۳۷ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف استان اردبیل با مصالحه ختم شد

اردبیل (پانا) - رئیس شوراهای حل اختلاف اردبیل گفت ۶۲ هزار و ۱۵ فقره ورودی پرونده به شوراهای اختلاف این استان در هفت ماهه سال‌جاری بود که ۳۷ درصد آنها با مصالحه ختم شده است.

کد مطلب: ۱۲۲۹۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد
۳۷ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف استان اردبیل با مصالحه ختم شد

حجت‌الاسلام حسین علوی، رئیس شوراهای حل اختلاف استان در آیینی به مناسبت نوزدهمین سالگرد تاسیس شوراهای حل اختلاف اظهار کرد: امسال از میان پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف استان اردبیل، ۶۰ هزار و ۹۱۰ فقره مختومه و ۱۶ هزار و ۷۷۵ فقره به مصالحه منجر شده است.

وی افزود: همچنین سال ۱۳۹۹ در پرونده‌های مرتبط با قتل در استان اردبیل ۱۷ مورد رضایت گرفته شده بود که در سال ۱۴۰۰ به پنج مورد رضایت قطعی رسید و ۹ مورد نیز در دست اقدام و مشروط است که امید می‌رود با تامین منابع و پرداخت مطالبات مالی به قطعی تبدیل شود.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان با قدردانی از کمک‌های راه‌گشای شعب تخصصی زندان و ستاد دیه، بیان کرد: آمار آزادی زندانیان شوراهای اختلاف در سال گذشته نیز ۶۳۴ نفر بود که در هفت ماهه سال‌جاری به ۳۲۵ نفر رسیده است.

علوی، ضمن تشکر از حمایت‌های دادگستری، دست‌اندرکاران شوراهای حل اختلاف و هیات جهادی بخشایش برای فعالیت جهادگونه به ویژه در پرونده‌های قتل، اضافه کرد: سال گذشته یکی از کارهای مهم ساماندهی شوراهای حل اختلاف و انجام بازرسی حتی تا سطح روستاها با اهداف نظارتی بود.

وی گفت: آموزش نیز یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های شوراهای حل اختلاف استان بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا، بخشی از آن به صورت حضوری و بخشی نیز به صورت مجازی انجام شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان کاهش حضور فیزیکی مردم با گسترش ارائه خدمات الکترونیکی از سال گذشته، حذف پرونده‌های فیزیکی از سال‌جاری و پالایش پرونده‌های اجرای احکام را از دیگر اقدام‌ها در شوراهای حل اختلاف استان اردبیل برشمرد.

علوی، با اشاره به کسب رتبه دوم کشوری این استان، تصریح کرد: هنوز در بحث مصالحه برخی نقاط ضعف وجوددارد که امید می‌رود با اهتمام دست‌اندرکاران در سال‌جاری این مورد نیز ارتقا یابد.

حجت‌الاسلام حسین کثیرلو، رئیس‌کل دادگستری استان نیز در این آیین گفت: هدف از راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف با اهتمام رئیس فقید قوه قضائیه این بود که موضوع صلح و سازش در جامعه گسترش یابد؛ البته این امر در آموزه‌های دینی وجود داشت، اگرچه در صدر اسلام چنین تشکیلات قضائی وجود نداشت.

وی افزود: دستگاه قضا پیش‌تر با پرونده‌های متعددی مواجه بود که از نظر قضاوت و رتق و فتق امور کار را دشوار می‌کرد، از این رو احساس شد باید تشکلی شکل گیرد که نسبت به موضوع صلح و سازش در جامعه اقدام کند.

رئیس‌کل دادگستری استان بیان کرد: بر این اساس تصمیم گرفته شد تا مسائل با اهمیت کمتر که قابلیت صلح و سازش دارند، در این مجموعه مطرح شود که با وجود همه فراز و نشیب‌ها به طور منظم نسبت به فعالیت قضائی اقدام کند.

کثیرلو با اشاره به تمدید یک‌ساله قانون فعالیت شوراهای حل اختلاف، اضافه کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که شوراهای حل اختلاف در مجموع در کار خود موفق بوده‌اند؛ چنان که امسال تاکنون یک‌سوم پرونده‌ها با مصالحه ختم شده که رقم بالایی است.

وی با اشاره به درگیر بودن حدود ۱۲۰ هزار نفر از جمعیت استان اردبیل در پرونده‌های مطروحه در شوراهای حل اختلاف، اظهار کرد: وقتی پرونده‌ای در دستگاه قضائی مطرح باشد، به حکمی الزام‌آور ختم می‌شود و ممکن است در آینده تبعات دیگری نیز داشته باشد اما در شوراهای حل اختلاف از این آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان ادامه داد: مجموع عملکرد شوراهای حل اختلاف موجب شد تا سال گذشته استان اردبیل با در نظر گرفتن ۲۳ شاخص رتبه دوم کشوری را به دست آورد که انتظار می‌رود، تلاش شود تا با رعایت این شاخص‌ها جایگاه کنونی حفظ شود و حتی ارتقا یابد.

کثیرلو با اشاره به حرکت دستگاه قضا در سال‌های گذشته بر اساس سند تحول قضائی مورد تایید مقام معظم رهبری، گفت: مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف نیز برگرفته از همین سند تحول است و باید همت این مجموعه به افزایش صلح و سازش کمک کند و فعالیت‌ها بیش از پیش باشد.

وی افزود: بحث داوری هم به شوراهای حل اختلاف واگذار شده است که انتظار می‌رود در این زمینه نیز فعالیت‌ها گسترش یابد و زمینه‌ای ایجاد شود تا در دعاوی حقوقی هم از این ظرفیت بهره‌برداری مناسب صورت گیرد تا ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا کاهش یابد.

رئیس‌کل دادگستری استان همچنین بر لزوم توجه به میانجی‌گری در امور کیفری، تداوم آموزش در شوراهای حل اختلاف در حوزه‌های مختلف و تقویت دادرسی الکترونیکی تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار