علی اکبرزاده: فضای کتابخانه کانون تعامل خوبی بین کودک و بزرگسال ایجاد می‌کند

تهران (پانا) - آیین اهدای جوایز کتاب سال کودک و نوجوان کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان با حضور مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۱۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
علی اکبرزاده: فضای کتابخانه کانون تعامل خوبی بین کودک و بزرگسال ایجاد می‌کند

مصطفی رحماندوست، دبیر جایزه کتاب سال گفت: جریان کتاب سال کودک کانون جریان اثرگذاری بود که من هم چندباری دبیرش بودم. فهرستی از بهترین کتاب ها برای خانواده ها آماده می کردیم اما هفت هشت سالی در کانون این جریان متوقف شد.

وی افزود: وقتی به من گفتند بیا و این مرده را دوباره زنده کن برایش آبرو گذاشتم. قرار ما این بود که کتاب ها بوسیله کارشناس ها انتخاب شود و جایزه اصلی این بود که کتاب برای کتابخانه ها خریداری می شد. تعدادی از این کتاب های انتخابی خریداری شده است و به کانون رفته و کانون نفس تازه ای کشیده است. کتابخانه های کانون بسیار مهم است. آدم هنرمندی در ایران نیست که از کتابهای کانون ریشه نگرفته باشد.

وی افزود: دور اول کتاب مرغک به کتاب های شعر و داستان تعلق گرفت. قرار بود دور دوم به تمامی رشته ها تعلق بگیرد. سال های قبل تعداد افراد زیادی انتخاب می شد اما امسال کمتر شد و البته شرایط بد اقتصادی در این مهم بی تاثیر نیست. برگزیده های رشته های دیگر انتخاب شده اند و فقط کتاب شان برای کتابخانه ها خریده می شود.

رحماندوست گفت: یکی از تفاوت های امسال انتخاب بهترین بازنویسی است. 2230کتاب به دست ما رسید و از این تعداد کتاب ها انتخاب شد و امیدوارم در دوره های بعد همه کتاب های چاپ شده بررسی شود حتی اگر به دست ما نرسد.

رحماندوست گفت: تعداد 90 نفر دور اول را داوری کردند و در نهایت تعداد 18نفر داور کتاب سال داشتیم که انتخاب نهایی را انجام دادند.

وی افزود: امیدوارم جشنواره ادامه پیدا کند تا مدیران کانون همچنان کتاب های کانون را بخرند و دیگر اینکه فرصت دورهمی های اینچنینی برای دغدغه مندان حوزه کتاب کودک فراهم شود.

علی اکبرزاده گفت: فرصتی شد تا نویسندگانی که کتاب های خوب در ماه های اخیر نوشته اند دورهم جمع شوند.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های 50 به بعد در کتابخانه کانون بوده، گفت: من با بوی کتاب و صدای برگ های کتاب و مرکز کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدم و نمی دانستم روزی مسئول این مرکز می شوم. خوشحالم در کنار مشتاقان کتاب هستم تا در حد وسعم تلاش کنم. اساس کار کانون کتاب است و بقیه کارهای کانون اثرات کتاب است.

وی افزود: مرغک کانون در خارج از ایران هم شناخته شده است. ما کانون را با کتاب هایش شناختیم و به فرزندان مان منتقل کرده ایم. این انتظار طبیعی است که کانون کتاب های خوب را معرفی کند تا خانواده ها به نوع دیگری بخاطر اعتماد به کانون با آثار نویسندگان آشنا شوند. کانون وسیله ای برای معرفی کتاب های خوب است.

وی افزود: کانون علاوه بر معرفی این کتاب ها می تواند تعدادی از این کتاب ها را بخرد و در کانون ها به دست مخاطبش برساند.

علی اکبرزاده عنوان کرد: امیدوارم هفته ها و ماه ها و سال های زندگی مان توام با کتابخوانی باشد. کتاب توسط نویسنده خلق می شود و خلاقیت ها از طریق همین کتاب ها بروز می کند. برخورد کودک با کتاب به عنوان موجود زنده ارزشمند است و باید فرهنگ کتابخوانی ترویج داده شود. کتاب تنها وسیله ای برای کودک است که نیاز به تبلیغ و توصیه ندارد.

وی با اشاره به اهمیت مراکز کانون و کتابخانه های آن اظهار کرد: از طریق فضای کتابخانه کانون تعامل خوبی بین کودک و بزرگسال اتفاق می افتد. امیدوارم دور بعدی هم اقای رحماندوست دبیری این جریان را داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار