ارزیابی مقامات آمریکایی از وین 7

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که اولویت واشنگتن همچنان انجام مذاکره سازنده با تمام طرف‌های برجام برای بازگشت متقابل به توافق است. مشاور امنیت ملی آمریکا هم بازگشت به پایبندی متقابل به برجام در سال جاری میلادی را دشوار توصیف کرد و گفت که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
ارزیابی مقامات آمریکایی از وین 7

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین و زمان از سرگیری دوباره این رایزنی‌ها گفت: همان طور که می‌دانید دور هفتم مذاکرات در وین روز جمعه متوقف شد اما من هنوز نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چه زمانی مجددا از سرگرفته خواهد شد. رابرت مالی (نماینده ویژه آمریکا در امور ایران) نیز باتوجه به وقفه ایجاد شده به واشنگتن بازمی‌گردد.

پورتر ادامه داد: آنچه می‌توانم بگویم، این است که اولویت ما همچنان از سرگیری سازنده مذاکرات با تمام طرف‌ها برای رسیدن به یک توافق و اجرای آن در جهت بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام است اما هنوز زود است بتوان گفت که آیا ایران با رویکرد سازنده به مذاکرات بازگشته است، یا خیر.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هم پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین مدعی شد که این رایزنی‌ها به خوبی پیش نمی‌رود. وی گفت: دولت بایدن پس از برگزاری دور هفتم مذاکرات وین، با وجود اینکه قدرت‌های جهانی، از جمله چین و روسیه متحد شده‌اند، هنوز راه بازگشت به توافق هسته‌ای احیا شده با ایران را نمی‌بیند.

سالیوان ادامه داد: مذاکرات به گونه‌ای خوب پیش نمی‌رود و هنوز راه بازگشتی (به توافق) نداریم.

این مقام آمریکایی همچنین بیان کرد: آنچه خوب پیش می‌رود، اتحاد ما با شرکای اروپایی‌مان و همسویی بیشتر با چین و روسیه است. من فکر می‌کنم که ایران نیز به طور فزاینده‌ای درک کرده است که باید به شکل سازنده و جدی به میز مذاکره بیاید و اینکه صبر ما نامحدود نیست.

سالیوان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به توسعه برنامه هسته‌ای کشورمان در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: از زمان خروج واشنگتن از برجام تهران به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه داده است. اکنون مشخص شده است که بازگشت به پایبندی متقابل در سال جاری دشوارتر از آنچه می‌خواستیم ببینیم، است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار