مقابله با سنبل آبی در دستور کار شورای پدافندغیرعامل آستارا قرار گرفت

آستارا (پانا)- سرپرست فرمانداری آستارا گفت رشد گیاه مهاجم سنبل آبی در آبگیر بلوار سفیر امید، تهدید زیست محیطی است و دستگاه‌های عضو شورای پدافند غیرعامل به سرعت به جمع‌آوری آن اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۲۱۶۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
مقابله با سنبل آبی در دستور کار شورای پدافندغیرعامل آستارا قرار گرفت

به گزارش ایرنا، سعید میر قربانی در جلسه شورای پدافند غیرعامل در فرمانداری آستارا افزود: گیاه مهاجم سنبل آبی باید با همکاری شهرداری، محیط زیست، بسیج و سازمان های مردم نهاد هر چه سریع‌ تر از آبگیر جمع آوری شود و رفع این مشکل نیازمند مشارکت دستگاه‌ های متولی است.
وی افزود: خطر تکثیر و انتقال سنبل آبی به سایر نقاط آستارا از جمله تالاب استیل وجود دارد و انتقال آن گیاه توسط شهروندان و گردشگران به داخل منازل و مغازه ‌ها نیز دور از انتظار نیست.
سرپرست فرمانداری آستارا افزود: هویت مالکان زمین‌ های اطراف آبگیر سفیر امید باید مشخص شود و آنها سنبل آبی حاشیه بلوار را جمع آوری کنند و در غیر این صورت باید با آنان برخورد شود.

به گفته کارشناسان محیط زیست؛ سنبل آبی گونه بیگانه و غیربومی است و به علت سرعت بالای تکثیر و گسترش آلودگی، توسعه اقتصادی و رفاه انسان را تهدید می کند و با جذب زیاد عناصر غذایی و نور در رودخانه ها به توده حجیم و متراکم تبدیل و با کاهش اکسیژن و نور و ترشح ترکیبات سمی باعث نابودی موجودات زنده می شود.
این علف هرز در تالاب ها، آب بندان ها، مصب رودخانه ها، استخرهای پرورش ماهی، مانداب های جنگل، باتلاق ها، زیستگاه های آبی کم عمق، رودخانه های دارای جریان کند گسترش می یابد.
سرپرست فرمانداری آستارا به اهمیت پدافند غیرعامل اشاره و اظهار کرد: پدافند غیرعامل حفظ جان و مال مردم در برابر انواع تهدیدات است و باید از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی جدی گرفته شود.
میرقربانی افزود: با توجه به موقعیت مرزی آستارا توجه به این موضوع لازم است و نقاط حساس شهرستان باید شناسایی و ترویج پدافند غیرعامل به همه ایام تعمیم داده شود.
وی سیل، زلزله، رانش و ریزش کوه را از خطرات احتمالی در شهرستان آستارا نام برد و بر آمادگی مردم در حین و بعد از بحران ها و حوادث طبیعی تاکید کرد.
وی بیان کرد: رعایت اصول ایمنی در برابر تهدیدها، حوادث طبیعی و غیرطبیعی موجب افزایش پایداری، کاهش آسیب پذیری، استمرار خدمت رسانی و بازدارندگی و تسهیل مدیریت بحران در بخش‌ های مختلف عمومی و اجرایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار