تهدید قحطی نویسنده در آینده ایران جدی است؟

اشترانی: در سال ۱۴۰۰ هیچ کتابی چاپ نکردیم

تهران (پانا) - آمار نشر کتاب در طی چهار ماه گذشته حکایت از روند رو به کاهش کتاب‌های چاپ اول دارد و این اتفاق بی‌ربط به مسئله کمبود کاغذ نیست و خیلی بعید نیست که کشور در سال‌های آتی با موضوع کمبود نویسنده مواجه شود.

کد مطلب: ۱۲۴۱۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
تهدید قحطی نویسنده در آینده ایران جدی است؟

آمارهای منتشر شده از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد که تعداد کتاب‌های چاپ اولی از تعداد 6 هزار و 166 کتاب در ماه مرداد به عدد 5 هزار و 657 کتاب در ماه آبان رسیده است. در مدت این 4 ماه با کاهش کتاب‌های چاپ اول روبرو هستیم و تداوم کاهش این آمار در ماه‌های آتی می‌تواند حکایت از کاهش تعداد نویسندگان ایرانی داشته باشد.
قبل از اینکه کرونا حوزه نشر و کتاب و کتاب‌خوانی را تحت تأثیر قرار دهد چندین سال بود که با گسترش فضای مجازی مواجه شده بود و این پدیده در دنیا تأثیر بسزایی درروند مراجعه به کتاب گذاشته است. درنهایت کرونا و سایه سنگین تحریم و به تبع افزایش قیمت کاغذ منجر به کاهش تولید کتاب در کشور شد. اکنون صنعت نشر با مشکل جدی کاغذ مواجه شده است. به گفته مدیر انتشارات «مفاهیم» بسیاری از کتاب‌ها تا مرحله قبل از چاپ پیش می‌رود اما به دلیل نبود کاغذ و قیمت بالای آن به انتشار نمی‌رسد.

ناشرانی که در بازه زمانی سال 98 تا 1400 ورشکست شدند

«ارغوان اشترانی» مدیر انتشارات «مفاهیم» در گفت‌وگو با پانا به ورشکستگی تعدادی از ناشران در بازه زمانی سال 98 تا 1400 اشاره کرده و می‌گوید: «این ورشکستگی بیشتر شامل ناشرانی بوده که عنوان‌های کتاب زیادی نداشتند و حدود 10 تا 12 کتاب در سال چاپ می‌کردند.»
وی از تجربه زیسته کاهش حجم ورودی کتاب‌ها به انتشاراتش سخن می‌گوید و می‌افزاید: «در 10 سال گذشته، سه واحد 100 متری و یک واحد 40 مترمربعی داشتیم که از کتاب پر و خالی می‌شد اما حالا فقط واحد 40 متری باقی مانده است و دیگر واحدها را اجاره داده‌ایم تا بتوانیم از مبلغ اجاره‌شان انتشارات مان را سرپا نگه داریم.»

در سال 1400 هیچ کتابی چاپ نکردیم

اشترانی می‌گوید: «در سال 96 هفته‌ای 120 هزار نسخه کتاب چاپ می‌کردیم. در کل سال 98 تیراژ کتاب‌های مان 120 هزار نسخه شد و در سال 99 تیراژ کتاب‌های این انتشارات به 60 هزار نسخه رسید و این یعنی 12 عنوان کتاب با تیراژ 5 هزارتایی داشتیم. متأسفانه امسال هیچ کتابی چاپ نکردیم و فکر نمی‌کنم که کتابی چاپ کنیم. این در حالی است که در فروش همان تعداد کتاب‌هایی که داشتیم نیز به مشکل خوردیم و نتوانستیم آن‌ها را بفروشیم.»

افزایش قیمت 5 هزار تومانی میانگین قیمت کتاب در عرض 4 ماه

آمارهای خانه کتاب حکایت از این دارد که میانگین قیمت کتاب از حدود 56 هزار تومان در ماه مرداد به عدد 61 هزار تومان در ماه آبان رسیده است و این افزایش میانگین قیمت کتاب هم چندان با شرایط بحرانی که این روزها انتشاراتی‌ها تجربه می‌کنند، بی‌ربط نیست چون تعداد کتاب‌های منتشر شده نیز در این چهار ماه رو به کاهش است.

ارزان‌ترین کتاب‌ها مربوط به کودک و نوجوان است

در شرایطی که بیشترین شمارگان کتاب مربوط به حوزه کودک و نوجوان است اما به لحاظ میانگین قیمت کمترین مبلغ به کتاب‌های این حوزه تعلق دارد و بیشترین مبلغ کتاب متعلق به کتاب‌هایی با موضوع کمک درسی و علوم ریاضی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار