آرش امینی*

نگاه جدی‌تر به آموزش موسیقی در فرهنگستان هنر

در ابتدا باید بگویم من به پیشنهاد رئیس گروه موسیقی فرهنگستان آقای دکتر شاهین فرهت معاونت این گروه را برعهده دارم.

کد مطلب: ۱۲۲۶۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد

در اساسنامه فرهنگستان هنر، بخشی به‌عنوان گروه‌های تخصصی تعریف شده است که یک بخش آن مربوط به حوزه موسیقی است که وظایفی در این بخش معرفی شده که بر چند محور استوار است، نخست بحث تحقیقاتی است که مربوط به کارهای آرشیوی و پژوهشی است، بخش دیگر در رابطه با کارگاه‌های آموزشی و دیگر مسائل که بر اساس اساسنامه تعریف شده است. تصمیم ما این است در دوره جدید فرهنگستان هنر با حضور دکتر بهمن نامور مطلق درخصوص کارهایی که نیاز به تحرک بیشتری است نسبت به این موضوع ها نگاهی جدی‌تر داشته باشیم و بر این اساس یکی از محور‌های مهم و مد نظر گروه تخصصی موسیقی جمع‌آوری و کپی از آثار آهنگسازان معاصر ایرانی ِ در قید حیات است، البته قبل‌تر فرهنگستان هنر آثاری مربوط به قدما جمع‌آوری کرده است که بسیار ارزشمند بوده و ما نیز در راستای این هدف، به ثبت و ضبط این آثار ادامه خواهیم داد و به سبک کتابداری امروز در کتابخانه مدرن این فرهنگستان جمع‌آوری و نگهداری خواهد شد.

نکته دیگر معرفی جایگاه فرهنگستان هنراست و مهم‌ترین مبحثی که به‌ دنبال آن هستیم بررسی وضعیت آموزش موسیقی در کشور از مبدأ تا نتایج آن در حالت موجود است.
بررسی وضعیت آموزش موسیقی در کشور از جنبه‌های مختلف و مشاهده مواردی مانند اینکه در این خصوص آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها چه نقش و جایگاهی دارند و مهمتر از همه پل ارتباطی بین بدنه هنرستان و آموزشگاه‌های موسیقی با دانشگاه‌ها بررسی شود تا بدانیم آیا ارتباط منطقی به لحاظ پیگیری یک برنامه مدون آموزشی بین این دو بدنه مهم وجود دارد یا خیر که پاسخ من درحال حاضر منفی است، اما فعالیت فرهنگستان هنر در این رابطه با توجه به امکاناتش در جایگاه یک محقق است تا این امکانات را براساس اساسنامه‌ای که دارد در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهد،؛ پیش از این هم فرهنگستان هنر منفعل نبوده و کارهای مختلفی دراین رابطه صورت گرفته است و تمرکزش بیشتر بر بحث ترجمه و تحقیق بوده ،اما سعی ما بر این است که جنب و جوش بیشتری در خصوص بحث اجرایی داشته باشیم، به‌عنوان مثال قرار است یک کارگاه آموزشی در هفته‌های آینده در فرهنگستان هنر برپا شود. در این کارگاه، یک دوره کلاس‌های آموزشی در خصوص موسیقی و ارتباطات برگزار شود که برای رسانه‌ها و سرویس هنری بخش موسیقی است. در این دوره هشت جلسه آموزش اطلاعات عمومی موسیقی و مسائل مرتبط با آن همچون تاریخ موسیقی و تئوری موسیقی و به طور کلی دستیابی به اطلاعات و دانشی دقیق‌تر است که فراخوان آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

اما درخصوص بخش اجرایی هم باید بگویم من در حال حاضر رهبری ارکستر صدا و سیما را برعهده دارم و این ارکستر خوشبختانه رویکرد پژوهشی بسیار قوی دارد و در تمام ایام کرونا تعطیل نشده و تولیدات خود را داشته است. بر این اساس قرار است تعدادی کار توسط ارکستر سمفونیک صدا و سیما اجرا و ضبط شود، البته یک سمفونی هم آقای فرهت با مضمون کرونا ساخته‌ است که اجرا و ضبط آن در برنامه ما قرار دارد. گروه موسیقی فرهنگستان هنر در نظر دارد یک مقدار درهای فرهنگستان به روی قشر جوان فرهیخته باز‌تر شود تا از کتابخانه و مجموعه‌های قابل استفاده درخصوص موسیقی آن بهره ببرند و درصددیم به این غنا کمک بیشتری داشته باشیم تا در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

*رهبر ارکسترسمفونیک صدا و سیما

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار