توافق ایران و آژانس بر ادامه گفت‌وگوها

تهران (پانا) - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۳۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد
توافق ایران و آژانس بر ادامه گفت‌وگوها

به گزارش روابط عمومی سازمان انرژی اتمیف رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران در برنامه هسته‌ای خود مصمم است، گفت: گروسی چندین بار گفت که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته ایران مشاهده نشده است.

محمد اسلامی که امروز برای دومین بار بعد از حدود ۲ ماه و نیم باز هم میزبان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محل این سازمان بود پس از دیدار و گفت‌وگو با گروسی در جمع خبرنگاران گفت: امروز گفت‌وگوهایی دریاره مسایل موجود و توسعه همکاری‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیتی که برای ما و آژانس مطرح است این است که مسائل فیمابین ایران و آژانس مسائل فنی است و مسائل سیاسی و نفوذهای توطئه‌آمیزی که دشمنان ایران در مسیر پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کنند را آژانس مدنظر ندارد و از آن تاثیر نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: آقای گروسی امروز چندین بار گفت که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند و ایران طبق معاهدات و ضوابط، فعالیت‌های هسته‌ایش در حال انجام است.

وی با بیان اینکه درباره مواردی که توسط دشمنان درخصوص برنامه هسته‌ای ایران منتشر شده و در اختیار آژانس قرار گرفته است، سوالاتی را مطرح کرده بودند که به آنها پاسخ داده شده است، تاکید کرد: بخش‌هایی از آنها باقی مانده که کلا مربوط به مسائل بسته شده گذشته است، که در برجام به آنها پرداخته و بسته شده است. امروز تفاهم کردیم این موارد را خاتمه بدهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد که مذاکرات آن هنوز ادامه دارد، آنها تداوم پیدا نکند.

اسلامی تصریح کرد: ایران در برنامه هسته‌ای خودش مصمم است و تاثیرات برنامه هسته‌ای ایران که در زندگی مردم می‌توانیم همه ابعاد فناوری هسته‌ای را در بخش‌های گوناگون مورد بهره‌برداری قرار دهیم در دستورکار ماست که آژانس به ایران در این راستا کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین ابلاغی که حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را باید در ایران ایجاد کنیم به ویژه با نیروگاه‌های کوچک که ظرفیت آن حداکثر ۳۰۰ مگاوات است هم آژانس کشورهای دارای این صنعت را تشویق خواهد کرد که با استفاده از ظرفیت صنعتی صنایع ایران بتوانند در راستای توسعه و گسترش ظرفیت برق هسته‌ای کشور ما را کمک کنند.

گروسی: دنبال این هستیم مذاکرات را ادامه دهیم که زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم و به نتیجه‌گیری مثبتی برسیم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم ضمن تشکر از اسلامی برای مهمان نوازی از وی در محل سازمان انرژی اتمی گفت: چند ماه پیش در سفرم به ایران با آقای اسلامی توافق کردیم که چند ماه دیگر برمی‌گردم برای اینکه کار مشترکمان را درباره شفاف‌سازی را ادامه بدهیم و همچنین تداوم و تعمیق گفتگوها با دولت جدید ایران را و من افتخار دارم که تا چند ساعت دیگر با وزیر امور خارجه ایران دیدار کنم.

گروسی ادامه داد: صحبت‌ها و گفتگوهای امروز فشرده بود و دنبال این هستیم که مذاکرات را ادامه دهیم با این نگاه که بتوانیم زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی افزود: موضوعاتی است که با آقای اسلامی بررسی می‌کنیم ولی هدفمان این بوده که چشم‌انداز برنامه هسته‌ای را به نحوی تعریف کنیم که با توجه به تغییرات اقلیمی بتواند به تولید انرژی‌های پاک کمک کنیم و آن را در اختیار همه بگذاریم. این موضوعی بود که چندی پیش در نشست گلاسکو به صورت مفصل درباره آن صحبت شد.

وی گفت: تلاشمان این است که نتیجه نشست امروز مثبت باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار