کارشناس مسئول مشاوره منطقه ۱۵:

انتخاب رشته پایه نهم به معنای انتخاب ادامه مسیر تحصیلی است

تهران (پانا) - شناسایی توانایی و استعداد و علاقه دانش‌آموزان در انتخاب رشته پایه نهم، کلید انتخاب راه درست بین چند راهی رشته های مختلف است.

کد مطلب: ۱۲۴۰۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب رشته پایه نهم به معنای انتخاب ادامه مسیر تحصیلی است

وبیناری با موضوع فرایند هدایت تحصیلی در بستر شاد با حضور سجاد هاشمی؛ کارشناس مسئول مشاوره منطقه ۱۵، علیرضا غلامی روانشناس و مشاور در منطقه و همچنین چهار هزار و دویست نفر از اولیا و دانش آموزان در منطقه ۱۵ با همکاری پژوهشسرای ابن سینا برگزار شد.

سجاد هاشمی گفت: در میان سال های تحصیلی؛ سال نهم یکی از مهمترین سال هاست. اگر سال‌های مدرسه را یک راه عریض در نظر بگیریم این راه در سال نهم به چند راهی می رسد و دانش آموزان هر یک به راه، علاقه و استعداد شان می روند و از هم جدا می شوند‌. شناسایی توانایی و استعداد و علاقه دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم کلید انتخاب راه درست بین این چند راهی است و این انتخابی است که می‌تواند یکی از انتخاب های زندگی اجتماعی هر دانش آموز باشد. انتخاب رشته پایه نهم به معنای انتخاب ادامه مسیر تحصیلی است و ابتدای شروع تحصیلات تخصصی در رشته معین که تا مقاطع بالای دانشگاه ادامه دارد.

هاشمی افزود: سه مشکلی که در انتخاب وجود دارد عبارتند از: عدم انتخاب، شک در انتخاب و انتخاب نامناسب
که در عدم انتخاب فرد به انتخاب فکر نکرده است و درباره آن اطلاعات کافی ندارد اما در مورد شک در انتخاب، افراد مردد می شوند و نمی دانند باید چه کار کرده و کدام مورد را انتخاب کنند، همچنین در انتخاب نامناسب نیز افراد انتخابی دارند که توانایی های لازم برای انجام آن را ندارد.

وی بیان کرد: در مثلث انتخاب باید سه مورد خودشناسی، رشته و شغل شناسی، آینده و جامعه را حتماً و مدنظر داشته باشیم.

البته علاقه و توانایی نیز دو اصل مهم در این مسیر هستند که اگر در کنار هم باشند انگیزه کافی و سازگاری و انتخاب درست تری اتفاق خواهد افتاد.
در پایان علیرضا غلامی در خصوص فرآیند هدایت تحصیلی، آزمون‌ها، صد نمره تاثیرگذار در هدایت تحصیلی، نظر والدین، آزمون‌های توانایی و استعداد، آزمون‌های پایه های هفتم، هشتم و نهم، نظر خود دانش آموزان و معلمان و مشاوران توضیحات کامل و جامعی ارائه داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار