مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از برنامه آبی جدید خبر داد

کنتورهای آب در پایتخت هوشمند می‌شود

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از هوشمندسازی کنتورهای آب پایتخت در آینده نزدیک خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۳۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
کنتورهای آب در پایتخت هوشمند می‌شود

به‌گزارش شرکت آب و فاضلاب استان تهران، محمدرضا بختیاری اعلام کرده که «در حال‌حاضر این طرح در برخی نقاط تهران به صورت پایلوت انجام شده؛ اما قرار است که در آینده نزدیک کنتورهای آب در تهران هوشمند شوند.»
کنتور هوشمند آب یک کنتور آب معمولی است؛ با این تفاوت که به یک داده ثبت‌کننده اطلاعات متصل است و امکان نظارت مداوم بر مصرف آب را فراهم می‌کند، به این ترتیب کاربران قادر خواهند بود به جای انتظار برای قبض آب بعدی، درک درستی از مصرف آب را که در محل زندگی آنها در زمان واقعی اتفاق می‌افتد، داشته باشند.
بختیاری درباره اینکه چه زمانی به صورت کامل هوشمندسازی آب در تهران انجام می‌شود، توضیح داد: «به طور کلی باید زیرساخت‌های این موضوع به صورت کامل اجرا شود؛ در واقع با توجه به برخی از بحث‌های حفاظتی انجام این پروژه زمان‌بر است.»

کاهش مصرف آب با کنتور هوشمند
با توجه به اینکه این طرح اکنون در تهران به صورت پایلوت در حال اجراست، هنوز نمی‌توان رقم دقیقی را برای میزان کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری مصرف در نتیجه هوشمندسازی کنتورها در تهران عنوان کرد. اما تحقیقاتی در استرالیا نشان می‌دهد که هوشمند‌سازی کنتورها به صورت میانگین 20 درصد مصرف مشترکان مورد مطالعه را بهینه کرده و در بین 274 خانوار مورد بررسی، 3 تا 53 درصد اثربخشی داشته است. این تحقیقات میانگین اثربخشی هوشمندسازی کنتورها را 5 الی 20 درصد عنوان می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در این‌خصوص خاطرنشان کرد: «انجام هوشمندسازی کنتورها باعث می‌شود، بهره‌وری افزایش و میزان مصرف آب کاهش یابد.»
پیگیری‌ها برای بررسی میزان اثربخشی این طرح در تهران نشان می‌دهد که احتمالاً در پایتخت ایران نیز بین 5 تا 20 درصد بهره‌وری بالا خواهد رفت که البته با توجه به پایلوت بودن طرح نمی‌توان با قطعیت در مورد آن اظهارنظر کرد.

بر‌اساس داده‌های شرکت آبفای تهران، سرانه مصرف آب شرب در شهر تهران ۲۴۰ لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز به ازای هر نفر است که ۷۰ لیتر بیش از متوسط سرانه مصرف آب کشور است. البته در تهران ۶۰درصد مردم زیر خط نرمال و ۲۰ درصد نرمال و کمی بیشتر از آن مصرف می‌کنند. اما ۲۰ درصد اصلاً رعایت نمی‌کنند و گاهی مصرفشان 6 برابر حد استاندارد است. این 20 درصد پرمصرف، سرانه مصرف آب در تهران را افزایش داده‌اند.

هزینه طرح به عهده آبفاست
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص هزینه هوشمندسازی کنتورهای آب می‌گوید: «این مسأله به عهده شرکت آب و فاضلاب است و هیچ‌گونه مبلغی از مشترکان دریافت نمی‌شود.»

به‌نظر می‌رسد که با توجه به افزایش سالانه مصرف آب در تهران و محدود بودن منابع آبی در دسترس اجرای این طرح یک اولویت جدی برای حفظ موازنه تولید و مصرف آب در تهران است و اگرچه زمانبر، اما باید هرچه سریعتر اجرایی شود. بر اساس تازه‌ترین آمارها، مصرف آب تهران در ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ حدود سه میلیارد و ۱۴۹ میلیون لیتر بوده که رقم قابل توجهی است.

در روزهای اخیر شرکت آبفای تهران گزارشی از کمبود آب در تهران منتشر کرد که در آن گزارش آمده بود:« اتمام منابع آب و پاییز کم‌بارش امسال شرایط متفاوتی برای کشور و بویژه استان تهران فراهم آورده و سال سختی را به لحاظ تأمین مطمئن و پایدار آب رقم زده و وضعیت تأمین آب را با چالش جدی مواجه کرده است. متوسط مصرف آب در تهران سه میلیارد و 300 میلیون لیتر (معادل سه میلیون و 300هزار متر مکعب) است که در صورت تداوم این روند، طی روزهای آینده مقوله تأمین آب پایتخت‌نشینان با تنگناهای دشواری روبه‌رو خواهد شد، چراکه کاهش و اتمام ذخایر آبی و پاییز کم‌بارش امسال شرایط متفاوتی برای کشور و بویژه استان تهران فراهم آورده و سال سختی را به لحاظ تأمین مطمئن و پایدار آب رقم زده است. تهران در شرایطی به فصل پاییز و شروع سال آبی جدید وارد شده که با کسری 314 میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته مواجه و ورودی سدهای تأمین‌کننده آب تهران نیز کاهش 40 درصدی داشته است. اکنون تهران به میزان 100 روز مصرف شهروندانش نسبت به سال گذشته با کمبود آب مواجه است که گذر از این شرایط ویژه‌ تنها با همدلی و همراهی تمامی شهروندان امکان‌پذیر خواهد بود.»

این گزارش می‌افزاید: «هم‌اکنون سرانه منابع آب تجدیدپذیر در کشور حدود ۱۶۰۰ مترمکعب است؛ در حالی‌ که این عدد برای تهرانی‌ها تنها ۳۵۰ مترمکعب است و همین مسأله موجب شده سرانه ذخایر آب در تهران حدود یک‌پنجم متوسط کشور باشد. بدین ترتیب همین امر باعث شده است استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان فقیر از نظر منابع آبی معرفی شود. جمعیت بالا و سرانه مصرف بالای آب این استان از دلایل کسب این رتبه ناخوشایند است. گذر از چنین شرایطی نیازمند راهکاری سریع و زودبازده است؛ کاهش مصرف، رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف و پرهیز از مصارف غیرضروری یکی از این راهکارهاست. کاهش 10 درصدی مصارف آب توسط هر شهروند، اقدامی راهگشا در این شرایط است. این میزان کاهش بسیار ناچیز است و به هیچ عنوان لطمه‌ای به نیازهای روزمره مصرفی و بهداشتی خانواده‌ها وارد نمی‌کند، ولی کمک شایانی به تأمین آب در این روزهای بی‌باران خواهد بود.»
به‌نظر می‌رسد که در این شرایط هوشمندسازی کنتورها بتواند یک راهکار مهم برای مدیریت مصرف باشد؛ اگرچه زمان بر و هزینه بر.

نصب ۳۶۶ کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز تهران
اگرچه هوشمندسازی کنتورهای خانگی یک موضوع جدید است اما هوشمندسازی کنتور چاه‌های تهران و بسیاری از استان‌های کشور بویژه در زمینه کشاورزی سال‌هاست که اجرا می‌شود. اخیراً درباره تهران، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای از نصب ۳۶۶ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری طی۶ ماه نخست سال‌جاری خبر داده بود.
احمدعلی قربانیان گفته بود: تا پایان سال این تعداد به ۸۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.
قربانیان با اشاره بر اینکه نرخ فرونشست در ایران پنج برابر بیش از نرم جهانی است، اظهار کرده بود: انسداد چاه‌های غیرمجاز، تغذیه مصنوعی و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های مجاز به‌ وسیله نصب کنتور هوشمند روی این چاه‌ها، به‌طور جدی در دستور کار معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت قرار دارد.
وی تأکید کرده بود: همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در جهت حفاظت و صیانت از منابع آب و همچنین جلوگیری از عواقب ناشی از ‌برداشت‌های غیرمجاز از آبخوان‌های استان است و در این راستا با هرگونه تخلف در حوضه آب‌های سطحی و زیرزمینی با جدیت تمام برخورد قانونی خواهد شد.
آمارها حاکی است که از حدود ۴۲ هزار حلقه چاه حفر شده در استان تهران بیش از ۲۸ هزار حلقه غیرمجاز است، که از این تعداد چاه غیرمجاز، سالانه ۴۰۶ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار