اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از افزایش شهرهای قرمز تا آغاز تزریق دُز سوم واکسن کرونا

تهران (پانا) - افزایش شهرهای قرمز کرونایی، آغاز تزریق دُز سوم واکسن کرونا، لغو دورکاری ادارات تهران، ماجرای دپوی 1300 تُن سرم و اعلام حکم سیف، عراقچی و سالار آقاخانی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۲۴۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش شهرهای قرمز تا آغاز تزریق دُز سوم واکسن کرونا

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۵ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۷۳۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲۴ هزار و ۵۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۵ میلیون ۳۶۱ هزار و ۱۶۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴ هزار و ۵۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

شرایط تزریق دُز سوم اعلام شد

وزارت بهداشت شرایط تجویز دز سوم واکسن‌های کرونا را اعلام کرد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، گروه هدف شامل کارکنان بخش بهداشت و درمان است. زمان دریافت دز سوم حداقل ۶ ماه پس از تزریق دز دوم است. افرادی که واکسن غیرفعال (سینوفارم، بهارات یا برکت) دریافت کرده‌اند برای دز سوم می‌توانند واکسن برکت، آسترازنکا و سوبرانا پلاس دریافت کنند. افرادی که آدنوویروس (آسترازنکا یا اسپوتنیک) دریافت کرده‌اند برای دز سوم می‌توانند واکسن آسترازنکا یا سوبراناپلاس دریافت کنند.

افزایش شهرهای قرمز

در هفته‌ای که سپری شد تعداد شهرهای قرمز رو به افزایش گذاشت و از 7 شهر به 9 شهر رسید و بر این اساس ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند.

لغو دورکاری ادارات تهران

با کاهش میزان ابتلا و فوتی‌های کرونایی در استان تهران، غلامرضا عباس‌پاسا، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران از لغو دور کاری در استان تهران خبر داد و اعلام کرد که تمامی دستگاه ها دورکاری‌شان لغو و ساعت کاری از ۷و ۳۰ دقیقه تا ۱۴و۳۰ دقیقه خواهد بود.

دپوی پرحاشیه 1300 تُن سرم در گمرک

در هفته‌ای که سپری شد بازهم اختلاف نظر گمرک و سازمان غذا و دارو بر سر موضوع تخلیه و دپوی 1300 تُن سرم رسانه‌ای شد. واردات سرم برای تامین نیاز داخل از نیمه مردادماه و با کمبود سرم در کشور آغاز شد اما مدتی نگذشت که مسئولان گمرک در شهریورماه اعلام کردند که حدود 1300 تُن سرم وارد شده ولی با توجه به این‌که وزارت بهداشت هنوز تاییدی بر آن ندارد، ترخیص نشده است. بلاتکلیفی این سرم‌ها تا جایی پیش رفت که در نهایت با بازدید معاونان دادستان تهران از گمرک، در هفته پایانی شهریور ماه دستور تعیین تکلیف محموله های مذکور تا حداکثر دو روز ساعت صادر شد اما حالا با گذشت دو ماه از این ماجرا، همچنان این سرم‌ها تعیین تکلیف نشده است. در حالی که اوایل مهرماه، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در مکاتبه‌ای با سازمان غذا و دارو درخواست کرد تا تکلیف سرم‌های مربوط به چهار شرکت را مشخص کند. این اعلام گمرک با واکنش سازمان غذا و دارو همراه شد و محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو دو روز گذشته و در حاشیه گردهمایی معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره ترخیص نشدن ۱۳۰۰ تن سرم از گمرک، گفت: «این سرمی که از آن صحبت می‌کنند، وارداتش برای سال ۱۳۹۵ بوده است و در سال ۱۳۹۹ منقضی شده است. نمی‌دانم چرا عده ای اکنون یادشان آمده است. محموله هایی که ثبت سفارش شده، بلافاصله پای بار ظرف کسری از ساعت ترخیص شده و وارد بازار می‌شود. البته قسمتی از آن بدون اطلاع ما وارد گمرک می‌شود.»

اعلام نتایج نهایی کنکور ارشد ۱۴۰۰

در هفته‌ای که سپری شد، نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد. در این آزمون ۱۳۰ هزار و ۸۲۷ نفر پذیرفته شدند. آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ در ۱۳۱ کدرشته کدامتحانی در روزهای چهارشنبه ششم، پنجشنبه هفتم و جمعه هشتم مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

چرایی آلودگی هوای تهران در پاییز امسال

هرچند هر ساله تعداد روزهای آلوده شهر تهران همزمان با سرد شدن هوا افزایش می‌یابد اما مهرماه امسال در حالی به پایان می‌رسد که به‌لحاظ تعداد روزهای آلوده در چند سال گذشته رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است. در هفته‌ای که گذشت بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا و دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وضعیت آلودگی هوای پایتخت از ابتدای پاییز امسال اظهار کرد: «آلودگی هوا دو عامل دارد که یکی از شاخص‌ها، میزان انتشار آلاینده‌ها است و دومی شرایط جوی است. میزان انتشار آلاینده‌ها در اختیار ما قرار دارد ولی شرایط جوی در اختیار ما نیست. بنابراین عقل حکم می‌کند تا حدی که می‌توانیم در کاهش انتشار آلاینده‌ها دخالت کنیم. بنابراین تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که با اقدامات صورت گرفته، میزان انتشار آلاینده را کاهش داد. تمامی راهکارها در مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا اعلام شده است و راهکارهای مشخصی دارد اما از سال قبل تاکنون برای اجرای مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا اتفاق خاصی نیفتاده و اقدام خاصی نیز صورت نگرفته است.»

غیبت شهردار تهران در جلسه شورای شهر

شهردار تهران هفته‌ای که گذشت، به دلیل بیماری برخلاف اعلام قبلی در صحن و جلسه هم‌اندیشی حاضر نشد. با وجود آنکه قرار بود علیرضا زاکانی در صحن شورا حاضر شود وشهرداران مناطق جدیدی که برایشان حکم صادر کرده به شورا معرفی کند و درخصوص ساز و کار انتصابات پاسخ دهد، وی به صحن نرفت. در ابتدا مهدی چمران رئیس شورای شهر مدعی شد زاکانی کسالت دارد و به بیمارستان رفته است و به همین خاطر جلسه شورا درخصوص پرسش و پاسخ اعضا به آینده موکول می‌شود. پس از این اظهارات چمران، لطف‌الله فروزنده معاون شهردار و مطهر محمدخانی روابط عمومی شهرداری با تعجب به هم نگاه کردند و پس از تماس لطف‌الله فروزنده ، محمدخانی برگه‌ای به چمران داد. پس از این برگه، چمران اعلام کرد که زاکانی به بیمارستان نرفته بلکه در درمانگاه است. علی‌الظاهر متن کامل محمدخانی خوانده نشد، زیرا او در توییتی حضور زاکانی در درمانگاه را هم رد کرد. عبدالمطهر محمدخانی در توئیتی نوشت: «قرار بود شهردار تهران در جلسه‌ی شورا حاضر شود تا شهرداران جدید را به اعضا معرفی کند، اما به دلیل ناراحتی جسمی به جلسه شورای شهر نرفت و از شب گذشته در منزل استراحت می‌کند و به محض بهبودی در محل کار حاضر خواهد شد.»

جدیدترین آمار تقسیماتی کشور

براساس آخرین مصوبات تقسیماتی هیات وزیران که از سوی مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور اعلام شد تا پایان نیمه اول امسال؛ ۳۱ استان، ۴۶۹ شهرستان، ۱۱۵۷ بخش، ۱۴۲۴ شهر و ۲۷۱۹ دهستان سامان یافته است. زهرا احمدی در هفته‌ای که گذشت جدول آخرین اطلاعات و گزارش آماری عناصر و واحدهای تقسیماتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعداد شهرستان، تعداد بخش، تعداد دهستان، تعداد شهر و تعداد فرمانداری ویژه هر استان را به تفکیک، اعلام کرد. (اینجا ببینید) بر اساس این گزارش، تقسیمات کشوری تاکنون در قالب ۳۱ استان، ۴۶۹ شهرستان، ۱۱۵۷ بخش، ۱۴۲۴ شهر و ۲۷۱۹ دهستان، سامان‌یافته است.

افزایش ۱۰۰ میلیونی وام ازدواج برای زوجین روستایی و عشایری

در هفته‌ای که گذشت روز جهانی زنان روستایی برگزار شد و انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری جمهور در آیین گرامی داشت روز جهانی زنان روستایی و پنجمین همایش ملی نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار از افزایش میزان وام ازدواج برای زنان روستایی خبر داد و گفت: برای زوجین روستایی و عشایری دهه شصتی که تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج‌ کنند ۱۰۰ میلیون تومان وام علاوه بر وام ازدواج در نظر گرفته شده است.

حکم سیف، عراقچی و سالار آقاخانی اعلام شد

در هفته‌ای که سپری شد، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شد. بر این اساس ولی الله سیف به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار