مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی مطرح کرد

وجود حدود ۳۶۰ کلاس مدرسه سنگی در آذربایجان شرقی

تبریز( پانا ) - مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی از تجهیز مدارس سبز در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۱۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
وجود حدود ۳۶۰ کلاس مدرسه سنگی در آذربایجان شرقی

پیام صدقی در جلسه بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز گفت: نوسازی، ساخت، تجهیز، تعمیر و نوسازی و هر کار عمرانی که در حوزه آموزش و پرورش اتفاق بیفتد از وظایف ماست. ۶ هزار فضای فیزیکی داریم ولی ممکن است در یک فضا چند ساختمان و فضای آموزشی داشته باشیم. ۲۴ هزار کلاس درس داریم که ۳۵ درصد آنها نیازمند تخریب و بازسازی است.

وی افزود: این آمار برای ۴ سال گذشته است؛ اکثر مدارس ما در اواخر دهه ۶۰ احداث شدند، و طی ۳۰ سال به مرحله نوسازی رسیده‌اند.

وی در رابطه با شاخص ها خاطر نشان کرد: در بخش لیلان و ۳۹ شهرستان؛ ۴۰ منطقه به همراه ۸۰۰ هزار نفر دانش آموز داریم.
وی افزود: همچنین در استان ۴۸۰ کلاس درس کانکسی داریم که این کلاس ها ۱۵ نفر دانش آموز بیشتر ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: حدود ۳۶۰ کلاس مدرسه سنگی داریم، که دو سوم آن قابل استفاده می‌باشند و در برنامه‌های سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ جمع‌آوری مدارس سنگی و کانکسی بالای ۱۵ نفر در اولویت است.

وی افزود: سرانه فضای آموزشی در استان به طور میانگین ۵.۷ است که میانگین کشوری ۵.۲ است و با توجه به‌ این‌ آمار در کشور در میانه جدول قرار داریم.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس توضیح داد: در ناحیه ۱ و ۵ و بخشی از ناحیه ۲ سرانه فضای کمتری داریم. اعتبارات عمرانی از دو منبع دولتی و مشارکت خیرین تأمین می‌شود و درآمد داخلی نداریم. اعتبارات دولتی به دوقسمت استانی و ملی تقسیم می‌شوند، شورای برنامه ریزی در استان و اعتبار ملی مستقیماً از وزارت آموزش و پرورش ابلاغیه دریافت می‌کنند؛ و برعکس اعتبارات دیگر ادارات شیب افزایشی داشتیم. در سال ۹۷، ۱۵۸ میلیارد تومان در سال ۹۹، ۲۰۶ میلیارد تومان و در سال جاری، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی به ما تعلق گرفته است.

صدقی اظهار داشت: امیدواریم ۵۰۰ کلاس درس تا پایان سال تحویل دهیم. برای اولین بار ۴ میلیارد تومان امسال برای احداث سرویس های بهداشتی مدارسی که سرویس بهداشتی نداشتند تعلق گرفته است.

وی افزود: هوشمند سازی و تولید محتوی مدارس را به کار خواهیم گرفت که برنامه های آن در حال رایزنی است. در حوزه تولید محتوا شهرستان مرند بسیار پیشرو می‌باشد. استان ما در دو مورد پایلوت است یکی احداث مدارس سبزی که از انرژی های سبز استفاده می‌کنند و در کنترل مصرف کمک خواهند کرد. در حال حاضر ۳ مدرسه سبز در حال طراحی هستند ( در ناحیه ۵ تبریز). یکی از این مدارس کاملا سبز و ۲ مدرسه دیگر نیمه سبز هستند که در ادامه آیتم‌های مدارس سبز بعد از تأسیس به آنها افزوده می‌شود.

صدقی در رابطه با وظایف پایلوتی این استان عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در مبحث پایلوت بودن حائز اهمیت می‌باشد مکان یابی است. در سیل ها و زلزله ها بعضی از مدارس تخریب شدند که بعد از بررسی ها معلوم شد از لحاظ مکان یابی درست احداث نشده بودند. در استان ما ۸۰ درصد مدارس در جای درست احداث شده است.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های بودجه محرومیت زدایی می‌باشد. اولویت ما برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است که در این خصوص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص داده شده است که ۲۰ درصد آن مختص صنعتی‌سازی و بره‌گیری از تکنولوژی های روز برای تجهیز و ساخت مدرسه است.

این مقام مسئول بیان کرد: بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز را برگزار کردیم و از سال ۱۳۷۱ ارگانی به نام مجمع خیرین مدرسه‌ساز در کشور تشکیل شد که ۱۲۰۰ میلیارد تومان آورده خیرین برای مدارس است. و در ۲ الی ۳ سال اخیر رشد فزاینده‌ای را در این زمینه شاهد بوده ایم.

وی افزود: در سال ۹۸، ۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۹، حدود ۲۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰، ۲۲۰ میلیارد تومان از طرف خیرین برای ساخت مدارس اهدا گردیده است. در حال حاضر نیز برای ۱۴۳ پروژه ۵۸۰ کلاسه با این روال پیش رفته ایم که این پروژه ها نیز یا بصورت تمام خیری و یا بصورت مشارکتی در دست احداث قرار دارند. در روستاها حداقل ۳۰ درصد و در شهرها حدود ۵۰ درصد از ساخت و سازها بر عهده خیرین است. در استان م نیز ۱۰۵۷ نفر خیر ثبت گردیده که در این راستا ستاد فرمان امام قدس سره و بنیاد علوی نیز در ساخت مدارس یاریگر ما بودند.

پیام صدقی ادامه داد: بهترین سامانه گرمایشی در مدارس گاز می‌باشد سامانه کامل گرمایشی با برق نداریم و در مناطقی که گازرسانی شده استانداردهای لازم صورت گرفته است. مدارس چاراویماق و در برخی مناطق روستایی اصلاً آب وجود ندارد، ۴۰ درصد مدارس چاراویماق بدون سرویس بهداشتی هستند و سعی داریم در روستاهایی که آب معدنی ندارند این مشکلات را برطرف کنیم.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز استان در پایان گفت: جدیدا در حال همکاری با شهرداری نیز هستیم و شهرداری ها مشکلات مناطق را به آموزش و پرورش ارجاع می دهند و امید است با یاری و همکاری تمامی ارگان ها مشکلات را برطرف سازیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار