اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

موج پنجم کرونا فروکش کرد؛ قرنطینه هوشمند اجرا می‌شود

تهران (پانا) - موج پنجم کرونا در کشور فروکش کرده است و اکنون ۱۶ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و قرار است قرنطینه هوشمند به‌زودی در کشور اجرا شود.

کد مطلب: ۱۲۲۰۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
موج پنجم کرونا فروکش کرد؛ قرنطینه هوشمند اجرا می‌شود

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد ۵ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۴۵۸ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲۱ هزار و ۷۷۹ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند و ۵ میلیون ۱۵۳ هزار و ۴۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنان ۵ هزار و ۵۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۹۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۶ شهر در وضعیت زرد و ۵۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۴۲ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۲۲۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۷ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۷۲۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۰ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۴۵ دُز رسید.

ورود ۳۵۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا به کشور

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، ۳۵۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا از کشور اتریش وارد ایران شد.

۶ واکسن ایرانی کرونا از کمیته اخلاق مصوبه دریافت کرده‌اند

احسان شمسی کوشگی - دبیر کارگروه وزراتی اخلاق در پژوهش در هفته‌ای که سپری شد اعلام کرد که واکسن کووبرکت، فخرا و رازی هر یک برای سه فاز، واکسن اسپایکوژن فاز یک آن در کشور استرالیا انجام شده و فاز دو و سه از کمیته ملی اخلاق مجوز گرفت، واکسن نورا فاز یک تصویب شده و واکسن ایران پاستور فازهای یک و دو در کوبا انجام شده و فاز سه در کمیته اخلاق مصوبه دریافت کردند.

تزریق واکسن سینوفارم به نوه‌ ۱۲ ساله وزیر بهداشت

با آغاز واکسیناسیون گروه سنی 12 تا 18 سال، در هفته‌ای که سپری شد محمدصدرا نوه‌ ١٢ ساله وزیر بهداشت در حضور پدربزرگ خود، واکسن سینوفارم تزریق کرد.

توضیحی درباره مرگ و میر پرستاران بر اثر کرونا

طبق آمارهای رسمی تاکنون تعداد ۱۳۶ هزار پرستار به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد ۱۳۰ پرستار نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند اما ۱۶ بهمن سال گذشته با ورود نخستین محموله واکسن کرونا از روسیه، کادر درمان شاغل در بخش‌های کرونا در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند و واکسینه‌کردن آنها با واکسن اسپوتنیک‌وی روسی از ۲۱ بهمن شروع شد. پزشکان می‌گویند واکسن‌های کرونا در افراد ایمنی ۱۰۰ درصد ایجاد نمی‌کند و تمام واکسن‌های موجود درصدی از ایمنی را ایجاد می‌کنند. همه اینها در شرایطی است که هم‌اکنون هیچ‌کدام از این واکسن‌های تولیدشده، از نظر اثربخشی و ایمنی به‌ طور کامل ارزیابی نشده‌اند. با این همه در ماه‌های گذشته با انجام واکسیناسیون برای کادر درمان و پرستاران امیدواری ایجاد شد که مرگ‌ومیر در میان کادر درمان بسیار کم و حتی متوقف شود. هر چند محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری روزهای آخر شهریورماه امسال اعلام کرد که بعد از واکسیناسیون کرونا برای پرستاران تاکنون حتی یک مورد فوت ناشی از کرونا در پرستارانی که هر ۲ دُز واکسن را زده‌اند گزارش نشده است و مرگ و میر پرستاران بر اثر این بیماری در کشور به صفر رسیده است اما محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار درباره میزان مرگ و میر پرستاران پس از واکسینه شدن در برابر بیماری کرونا اظهار کرد: «قطعا میزان مرگ و میر در پرستاران کاهش یافته است اما طبق آنچه که آقای میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام کرده است که میزان مرگ و میر پرستاران پس از واکسینه شدن به صفر رسیده، اینطور نیست.»

ادامه ممنوعیت تردد در شهرهای قرمز و نارنجی

اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۹۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۶ شهر در وضعیت زرد و ۵۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. در عین حال برخی از افراد تصور کرده‌اند که محدودیت تردد بین شهری لغو شده است. سردار تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا با رد این موضوع از برقراری محدودیت تردد در شهر های قرمز و نارنجی خبر داد. جانشین پلیس راهور ناجا تصریح کرد: خروج خودرو با پلاک بومی از شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بوده و ورود خودروهای غیر بومی نیز به این دسته از شهرها ممنوع است و متخلفان در شهرهای قرمز جریمه یک میلیون تومانی و در شهرهای نارنجی جریمه۵۰۰ هزار تومانی خواهند شد. جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به این سوال و شایعه که با کارت واکسن کرونا می‌توان در جاده‌ها تردد کرد گفت: در خصوص بحث مجوز تردد بر اساس تزریق واکسن هیچ چیز جدیدی به پلیس ابلاغ نشده است.

قرنطینه هوشمند

پس از شدت گرفتن فرایند واکسیناسیون عمومی در کشور در هفته‌های اخیر، وزارت بهداشت تصمیم دارد سطح دسترسی افراد واکسینه نشده را به خدمات عمومی کاهش دهد تا این امر مشوقی باشد برای ترغیب واکسیناسیون از سوی افرادی که قصد تزریق واکسن ندارند زیرا بر اساس آمار، 14 درصد افرادی که امکان تزریق واکسن برای آنها فراهم شده است هنوز به دلایل مختلف واکسن نزده‌اند. حالا وزارت بهداشت تصمیم دارد تا در قالب طرح قرنطینه هوشمند، محدودیت‌های کرونایی را کاهش دهد. در واقع بر اساس این طرح قرار است شهروندان پیش از سوار شدن به اتوبوس، هواپیما، رفتن به هتل و سایر اماکن عمومی کد QR که ارائه دهنده واکسینه شدن فرد است را نشان دهند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت اخیرا در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای قرنطینه هوشمند خبر داد و اعلام کرد که قرار است قرنطینه عادی به قرنطینه هوشمند تبدیل شود، بدین معنا که افرادی که واکسینه می‌شوند می‌توانند از مزایای واکسیناسیون استفاده کنند. طبق گفته مسئولان امر، با اجرای این طرح دیگر نیازی به ارائه دائم اطلاعات از سوی فرد نیست بلکه براساس اطلاعات سامانه، کسب‌و‌کارها و ترددها باز خواهد شد و اقتصاد نیز رونق پیدا خواهد کرد. گفته می‌شود زمان اجرای این طرح نهایتا تا دو هفته آینده خواهد بود و نتایج اجرای آن باید دو تا سه ماه آینده به ستاد ملی کرونا ارائه شود.

وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در چلگرد

در هفته‌ای که سپری شد، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری را لرزاند. مختصات این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی 49.78، عرض جغرافیایی 32.4 و عمق 10 کیلومتری زمین به ثبت رسید. بر اثر این زمین‌لرزه 17 نفر مصدوم شدند.

طوفان شاهین در سواحل جنوب ایران

در هفته‌ای که سپری شد، سواحل جنوب شرقی کشور شاهد طوفان حاره‌ای شاهین بودند که این طوفان موجب خسارات شدید در بنادر و شهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان شد. در واقع از هفتم مهرماه هشدارهای هواشناسی سیستان و بلوچستان نسبت به قرمز شدن شرایط در دریای عمان آغاز شد و تمامی دستگاه‌های امدادی استان در حالت آماده باش قرار گرفتند تا اینکه بالاخره طوفان شاهین در روز دهم مهر در نزدیک‌ترین فاصله با سواحل ایران در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت. بندر گواتر در نقطه مرزی ایران با پاکستان اولین نقطه‌ای بود که در معرض مخاطرات این طوفان حاره پای قرار گرفت. شرایط در اسکله‌های صیادی بریس و پسابندر نیز یک به یک متلاطم شد. با وجود هشدارهای هواشناسی مبنی بر خروج شناورهای دریایی از دریا اما به گفته معاون صید و صیادی اداره کل شیلات استان، ۲ لنج صیادان ۱۰۰ درصد در اثر طوفان شکسته شده و بیش از ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار