در جلسه بهبود کیفیت فعالیت‌های سوادآموزی مطرح شد:

باسواد کردن جامعه فقط وظیفه سازمانی نیست، بلکه یک وظیفه انسانی است

تهران(پانا) -معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه باسواد کردن جامعه یک وظیفه انسانی است نه سازمانی؛ بر همکاری تمام اقشار جامعه در ریشه کن کردن بی‌سوادی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
باسواد کردن جامعه فقط وظیفه سازمانی نیست، بلکه یک وظیفه انسانی است

جلسه بهبود کیفیت فعالیت های سوادآموزی صبح امروز با حضور عبدالرضا فولادوند؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
میررضا شفیع پور؛ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: با یک نگاه عمودی به تاریخ سواد کشور که حدود ١٠٠ سال از سواد آموزی آن می گذرد باید گفت، در سال ١٣٠٠ بالای ٩٠درصد جمعیت ١٠ میلیونی ایران بی سواد بودند امروز این رقم دچار تغییر شده و کمیت سواد تغییر کرده و امروز بالای ٩٠ درصد باسواد داریم و در تهران بیش از ٩٩ درصد سواد داریم.
وی با بیان اینکه دو نوع سواد بی سوادی سیاه و بی سوادی سفید وجود دارد، افزود: با این نگاه تاریخی، عمودی و صدساله درمی یابیم که روند رشد سواد در کشور صعودی بوده است و تهران به عنوان پایتخت کشور باسوادترین شهر ایران است و در میان هر هزار نفر در تهران حدودا ٢ نفر بی سواد هستند که یا جمعیت سیال هستند و یا از اتباع.
شفیع پور درمورد فرآیند سوادآموزی افزود: در دوره های سواد آموزی ما حدودا ۵٨٠٠ نفر در دوره ها قرار دادند و این آموزش ها شامل ۵ بخش است. سوادآموزی ایرانی، سوادآموزی اتباع، انتقال ایرانی، انتقال طرح آموزش رایانه، انتقال اتباع و تحکیم سواد است.

ارائه خدمات سوادآموزی در قالب مدرسه محوری

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران بی سوادی را در تهران یک تابو اعلام کرد و گفت: در شهر تهران بی سوادی یک تابو است و پذیرش آن در اجتماع توسط فرد سخت است به همین دلیل خوداظهاری در این خصوص با مشکل روبروست، علاوه بر آن تعدادی از بی سوادان، آموزش گریز هستند. تعدادی هم به دلیل بیماری هایی که دارند آموزش ناپذیرند، اما در حوزه سوادآموزی اتباع، متقاضی زیادی وجود دارد.
شفیع پور در ادامه خاطرنشان کرد: طرح ارائه خدمات سوادآموزی در قالب مدرسه محوری یکی از طرح های سوادآموزی است که در ۵ رکن اصلی مدرسه؛ مدیر مدرسه، شورای مدرسه، شورای معلمان، انجمن اولیاء و شورای دانش آموزی وظایفی مشخص شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح مدرسه محوری در راستای سند تحول و اهداف نقش آفرینی مدرسه در این سند است اذعان کرد: بهره گیری از ظرفیت و قابلیت های مدرسه در شتاب بخشی به سوادآموزی، بهبود و تقویت فرآیندهای آموزشی و نظارتی، بسترسازی برای سوادآموزی تقاضا محور، تسهیل دسترسی بی سوادان و نوسوادان به موقعیت های آموزشی، تقویت رویکرد سوادآموزی جامعه محور از اهداف طرح سوادآموزی مدرسه محور است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه ححدود ١٣ میلیون کم سواد در جامعه داریم افزود: باسواد کردن جامعه فقط وظیفه سازمانی نیست، بلکه یک وظیفه انسانی است.

کرونا سطح سواد دیجیتال جامعه را بالا برده است

وی افزود: طبق آمایش جهانی و آمار اعلام شده، اگر همه مردم جهان سواد داشته باشند ١٢ درصد از فقر مطلق کم می شود و اگر در یک کشور همه شهروندان مدرک دیپلم داشته باشند ٢٧ درصد به درآمد ناخالص ملی آن کشور اضافه خواهد شد.
شفیع پور در ادامه توضیحاتی درباره پالایش اسمی کودکان بازمانده از تحصیل ارائه داد و تاکید کرد: شرایط کرونا نیز دستاوردهایی در خصوص سوادآموزی داشته و یکی از آنها ارتقاء بخشی به سطح سواد دیجیتال جامعه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار