عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دائمی‌ می‌شود؟

حقوق بازنشستگان با تورم فاصله بسیاری دارد/ صندوق‌های بازنشستگی باید اصلاح شده و شفافیت این صندوق‌ها مشخص شود

تهران (پانا) - ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی از جمله مسایلی است که به گفته کارشناسان مدت‌هاست زنگ خطر آن به دا درآمده است و کارشناسان اقتصادی، از آن به عنوان مهم‌ترین ابَرچالش بازنشستگان نام برده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۲۳۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دائمی‌ می‌شود؟

به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی پرتعداد و عموما ورشکسته در کشور، یکی از معضلات بزرگ دولت در ماه‌ها و حتی سال‌های آینده خواهد بود که در صورت بی‌توجهی به آن، دولت را با چالش‌های بسیار جدی‌تری مواجه خواهد کرد. البته عوامل مختلفی در شکل‌گیری بحران صندوق‌های بازنشستگی و وابستگی روزافزون و نگران‌کننده آنها به منابع دولتی و بودجه عمومی موثر بوده است که از جمله می‌توان به کاهش سن بازنشستگی و کاهش منابع ورودی به صندوق‌ها، اقتصاد تورمی و نرخ پایین رشد اقتصادی و نوسانات شدید ارزی، نظام بانکی ناکارآمد، محیط بی‌ثبات کسب‌وکارها، وابستگی شدید به دولت و بدهی دولت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد.

بازنشستگان در سال‌های اخیر وضعیت بسیار سختی را تحمل کرده‌اند و تورم بالای 40 درصد در جامعه، شرایط معیشت بازنشستگان را با تنگنا مواجه کرده است و دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌تواند بخش اندکی از این مشکلات را برطرف کند

این در حالی است که جمعیت‌شناسان هشدار داده‌اند که جمعیت کشور طی دو دهه آینده سالمند خواهد شد که این امر ضرورت توجه به معیشت سالمندان را دو چندان می‌کند اما به نظر می‌رسد نگاه آینده‌نگرانه به صندوق‌های بازنشستگی وجود ندارد و این بحران همچنان تداوم دارد. از طرفی زمزمه‌های دائمی نبودن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به دلیل نبود اعتبار لازم در صندوق‌های بازنشستگی به گوش می‌رسد که موجب نگرانی بازنشستگان شده است. ولی اسماعیلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره مشکلات بازنشستگان گفت: «حقوق بازنشستگان با تورم فاصله بسیاری دارد و بسیاری از مستمری‌بگیران در انتظار کاهش تورم هستند و کمیسیون اجتماعی مجلس رایزنی‌های زیادی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با دولت داشته و تلاش می‌شود دائمی شدن همسان‌سازی تصویب شود.»

این نماینده مجلس با اشاره به سختی شرایط معیشتی بازنشستگان افزود: «بازنشستگان در سال‌های اخیر وضعیت بسیار سختی را تحمل کرده‌اند و تورم بالای 40 درصد در جامعه، شرایط معیشت بازنشستگان را با تنگنا مواجه کرده است و دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌تواند بخش اندکی از این مشکلات را برطرف کند. این لایحه اکنون در دست بررسی است و به دنبال تامین منابع پایدار برای آن هستیم زیرا اگر قرار است قانونی در مجلس تصویب شود، باید ابتدا منابع مالی آن در نظر گرفته شود.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: «باید چکش کارى کارشناسی بر روی لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شود تا به صورت قانون دائمی تصویب شود و این امر زمانی محقق می‌شود که منابع آن را به صورت پایدار از صندوق‌های بازنشستگی پیش‌بینی شود. باید همه جوانب مثبت و منفی این لایحه باید مورد بررسی قرار بگیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «توجه به عملکرد صندوق‌های بازنشستگی یکی از مواردی است که مجلس یازدهم از ابتدا همواره مورد پیگیری قرار داده است و اولویت مجلس بهبود معیشت مردم به ویژه بازنشستگان است. صندوق‌های بازنشستگی باید اصلاح شده و شفافیت این صندوق‌ها مشخص شود زیرا بسیاری از این صندوق‌ها شفافیت لازم را ندارند در این بین حقوق بازنشستگان باید متناسب با نرخ تورم واقعی جامعه باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار