دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی به کجا رسید؟

تهران (پانا) - طبق آمار بیش از 2200 پرستار شرکتی و حدود 9960 پرستار قرار دادی بالای ۱۰ سال سابقه در نظام سلامت کشور مشغول به فعالیت هستند که سال‌هاست در انتظار تبدیل وضعیت خود قرار دارند و بلاتکلیفی آنان همچنان ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۲۲۵۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی به کجا رسید؟

محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وضعیت پرستاران شرکتی اظهار کرد: «قبل از سال 92 موضوع تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی مطرح بود اما از سال 92 که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد، شرکتی تحت عنوان آوای سلامت تشکیل شد که در ظاهر شرکتی غیردولتی بود اما در عمل مدیران وزارت بهداشت از جمله معاونت وقت پرستاری عضو هیات مدیره آن بودند که در واقع هیچ اتفاقی برای تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی نیفتاد.»

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر اینکه پرستار شرکتی، نهایت بهره‌کشی از پرستار است و منجر به قراردادهای ناایمن می‌شود، گفت:‌ «تنها تفاوتی که پرستاران شرکتی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی دارند این است که پرستار در بیمارستان خصوصی یا یک کارفرما سر و کار دارد اما در بیمارستان دولتی با چندین کارفرما سر و کار دارد. شرکت‌هایی که پرستاران را معرفی می‌کنند، خارج از محیط بیمارستان هستند و اگر مشکلی پیش آید هم بیمارستان از بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و هم آن شرکت مربوطه.»

وی تصریح کرد: «بنابراین می‌توان گفت، ایجاد پرستار شرکتی بزرگترین ضربه به مردم و جامعه پرستاری بود که مسئولان وقت ایجاد کردند و به صورت خزنده از سال 92 تاکنون، پرستاران شرکتی به جای پرستارانی که بازنشست می‌شدند، جایگزین شدند. از طرفی طرح پرستاران 89 روزه نیز ضربه دیگری به جامعه پرستاری بود که اوج استثمار پرستار است زیرا با کمترین دریافتی و کمترین مرخصی مشغول به فعالیت هستند.»

شریفی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه مشکلات پرستاران شرکتی نشان می‌دهد که کیفیت خدمات پرستاری در اولویت نیست، گفت:‌ «اکنون نیز در پیک‌های کرونا، پرستاران 89 روزه به خدمت گرفته می‌شوند و بعد از آن مهلت فعالیتشان تمام می‌شود. این یعنی پرستار امنیت شغلی ندارد در حالی که حتما باید امنیت شغلی داشته باشد تا کیفیت خدمات‌‌رسانی بهتر شود و این مساله در دنیا اهمیت دارد اما در کشور ما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.»

ایجاد پرستار شرکتی بزرگترین ضربه به مردم و جامعه پرستاری بود که مسئولان وقت ایجاد کردند و به صورت خزنده از سال 92 تاکنون، پرستاران شرکتی به جای پرستارانی که بازنشست می‌شدند، جایگزین شدند

دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد:‌ «استخدام پرستاران باید انجام شود. در 8 سال گذشته تعداد زیادی استخدام نشدند. این یعنی که فقط پرستار شرکتی جذب شده است.»

وی درباره تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی در دولت سیزدهم نیز گفت: «اواخر دولت قبل بحث تبدیل وضعیت پرستاران مطرح شد. دولت فعلی هم در مصاحبه‌هایی که وزیر بهداشت کرده و مجلس پیگیر است، تبدیل وضعیت پرستاران در قالب طرح مطرح شده است و هم‌اکنون در اختیار مجلس است اما اینکه بگوییم گام عملی برای برداشتن مشکلات پرستاری برداشته شده، هنوز محقق نشده است و امیدواریم که اتفاقات خوبی رقم بخورد و وعده‌ها عملیاتی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار