سیدمجید امامی در پاسخ به پانا:

وزارت ارشاد تابع شورای عالی انقلاب فرهنگی است

تهران (پانا) - دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد که عضویت وزارت فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست فرهنگ عمومی را هم دارد باید یک عضویت همدلانه و همکارانه باشد. ما در دوره جدید همانقدر که در نسبت شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد تفاهم داریم در همان نظام میان دولت و وزیر فرهنگ تفاهم وجود دارد و مشخص است که ما در سیاست های کلی تابع شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به این تابعیت افتخار می کنیم.

کد مطلب: ۱۲۲۷۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
وزارت ارشاد تابع شورای عالی انقلاب فرهنگی است

نشست خبری روز فرهنگ عمومی با عنوان «برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ عمومی» صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه) با حضور سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و اسماعیل شفاعی، مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حال و هوای نارضایتی از فضای فرهنگی کشور

سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست ضمن اشاره به حال و هوای نارضایتی از فضای فرهنگ جامعه این‌ دوره از اصلاحات اوضاع فرهنگ‌ عمومی کشور را «فصل تحول امید» نامید و برای دستیابی به آن، پنج گام را اساسی و لازم‌الاجرا دانست.

امامی گفت: «وضعیت ساختاری فرهنگی کشور غیر قابل تحمل است. ما نه در فرهنگ هزینه می کنیم و نه از هزینه های خرج شده راضی هستیم. منابع مدیریتی مان رضایت بخش نیست و مدیران خوب ما هم موفق عمل نکرده اند. این فصل را باید فصل تحول و امید گذاشت.»

مدیریت فرهنگی کشور اقتدار و ضمانت اجرا ندارد

وی با اشاره به گام اول گفت: «شوراها و امنای سیاستگذاری فرهنگی کشور بپذیرند که بدون جناح گرایی، تحول گرایی و تخصص گرایی در بر پاشنه خواهد چرخید، پس در شوراها باید این روح زنده شود. مدیریت و راهبری فرهنگی کشور توان و اختیارات و ضمانت اجرا و اقتدار کافی را ندارد.»

وی افزود: «وزیر فرهنگ به اندازه سایر وزرا اختیارات ندارد و برای این مهم و با توجه به عضویت در شورای انقلاب فرهنگی باید این خلاها مرتفع شود و بزودی خبرهای جالبی را خواهید شنید.»

امامی عنوان کرد: «گام سوم تشکیلات و سازماندهی تحولاتی کشور نیازمند ارتقا است. برخی سازمان ها باید کارکرد و رویه شان تغییر کند. چون حاشیه دارد فعلا به این ها نمی توانم اشاره کنم زیرا روی هر سازمانی دست بگذاریم سروصدا می شود. سازمان هایی را داریم که کارکرد درستی ندارد و باید در این الفت و همدلی پیش آمده بتوانند از این فرصت اعتماد استفاده کرده و پایان اختلافات شرکت کنند. بخش مهم بودجه فرهنگی کشور در سازمان های رسمی خرج می شود اما آیا به اندازه بودجه شان بازخورد دارند. من می گویم خیر.»

وی به مردم گرایی اشاره کرد و عنوان کرد: «باید در نظام فرهنگی کشور با مردم آشتی کنیم. مردم ولی نعمتان فرهنگی ما هستند. از محرم تا نوروز نهادهای فرهنگی ما فعال اند و باید دوره جدید را با مردمی سازی مشمول کنیم. پنجم، ما در خلا ایده و نوآوری نمی توانیم تحول انقلابی رقم بزنیم. باید مراکز رشد و نوآوری فرهنگ برای خلاقیت در الگوهای فرهنگی و روش های جدیدی پیدا شوند پس سیاست جدی ما تاسیس مراکز رشد و نوآوری است. رویکرد پایین به بالا جایگزین بالا به پایین شود و شهرستان ها جدی گرفته شوند.»

امامی گفت: «باید نهادهای رسمی و غیر رسمی تسهیلگر و مجری نوآوران فرهنگی باشند و مهمترین شرط نگاه پایین به بالا این است که فرهنگ را چرخه بدانیم. باید نگاه فناوری فرهنگی داشته باشیم. بیش از 27دستگاه در شورای فرهنگی عضو هستند و هفتگی مسایل فرهنگی شان را در پارلمان فرهنگی بررسی می کنند.»

این سوال قابل پاسخ نیست

نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسید. خبرنگار پانا پرسید: مدتی قبل وزیر ارشاد عنوان کرد معماری فرهنگی جامعه زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی است. آیا این به معنی این است که وزارت ارشاد صرفا مجری است و نقش سیاستگذاری ندارد؟

امامی پاسخ داد: «قانون تکلیف آنچه باید اتفاق می افتاد را روشن کرده است. وزارت ارشاد یکی از اعضای اثرگذار در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. عضویت وزارت فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست فرهنگ عمومی را هم دارد باید یک عضویت همدلانه و همکارانه باشد. ما در دوره جدید همانقدر که در نسبت شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد تفاهم داریم در همان نظام تفاهم وجود دارد بین دولت و وزیر فرهنگ و از نظر من این سوال اساسا قابل پاسخ نیست زیرا مشخص است که ما در سیاست های کلی تابع شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به این تابعیت افتخار می کنیم.»

وی افزود: «این تابعیت به معنای نظم و هماهنگی و عدم فرسایش های زمانگیر و سرمایه بر وجود داردو در اوج هماهنگی وظایف تصدی گری و حمایتی و نظارتی که از جنس اجرا هستند به یک وزارت فرهنگ مقتدر محسوب می شود. این میزان توجهی که دولت سیزدهم به وزیر فرهنگ و وزارت ارشاد اسلامی دارد تقریبا در چهار دوره گذشته کم نظیر است. می توانیم انتظار داشته باشیم که هم هماهنگی وجود داشته باشد و هم اقتدار در عمل باشد. اگر می گویبم بودجه رسانه یا سینما و غیره و هر نهاد فرهنگی کم است، وزیری هست که برود در دولت حق نظام رسانه ایو فرهنگیو هنری را از سبد بودجه بگیرد و دیگر آن کم کاری ها وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار