مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگو با پانا:

سقف حمایت مرکز گسترش ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون است

کمبود بودجه مستندسازی حتی در سطح تلویزیون هم وجود دارد/ فیلم‌های متناسب با اهداف جشنواره انتخاب شدند/ بودجه جشنواره سینما حقیقت اصلا کافی نیست

تهران (پانا) - «محمد حمیدی مقدم» دبیر جشنواره سینما حقیقت، عنوان کرد فیلم‌هایی برای جشنواره حقیقت انتخاب می‌شوند که متناسب با اهداف معین جشنواره باشند و از سوی جشنواره محدودیتی به لحاظ موضوعی یا پرداختن به سوژه، وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۲۳۹۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
سقف حمایت مرکز گسترش ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون است

«محمد حمیدی مقدم» دبیر پانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، درباره ضرورت حضوری بودن جشنواره حقیقت، بیان کرد: «با توجه به واکسیناسیون عمومی که انجام شد و البته گشایش دوباره سینماهای کشور با پذیرش صد درصدی ظرفیت، دیگر برگزاری آنلاین جشنواره توجیه‌پذیر نبود زیرا جشنواره‌ها تابع بازشدن سینماها هستند و مجازی برگزار شدن صرف جشنواره به هیچ وجه جایز نبود.»

صبوری یکساله مستندسازان برای برگزاری حضوری جشنواره حقیقت

حمیدی مقدم با اشاره به اینکه حضوری بودن جشنواره ضرورت داشته و منجر به پیشرفت مستندسازان و جامعه هنری است، عنوان کرد: «ناگفته نماند به دلیل ضریب اشغالی بالا در تجمعات صدور کارت ها را تنها برای منتخبین رسانه، صاحبین آثار و... امکان پذیر کردیم. از طرفی، باید به اشتیاق و نیازهای جامعه هنری و مستندسازان که یک سال است صبر کرده‌اند، پاسخ دهیم.»

فیلم‌های متناسب با اهداف جشنواره انتخاب شدند

دبیر پانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت درباره این مسئله که آثار حاشیه اجتماعی نداشته و همچنین با اشاره به محدودیت‌های جشنواره بیان کرد: «از سوی جشنواره محدودیتی به لحاظ موضوعی یا پرداختن به سوژه، وجود ندارد. دیدگاه ما، به ساختار تکنیکی کلیت اثر است. مجموع رعایت این‌ها باعث می‌شود فیلم‌هایی انتخاب شوند که متناسب با اهداف معین جشنواره باشند.»

وی افزود: «وقتی ما از جشنواره صحبت می‌کنیم، همه قواعد و موانع آن را می‌دانیم. خوشبختانه در کل آثار به موردی برخورد نکردیم که در میان فیلم‌های انتخابی ما باشند. در نهایت، وقتی آثار منتخب معلوم می‌شوند، باید از سمت اداره نظارت ارزشیابی مجوز نمایش در سینماها را کسب کنند. در کل، آثار منتخب آثاریست که می‌توان درباره آن‌ها بحث کرد.»

بودجه جشنواره سینما حقیقت اصلا کافی نیست

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین با توجه به انتقاد خود از کافی نبودن بودجه‌های ساخت مستند و نیز کمبود بودجه برگزاری جشنواره عنوان کرد: «بودجه جشنواره سینما حقیقت، اصلا کافی و اندازه نیست. سازمان سینمایی در حد توان ممکن به جشنواره حقیقت، کمک کرده است، اما به نظر من باید به شکل اسپانسرینگ و حتی حمایت‌های مالی ارگان‌ها و نهادهای دیگر و حوزه‌های بخش‌های اقتصادی دیگر منابع مالی را تامین کنیم که خوشبختانه این اتفاق برای سینما حقیقت در حال رخ دادن است.»

کمبود بودجه مستندسازی حتی در سطح تلویزیون هم وجود دارد

حمیدی مقدم ادامه داد: «با فضایی هم که در حال حاضر ایجاد کرده‌ایم، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری هم به بودجه جشنواره کمک کرده است اما درباره بودجه فیلمسازی در بخش مستند، با توجه به گفت‌وگوهای قبلی‌ام، بحث عدم تطابق برآورد و بودجه تولید فیلم مستند نسبت به گونه‌های دیگر فیلم سازی در سینما مشهود است. با درنظر گرفتن میانگین متوسط تولید فیلم مستند می‌توان متوجه شد که کمبود بودجه در سطح مستندسازی حتی نسبت به تلویزیون هم وجود دارد و باید برنامه ریزی و اقدامی برای این کمبود صورت گیرد.»

سقف حمایت مرکز گسترش ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون است

دبیر جشنواره سینماحقیقت، درباره ساخت فیلم توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: «این مرکز در حال حاضر 6 تا 7 پروژه سینمایی تجربی را در دست دارد. همچنین هدف حمایت، ساخت فیلم‌هایی خلاق و کم‌هزینه است که این برنامه‌ریزی از سال 1399 اضافه شده است. میانگین مبلغ حمایتی این آثار سینمایی بلند، بین پانصد میلیون تا حداکثر ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون است. البته فعلا شوراها متوقف هستند و به زودی دوباره آغاز به کار خواهند کرد.»

ایلیا خراطچی، خبرنگار دانش آموز پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار