرفتیم، در آموزش مجازی یاد نگرفتیم. اینکه زمان آموزش کم شده است،به هیچ عنوان ربطی به دبیرها ندارد، ولی انتظار دارم زمان را جوری تنظیم کنند که دانش آموزان بتوانند سوالاتشان را مطرح کنند. ما قطعا نگران مبتلا شدن به این ویروس هستیم. با وجود اینکه واکسن هم زدیم، ولی باز نگرانی وجود دارد. تازه به حضوری شدن مدارس عادت کرده بودیم که با آمدن این ویروس نگران بسته شدن مدارس هستم. امیدوارم هرچه زودتر شرایط درست شود و مدارس کاملا حضوری شوند.»

در نهایت ما فقط توانستیم با تعداد کمی که در مدرسه حضور داشتند صحبت کنیم. اولیا و دانش آموزان زیادی هستند که به دلیل کرونا به مدرسه نمی‌آیند و نمی‌توان دقیق نظرات آنها را جویا شد. آنها هم نگرانی خود را دارند. خیلی ها معتقدند مدرسه نسبت به فضاهای دیگر فضای امن تری دارد، اما نگرانی همه از وضعیت موجود مشهود است. کار برای مدیران، معلمان، اولیا و دانش آموزان بسیار سخت شده و عواقب این کاستی ها متوجه جامعه خواهد بود. شاید بهتر باشد تصمصم مناسب‌تری برای دانش‌آموزان اتخاذ شود.

خبرنگاران: یاسر صالحی و زهرا منصوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار