رئیس اداره تربیت سیاسی وزارت آموزش و پرورش:

شوراهای دانش‌آموزی یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزی است

تهران (پانا) - رئیس اداره تربیت سیاسی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد دانش‌آموزان باید در کنار موارد آموزشی در ابعاد اجتماعی و مهارتی هم رشد پیدا کنند.

کد مطلب: ۱۲۲۷۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد
شوراهای دانش‌آموزی یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزی است

نشست کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی هنری، اردویی و اردوگاهی شهر تهران در اردوگاه چمران تهران برگزار شد.

در این نشست، مهدی سبحانی؛ رئیس اداره تربیت سیاسی وزارت آموزش و پرورش ضمن تقدیر از فعالیت های انجام شده در مناطق، با اشاره به یوم الله ١٣ آبان و مبارزه با استکبار جهانی یاد شهدا و امام شهدا و به ویژه ٣۶ هزار شهید دانش آموز را گرامی داشت.
وی در ادامه در خصوص شوراهای دانش آموزی خاطر نشان کرد: شوراهای دانش آموزی یکی از بزرگ ترین شبکه های اجتماعی دانش آموزی است و دانش آموزان با ورود به این شوراها تمرین نقش پذیری اجتماعی می کنند و آینده سازان و اداره کنندگان آینده کشور خواهند بود.
رئیس اداره تربیت سیاسی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ساحت های شش گانه تربیتی آموزش و پرورش افزود: شوراهای دانش آموزی عرصه ای است برای تمرین مشارکت جویی دانش آموزان و یکی از ۶ ساحت تعلیم و تربیت؛ ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی است و شوراهای دانش آموزی مربوط به همین ساحت هستند.
وی ادامه داد: یکی از اهداف شورای دانش آموزی تربیت شهروندان آگاه است که بتواند در اجتماع نقش پذیری و جامعه پذیری داشته باشد. دانش آموزان باید در کنار موارد آموزشی در ابعاد اجتماعی و مهارتی هم رشد پیدا کنند.
سبحانی افزود: شورای دانش آموزی یک رکن در مدرسه است و استناد قانونی دارد. از سال ٧٩ آیین نامه آن تصویب شده است و در ماده ١٨ آیین نامه اجرایی مدارس بدان پرداخته شده است.
رئیس اداره تربیت سیاسی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال گذشته انتخابات دانش آموزی از طریق فضای مجازی برگزار شد و هرساله قریب به ١٠ میلیون نفر در این انتخابات شرکت می کنند که حدود ٧٠٠ هزار نفر به عضویت شوراها در می آیند تا تمرین عملی مشارکت اجتماعی داشته باشند و مسئولیت پذیری را بیاموزند. در این انتخابات دانش آموزی؛ شورای مدرسه مرجع تشخیص احراز دانش آموزان است و همه ساله این انتخابات در هفته اول آبان ماه برگزار می شود که متاسفانه امسال به دلیل کرونا و شرایط بازگشایی مدارس؛ نتوانستیم در هفته اول آبان برگزار کنیم و به صورت متمرکز در ١٩ آبان برگزار خواهد شد.
وی در ادامه توضیحاتی در خصوص ترکیب شورای دانش آموزی در مدارس ارائه داد و یادآور شد: کانالی در خصوص اطلاع رسانی شوراهای دانش آموزی در شبکه شاد راه اندازی شده تا دانش آموزان و فرهنگیان از آن طریق در جریان اطلاعات و اخبار مربوطه قرار گیرند. همچنین ١٨ انجمن هم طراحی شده که دانش آموزان می توانند در صورت تمایل در آن شرکت کنند.
سبحانی در ادامه روز ١٣ آبان را بسیار مهم برشمرد و نقش و تاثیر آن را در فضای پرورش دانش آموزان حائز اهمیت دانست و در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی باید از فضای مجازی در راستای اهداف و فعالیت های آموزشی و تربیتی به درستی بهره برد.


در ادامه این نشست محمود عباس زاده؛ رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل شهر تهران، ضمن تشکر از همه همکاران و تلاش های سنوات گذشته آنها و خیر مقدم به کارشناسان جدیدالورود گفت: مناسبت های فرهنگی هنری و اردویی بسیار زیاد است، فعالیت اردویی شاید در زمان کرونا کم شده و آسیب های زیادی به دانش آموزان وارد کرده است، اما باید با برنامه ریزی های دقیق و بازگشایی تدریجی مدارس تا حد زیادی این کمبود را جبران کرد. تولید محتواهای مطلوب، برگزاری جشنواره و اقدامات اردویی در این زمینه موثر خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید در جهت مهارت افزایی دانش آموزان تلاش کنیم و دست ورزی و ذهن ورزی دانش آموزان را ارتقاء بخشیم.

وی در ادامه درباره جشنواره تجارب برتر اردویی که تا ٣٠ آبان تمدید می شود، نکاتی یادآور شد.

فرهاد قاسم پور؛ معاون برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی، هنری آموزش وپرورش شنیدن نظرات کارشناسان فرهنگی، هنری و اردویی را که در خط مقدم اجرای فعالیت ها هستند مهم برشمرد و به سوالات آنها در خصوص برنامه ها پاسخ داد و گزارش کاملی از چگونگی فعالیت ها ارائه داد.

گفتنی است جشنواره تجارب برتر اردویی نخستین بار است که در وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود و هدف جشنواره این است که از تجارب تمام عوامل تربیتی و حتی نهادهای مرتبط با فضای اردویی استفاده شود. روش اجرای این جشنواره در ۶ رشته است که شامل: دلنوشته و خاطره، توسعه طرح های اردوگاهی، ایده های اردویی، نوشتاری و اقدام پژوهی، ویدئو کست(هم انفرادی هم گروهی) و روایت گری راهیان نور است.
وی بیان کرد: امسال توانستیم مدل دریافت آثار را برای جشنواره ها تغییر دهیم و برای این جشنواره سایتی طراحی شده که از طریق آن آثار دریافت می شوند و تاکنون ٢٧۵٠ اثر به دست ما رسیده است و امیدواریم در پایان جشنواره آثار برگزیده منتشر شوند و در اختیار همه فرهنگیان قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار