هراس واشنگتن از صنعت پهپادی ایران

تهران (پانا) - طرح «متوقف‌کردن پهپادهای ایران» در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات‌ متحده آمریکا به تصویب رسید تا تصمیم‌سازان این کشور گام دیگری در افزایش تحریم‌های ایران و همچنین سنگ‌اندازی در مسیر توسعه صنعت پهپادی کشورمان بردارند؛ اقدام خصمانه‌ای که به‌نظر می‌رسد جلوگیری از پیشرفت‌های داخلی صورت‌گرفته در این حوزه را هدف قرار داده‌ است.

کد مطلب: ۱۲۳۸۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
هراس واشنگتن از صنعت پهپادی ایران

تصویب این طرح درحالی‌است که پیش از این تعدادی از نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی از توانمندی پهپادی جمهوری‌اسلامی ایران، طرحی را برای مقابله با آن ارائه کرده‌ بودند که پیشرفت‌های تکنولوژیک کشورمان را در این عرصه هدف قرار داده‌است.

براساس آنچه رویترز گزارش داده، این طرح که با عنوان «قانون توقف پهپادهای ایران» ارائه شده‌است، در هماهنگی کامل با تحریم‌های فعلی علیه ایران است و عرضه، فروش یا انتقال پهپاد را نیز دربر‌می‌‌گیرد؛ طرحی که از سوی گریگوری میکس، نماینده دمکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، مایکل مک کال، نماینده جمهوریخواه، تد دوچ، نماینده دمکرات و جو ویلسون، نماینده جمهوریخواه ارائه شده بود. این قانونگذاران آمریکایی هدف از ارائه چنین طرحی را ممانعت از دستیابی ایران و هم‌پیمانان آن به پهپادهایی اعلام کرده‌اند که به اعتقاد آنان، می‌توانند برای حمله به آمریکا یا متحدان آن مورد استفاده قرار گیرند.

نگرانی آمریکایی‌ها از توسعه صنعت پهپادی ایران اما مسبوق به سابقه است؛ چندی قبل رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» با اعتراف به توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده بود که توسعه صنعت پهپادی ایران، برتری هوایی آمریکا در منطقه غرب آسیا را از بین برده‌است. کنث فرانک مک‌کنزی در گزارشی مکتوب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده‌بود که استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله، سبب شده که آمریکا برای نخستین‌بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات انجام دهد. آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا نیز چندی قبل اعلام کرد که «برای مقابله با فعالیت‌های ایران» از همه ابزارهای موجود برای جلوگیری، بازدارندگی و از بین‌بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را به ایران عرضه می‌کنند و همچنین نهادهای ایرانی که در چنین گسترشی دست دارند، استفاده خواهد کرد؛ موضوعی که نشان‌دهنده هراس تصمیم‌سازان آمریکایی از توسعه صنایع دفاعی در جمهوری‌اسلامی ایران است.

برهمین اساس هم بود که چندی قبل وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده تحریم‌های جدیدی ‌علیه 4فرد و 2نهاد ایرانی اعمال کرد که دلیل آن «حمایت از برنامه‌ توسعه هواپیماهای بدون سرنشین ایران و تهدید منافع آمریکا» اعلام شد؛ اقدامی که در ادامه فرافکنی‌های این کشور در زمینه توسعه صنایع دفاعی جمهوری‌اسلامی ایران انجام شد.

منبع: همشهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار