بارش‌های فراتر از میانگین طبیعی در جنوب و غرب اصفهان در دی‌ماه

اصفهان (پانا) - معاون اداره کل هواشناسی استان اصفهان خبر داد بارندگی‌ها در دی ماه در حوضه زاینده‌رود، نیمه جنوب و غرب استان فراتر از میانگین طبیعی خواهد بود و بارش‌های زمستان تنش آبی را کاهش خواهد داد.

کد مطلب: ۱۲۳۹۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
بارش‌های فراتر از میانگین طبیعی در جنوب و غرب اصفهان در دی‌ماه

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان اصفهان، نوید حاجی بابایی اظهار کرد: میانگین وزنی بارش‌ها در استان اصفهان از ابتدای سال آبی (مهرماه) تا ۱۵ آذر ماه ۲۸ میلی متر بوده است که نسبت به بلند مدت (۳۰ ساله) تفاوت چندانی ندارد.

کاهش ۵۵ درصدی بارش‌ها در سرچشمه حوضه زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیشترین میانگین بارشی در نیمه شمالی استان بوده است، افزود: بارندگی‌ها در حوضه زاینده رود نبوده و تأثیر بسزایی بر منابع آبی استان اصفهان نداشته است. ضمن اینکه کوهرنگ به عنوان اصلی ترین سرچشمه حوضه زاینده رود تا امروز نزدیک به ۵۵ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش بارندگی دارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: کمبود بارش تجمعی در سال‌های اخیر و به ویژه سال آبی گذشته ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، سبب شد شدت خشکسالی در سراسر نقاط استان افزایش یابد و هم اکنون ۸۲ درصد از مساحت اصفهان درگیر خشکسالی بلندمدت است.

حاجی بابایی با بیان اینکه تا پایان آذرماه بارش قابل ملاحظه‌ای در سطح استان نخواهیم داشت، گفت: پایداری جو و جولان آلاینده‌ها را در مناطق مرکزی و صنعتی استان به ویژه کلانشهر اصفهان تا آخر پاییز خواهیم داشت و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای عموم خواهد بود.

تغییر شرایط جوی از دی ماه و بارش‌های فراتر میانگین طبیعی

وی با اشاره به اینکه در دی ماه شرایط جوی استان کامل تغییر خواهد کرد، ابراز کرد: دی ماه گذر سامانه‌های جوی جنوبی تسهیل می‌شود و انتظار افزایش بارش در بسیاری از مناطق استان به ویژه نیمه جنوبی و غربی و منابع آبی استان را خواهیم داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: میزان بارش‌های دی ماه در سطح استان، نرمال (طبیعی) و در جنوب و غرب اصفهان و نیز حوضه زاینده رود متمایل به فراتر از میانگین طبیعی خواهد بود.

آغاز بارش‌ها از هفته نخست دی ماه

حاجی بابایی با بیان اینکه بارندگی‌های دی ماه در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه زاینده‌رود از میانگین طبیعی منطقه فراتر خواهد بود، اظهار کرد: همه مناطق استان اصفهان نیز در دی ماه بارش طبیعی خود را دریافت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف اینکه حوضه زاینده رود در پاییز بارش‌های خوبی دریافت نکرد، در دی ماه انتظار داریم کمی بالاتر از میانگین طبیعی دریافت کند و پوشش برف نیز در ارتفاعات جنوب و غرب استان و کوهرنگ سرچشمه زاینده رود مناسب خواهد بود؛ این وضعیت در سه ماه زمستان پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بارش‌های زمستان امسال بحران و تنش آبی را کمی کاهش خواهد داد، در عین حال تاکید کرد: با وجود این مدیریت و مصرف بهینه آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی و آشامیدنی و بهداشت ضروری است و برغم بارندگی‌ها نباید بحران آب و آسیب پذیری منطقه را فراموش کرد.

حاجی بابایی ابراز کرد: بارش‌ها از هفته نخست دی‌ماه در سرچشمه‌های آبی اصفهان آغاز می‌شود و همه الگوها و داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که وضعیت بارشی بسیار بهتری نسبت به پاییز خواهیم داشت. در زمستانی که در پیش است، انتظار داریم همه شهرهای استان سهم بارشی خود را دریافت کنند و بارندگی در کوهرنگ جبران کننده کمبود بارش پاییز باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود بارش برف در فریدونشهر و ارتفاعات غرب استان اصفهان در ماه‌های آبان و آذر، میانگین ارتفاع برف در کوهرنگ سرچشمه حوضه زاینده رود توسط هواشناسی چهارمحال و بختیاری اعلام نمی‌شد، گفت: بارش برفی محقق نشده بود؛ آبان و آذر سامانه‌های شمالی بر کشور حاکم بود که بارش‌های آن تأثیری بر منطقه کوهرنگ ندارد و بارندگی‌ها حدود پنج- شش میلی‌متر بود که برای کوهرنگ ناچیز است، اما سامانه‌های شمالی به طور موقت در حال ضعیف شدن است و سامانه‌های جوی جنوبی از دی ماه فعال خواهند شد که این امواج بارش‌های بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیمتر و فراتر از آن دارد.

میانگین دمای استان اصفهان زمستان امسال سردتر از معمول است

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: فریدونشهر نیز تاکنون بارش چندانی نداشته است، اما بدون شک به دنبال بارش‌های پیش رو پیست اسکی این شهرستان نیز برای ورزش‌های زمستانی بازگشایی خواهد شد.

حاجی بابایی درباره وضعیت دما در دی ماه و زمستان سال جاری، خاطرنشان کرد: میانگین کمینه‌های دمای استان در ماه‌های پیش‌رو بین یک تا ۱.۵ درجه سانتیگراد سردتر از معمول خواهد بود، از این رو انتظار داریم مصرف حامل‌های انرژی در زمستان امسال بیشتر از حد معمول باشد.

اوج آلودگی هوا تا پایان پاییز است

وی درباره وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان در سه ماهه زمستان نیز، گفت: اوج آلودگی‌ها تا پایان پاییز است و با توجه به فعالیت سامانه‌های جوی، آلودگی هوا در ماه پیش رو و البته سراسر زمستان استمرار نخواهد داشت و افزایش آلودگی ممکن است در شرایط پایداری هوا در ساعت اولیه روز اتفاق افتد که قابل مدیریت خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار