مسگرزاده: مسابقات علوم آزمایشگاهی دبیران، فرصتی برای تقویت شایستگی معلمان است

شیراز(پانا) - مدیرکل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، هدف عمده برگزاری مسابقات دبیران علوم تجربی را تقویت شایستگی‌های معلمان در راستای انجام آزمایش‌های مندرج در کتاب درسی دانش‌آموزان دانست و اضافه کرد به دنبال این هستند که دبیران بتوانند با فرصت‌سازی، آموزش به شکل عملی را امکان‌پذیر کنند و انگیزه دانش‌آموزان را در فعالیت‌های آزمایشی بالا ببرند.

کد مطلب: ۱۲۲۶۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
مسگرزاده: مسابقات علوم آزمایشگاهی دبیران، فرصتی برای تقویت شایستگی معلمان است

مرضیه مسگر‌زاده با ابراز خرسندی از توفیقات بدست‌آمده در برگزاری مسابقات ۳ سال اخیر افزود: امروز در سومین دوره برگزاری این مسابقات، شاهد رویکردهای جدیدی هستیم که در فرایند اجرای جشنواره و مسابقات مربوط به دبیران دوره متوسطه اول اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: این مسابقات از ۳ سال گذشته در بستر دبیرخانه علوم تجربی که در استان قم مستقر بود برگزار می‌شد که امسال باتوجه به ظرفیت‌های استان فارس بویژه در درس علوم تجربی و بر اساس امکان‌سنجی، دبیرخانه به استان فارس منتقل شد.
مسگرزاده گفت: این دوره از مسابقات با میزبانی اداره کل آموزش و پرورش فارس و با مدیریت دبیرخانه کیفیت بخشی به آموزش درس علوم تجربی درحال برگزاری است.
وی با بیان اینکه ۴۲۸ تیم دو نفره از سراسر کشور که در سال گذشته باهم رقابت کردند و وارد این دوره از مسابقات شدند اظهار کرد: در فرایند داوری‌ها از هر استان یک تیم یعنی در مجموع ۳۲ تیم و ۶۴ نفر از دبیران به مرحله کشوری راه پیدا کردند که از روز گذشته پس از آیین افتتاحیه وارد دور رقابت‌ها شدند.

به گفته مدیر کل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مهم ترین رویکرد سومین مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی، رویارویی با شرایط کرونا و عدم امکان برگزاری مسابقات بصورت حضوری است و این مسابقات در بستر مجازی به گونه ای طراحی شده است که بدون هرگونه اختلالی، فعالیت عملی و آزمایشگاهی دبیران به عرصه رقابت گذاشته شود‌.

وی بیان کرد: مسابقات علوم تجربی در ۳ محور زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی در ۳ ایستگاه برگزار می‌شود و توسط داوران به نقد و بررسی می‌رسند و مطابق با آن چیزی که در عرصه فضای مجازی نشان داده می‌شود رتبه بندی‌ها انجام خواهد گرفت.

مسگرزاده با امید به اینکه آموزش درس علوم تجربی دانش‌آموزان با محوریت فعالیت‌های آزمایشگاهی تعمیق پیدا کند ادامه داد: ضرورت آمیخته شدن تدریس علوم تجربی با فعالیت‌های آزمایشگاهی بسیار حائز اهمیت است و فقدان این فعالیت‌ها می‌تواند بخش عمده‌ای از اهداف درس علوم تجربی را دچار اختلال کند.
وی هدف عمده برگزاری این مسابقات را تقویت شایستگی‌های معلمان در راستای انجام آزمایش‌های مندرج در کتاب درسی دانش‌آموزان دانست و اضافه کرد: به دنبال این هستیم که دبیران بتوانند با فرصت‌سازی، آموزش به شکل عملی را امکان پذیر کنند و انگیزه دانش‌آموزان را در فعالیت‌های آزمایشی بالا ببرند.
مدیرکل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنین این دوره از مسابقات به دنبال این است که در شرایط کرونا و بحران و شرایطی که امکان استفاده از آزمایشگاه ها بصورت حضوری وجود ندارد، با استفاده از فضای مجازی و با کارگاه‌های آنلاین آزمایش‌ها را به دانش‌آموزان آموخت تا بتوانند عملا درگیر کار شوند‌.
مسگرزاده هدف بعدی مسابقات را اینگونه بیان کرد: معلمان ما باید بتوانند با وسایل ساده و نه صرفا صنعتی، آزمایش‌های کتاب درسی را به عرصه نمایش بگذارند و این موقعیت را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند که بدون در اختیار داشتن وسایل صنعتی و با در کنار هم گذاشتن وسایل و ساخت دست سازه، وسایل آزمایشگاهی را فراهم کنند و به راحتی آزمایش ها را انجام دهند تا از نتایج آن مطلع شوند.

وی با یادآوری اینکه شرایط کرونا آموزش را در تمام جهان تحت تاثیر قرار داده است اظهار کرد: بویژه این مسئله در مسائل عملی و آزمایشگاهی و کارگاهی به شدت بارز است. یکی از مهم ترین ویژگی های عملی و ازمایشگاهی حضوری برگزار شدن این آزمایش هاست و وقتی این فرصت از دانش آموزان و معلمان گرفته شود کار بسیار دشوار می‌شود. اما عرصه ای که برای سومین دوره مسابقات برگزار شده در فارس اتخاذ کردیم، به هیچ عنوان دچار اختلال نمی‌شود و این مشروط بر این است مدارس برنامه ریزی درست و دقیقی انجام دهد و پشتیبانی درستی به لحاظ کارگاه و آزمایشگاه داشته باشد.
مس‌گرزاده تصریح کرد: به دور از واقعیت نباید بریم و قطعا فضای مجازی نمی‌تواند ارتباط عمیقی بین دبیر و دانش‌آموز ایجاد کند، اما اگر با بکارگیری تمام همت، نتوانستیم این آزمایشات را بصورت حضوری انجام بدهیم، از اصل کار غافل نشویم و با استفاده از فضای مجازی به راحتی بخشی از این کاستی هارا جبران کنیم.
وی معتقد است که با رویارویی با شرایط کرونا یک فرصت جدی ایجاد شده است و این فرصت به گونه ای است که اگر فعالیت ها حضوری بشود، باز هم می‌توان از این فرصت مکمل ایجاد شده کمک گرفت.

مدیرکل آموزش دوره دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه دروس علوم تجربی، کاروفناوری و فرهنگ و هنر آمیخته با فعالیت های عملی است بیان کرد: معلمی که در این رشته تدریس میکند، اگر فضا و موقعیتی برای خود فراهم نکند که آموزش نظری را با آموزش عملی آمیخته کند حداقل ۵۰ درصد هدف های این ۳ حوزه را از دست خواهد داد، ضمن تشکر از همه دبیران که در این فرایند ما را همراهی کردند، امیدواریم برای سال های آتی سایر دبیران در این عرصه ورود پیدا کنند تا ماهم در برنامه ریزی های خود مسیر جدیدی را برای حوزه کاروفناوری و فرهنگ و هنر، باز کنیم.
او با اعلام اینکه میزبانی استان فارس بسیار عالی بوده است گفت: خوشحالیم که این انتخاب صورت گرفت و مسابقات با نقاط قوت بسیاری برگزار شد، امیدواریم که این میزبانی با دوره های بعدی نیز پیوند بخورد و سطح کیفیت بالا تری را برای سال های بعد شاهد باشیم.
مس‌گرزاده در خصوص تعداد داوران مسابقات افزود: در ۳ ایستگاهی که ما پیش‌بینی کردیم، ۲ داور کشوری حضور دارند که همه تیم‌ها را داوری می‌کنند. در همه ایستگاه‌ها نیز دو ناظر از دبیرخانه حضور دارند که هم به لحاظ مجازی بودن مسابقه و سلامت کار حمایت می‌کنند.
از طرف دیگر در هر استان، در فضایی که فیلم‌براری مسابقات انجام می‌شود یک ناظر از سمت اداره کل آموزش و پرورش مربوطه نظارت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار