معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی؛

لازمه پیشبرد اهداف، استفاده از بارش فکری و خرد جمعی است

تبریز(پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت وجود کارشناسان در دستگاه تعلیم و تربیت ، بر استفاده از خرد جمعی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۲۷۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
لازمه پیشبرد اهداف، استفاده از بارش فکری و  خرد جمعی است

طاهر علمی عصر امروز در گرد همایی آموزشی- توجیهی کارشناسان مشاوره تحصیلی نواحی و مناطق استان گفت: هر کدام از کارشناسان در رشته تحصیلی خود و در واحد مسئولیتی خود در بدنه دستگاه آموزش و پرورش دارای علم و تجربه کافی اند لذا آن کارشناس اگر در محل مسئولیت خود ، خوب بکارگیری شود تخصصی ترین فرد آن دستگاه شناخته میشود کارشناس به معنای دانای کار، کارشناس یک دستگاه یک شغل نیست بلکه اعتبار آن دستگاه است.

وی ضمن اشاره به ویژگی های کارشناسان، اظهار داشت: یکی از ویژگی های یک کارشناس، اطلاعات و دانش آن است که باید بروز بوده و علاوه بر دانش و آگاهی از ویژگی های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه و تقویت مهارت های لازم برخوردار باشد .

وی ادامه داد: با توجه به ویژگی اول باید با استفاده از علم و دانش خود سعی کنید راهکار کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان مناطق خودتان بدست بیاورید و در کاهش آن بیشترین تلاش را انجام دهید.

علمی افزود: ویژگی دوم یک کارشناس این است که باید شخصیت مثبت و ترغیب کننده داشته باشد چرا که نگرش و رفتار مثبت سهم مهمی در پیشبرد برنامه ها دارد. و کارشناس می تواند با تقویت رفتار مثبت و سازنده بر مدیران مدارس و دانش آموزان و خانواده ها در کاهش آسیب ها و روند کارهای اجرایی تاثیر مثبت بگذارد و دیگران را به این کار تشویق کند.

وی ادامه داد: کارشناسان باید توانایی یاد آور شدن آسیب ها و نقاط ضعف دستگاه محل خدمت خود را داشته باشند.

علمی ضمن اشاره به دقت و تیزبینی کارشناسان گفت: ویژگی بعدی در کارشناسان دقت و مسئولیت پذیری است. در کار ها هر چقدر دقت و مسئولیت پذیری بیشتر باشد، توانایی مدیریت نیز بیشتر خواهد شد. شما به عنوان کارشناس باید به جای اداره کردن هدایت گر باشید.و این کار تنها با محبت و برخورد خوب و انجام کار کارشناسی بدست می آید . شناخت از چهار اصول مدیریتی برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل در پیشبرد اهداف بسیار مهم است.

وی ادامه داد: باید مدیریت زمان داشته باشیم و لحظه به لحظه اثرات خود را در کارشناسی بالا ببریم و این در سایه ی همان ۴ وظیفه عمده اصول مدیریتی است. یک کارشناس اگر با قوانین و بخشنامه های استانی هماهنگ نباشد نمی تواند پیشرفتی در آن کار کسب کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت بارش فکری و خرد جمعی گفت: ویژگی بعدی کارشناس بهره گیری از خرد جمعی است.باید بارش فکری داشته باشیم و از تفکر همه افراد برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم و ویژگی بعدی داشتن قدرت انطباق با تغییرات صحیح و مثبت است. یعنی این که آمادگی پذیرش تغییر را داشته باشیم.

وی افزود: جریان تعلیم و تربیت مانند سیل است. اگر این جریان یک سری تغییراتی ایجاد نکند هیچ پیشرفتی نخواهیم نداشت. و لذا داشتن اعتماد به نفس برای انجام کارها خیلی مهم است و روحیه «میتوانم انجام بدهم » را در خود تقویت می کند.

علمی با بیان این که باید خلاق و مبتکر باشیم گفت: ویژگی بعدی ابتکار و خلاقیت است. خلاق به کسی می گویند که راه حل های غیر معمول و ابتکاری فراهم کند و ذهن مسئله ساز داشته باشد و برای حل مسائل روشهای درست و آسان پیدا کند.

وی در آخر خاطر نشان کرد و گفت: طرح یاریگران زندگی یکی از برنامه های مهم آموزش و پرورش با ستاد مبارزه با مواد مخدر است و همچنین برنامه نماد محوری ترین طرح این دستگاه می باشد. و لذا از مشاوران خواهشمندیم تا از مهر ماه در بحث هدایت تحصیلی ورود بکنند و منتظر ماه های آخر سال نباشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار