رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی:

قابلیت‌های نسخه جدید شاد؛ امکان گفت‌وگوی گروهی فراهم شده است

شعار آموزش و پرورش در شیوع کرونا استمرار آموزش است/۸۳ درصد جمعیت دانش‌آموزان در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند/نسخه جدید شبکه شاد فردا رونمایی می‌شود/آخرین اخبار درباره سیم کارت‌های دانش‌آموزی اعلام شد

تهران (پانا) - رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی و مدیر گروه شبکه شاد بیان کرد حدود 98 درصد معلمان مدارس دارای سابقه در شبکه شاد ثبت هویت شدند همچنین در شاد 12 میلیون و 793 هزار دانش‌آموز احراز هویت شدند که معادل 83 درصد جمعیت دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۲۱۶۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
قابلیت‌های نسخه جدید شاد؛ امکان گفت‌وگوی گروهی فراهم شده است

علی باقرزاده در نشست بررسی قابلیت‌ها، چالش‌ها و مسائل شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) با بیان اینکه هیچ فردی گستردگی ویروس کرونا را نمی‌داند اظهار کرد: با پدیدار شدن کرونا در 192 کشور بیش از 1.7 میلیارد دانش‌آموز از رفتن به کلاس درس منع شدند؛ در این بین حق سلامت و آموزش برای دانش‌آموزان مهم است و در ابتدای این ویروس شعار سازمان‌های بین المللی این بود که حق سلامت مهم تر است با طولانی شدن تعطیلی مدارس، آموزش و سلامت باهم ادغام شدند و شعار به این موضوع تغییر پیدا کرد که مدرسه آخرین جا برای بسته شدن و اولین جا برای باز شدن است.

وی افزود: این موضوعات عدم قطعیت کرونا را نشان می‌دهد شعار آموزش و پرورش این بود که باید آموزش استمرار پیدا کند و اولین راه برای این موضوع مدرسه تلویزیونی بود حتی با وجود غیرتعاملی بودن پاسخگوی خوبی بود و بیش از 98 درصد پهنه کشور تحت پوشش شبکه قرار گرفت.

باقرزاده ادامه داد: دانش‌آموزان نیازمند تعاملات عاطفی هستند لذا ما ناگزیر شدیم راه حل مناسب تری پیرامون آموزش الکترونیکی و برخط داشته باشیم تا تعامل همزمان داشته باشد. نشست‌های بسیاری برگزار کردیم تا محیط اختصاصی برای دانش‌آموزان تهیه کنیم.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی با اشاره به دلایل و چگونگی ایجاد شبکه شاد اظهار کرد: شبکه شاد رایگان است و شورای فضای مجازی شاد را به عنوان یک پلتفرم رسمی رایگان اعلام و بر توسعه دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم تاکید کرد.

مدیر گروه شبکه شاد افزود: حداقل کارکردهای شاد در یک سال و نیم گذشته اتصال اجزای مختلف نظام آموزشی بهم بود شاد نخ تسبیح گسسته نظام تعلیم و تربیت را بهم وصل و امکان دسترسی دانش‌آموزان را به محتواهای استاندارد فراهم کرد. شاد به تشکیل کلاس و گروه‌ها و کانال‌های رسمی در سال اول محدود شد که در سال گذشته حضور و غیاب به این شبکه اضافه شد و سرویس اجرای آزمون در اختیار قرار گرفت سپس امکان پخش زنده و امکان ارسال پیام صوتی فراهم شد.

در شاد از حیث کاربران حدود 99.8 درصد مدیران مدارس یعنی حدود 116 هزار نفر احراز هویت شدند حدود 98 درصد معلمان مدارس دارای سابقه در شاد ثبت هویت شدند

بیش از 300 هزار کانال و گروه در شاد تشکیل شده است

باقرزاده با اعلام اینکه بیش از 300 هزار کانال و گروه در شاد تشکیل شده است بیان کرد: شبکه شاد تاکنون 24 میلیون و 624 هزار نصب داشته است که حدود 22 میلیون از این نصب‌ها «یونیک» هستند میانگین فعالیت ماهانه شاد به حدود 18 میلیون و 105 هزار نفر رسیده و فعالیت هفتگی این شبکه 13 میلیون و 329 هزار نفر و روزانه 10 میلیون و 237 هزار ثبت شده است.

وی اعلام کرد: شبکه شاد رکورد فعالیت 2 میلیون 200 هزار نفر را شکسته است و روزانه هزاران پخش زنده دارد و 403 گیگ بالاترین ثبت در شاد بوده است لذا شاد از حیث فراگیری یک اپلیکیشن بزرگ در کشور است.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی خبر داد در شاد از حیث کاربران حدود 99.8 درصد مدیران مدارس یعنی حدود 116 هزار نفر احراز هویت شدند حدود 98 درصد معلمان مدارس دارای سابقه در شاد ثبت هویت شدند همچنین در شاد 12 میلیون و 793 هزار دانش‌آموز نیز احراز شدند که معادل 83 درصد جمعیت دانش‌آموزان است.

در طول یک سال گذشته حدود 47 میلیارد و 778 پیام در شاد مبادله شده است

وی گفت: در طول یک سال گذشته حدود 47 میلیارد و 778 پیام در شاد مبادله شده یعنی هر نفر 4 هزار پیام داده است. یک داشبورد مدیریتی تهیه شده و در دسترس مدیران است که اطلاعات متنوعی از کاربران را در اختیار قرار می‌دهد.

مدیر گروه شبکه شاد افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اثربخشی میزان شبکه شاد را اندازه گیری کرد و 50 هزار معلم و دانش‌آموز پرسشنامه ای در 5 محور پر کردند و نتایج آن اخیرا منتشر شده و در دسترس قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی خبر داد نسخه جدید شبکه شاد فردا 30 شهریورماه رونمایی خواهد شد که بخشی به رابط کاربری و بخشی به زیرساخت‌ها مربوط است. در شاد نیز سرویس‌های جدیدی مانند گفت‌وگوی گروهی و لایو دو نفره، قابلیت آزمون ساز، حضور غیاب اضافه شده است. مساله احراز هویت نیز امسال تسهیل شده و تا حدودی مسایل سال گذشته کاهش پیدا خواهد کرد.

واکسن دانش‌آموزان از سنین بالا به پایین انجام می‌شود و شاد بعد از بازگشایی مدارس به عنوان یک رسانه آموزشی مکمل خواهد شد

در شاد جدید حق تشکیل کلاس به مدیر مدرسه داده است

وی با اعلام اینکه در شاد جدید حق تشکیل کلاس به مدیر مدرسه داده است اظهار کرد: هر مدیر مدرسه به هر تعداد می‌تواند کلاس ایجاد کند و معلم آن کلاس را ادمین قرار می‌دهد. استفاده از شاد رایگان است بخشی از سرویس‌های جدید در کتب درسی مانند پیش بینی 3 هزار QR CODE در شاد خوانده خواهد شد. مرورگر بومی و فارسی دانش‌آموزی قابلیت دیگر است که تا آبان ماه دانش‌آموزان وارد یک محیط اختصاصی پایگاه داده ای برای سرچ خواهند شد.

باقرزاده اعلام کرد از اول مهرماه آموزش مدارس کم جمعیت روستایی و عشایری حضوری است تا پایان مهرماه مدارس کم جمعیت و از آبان ماه مدارس با جمعیت بالاتر بازگشایی خواهند شد.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی همچنین خبر داد واکسن دانش‌آموزان از سنین بالا به پایین انجام می‌شود و شاد بعد از بازگشایی مدارس به عنوان یک رسانه آموزشی مکمل خواهد شد.

آخرین اخبار درباره سیم کارت‌های دانش‌آموزی

استفاده از پلتفرم‌های غیربومی در مدارس دولتی رایگان است

مدیر گروه شبکه شاد درباره توزیع سیم کارت های دانش‌آموزی افزود: سیم کارت دانش‌آموزی موافقان و مخالفانی دارد پیش نویس تفاهم نامه ای برای این موضوع آماده شده و پس از مبادله، امکان تخصیص سیم کارت دانش‌آموزی و اینترنت پاک برای دانش‌آموزان فراهم خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون دریافت هزینه از دانش‌آموزان در برخی مدارس غیردولتی بابت استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر گفت: فارغ از مدارس غیردولتی، مدارس دولتی برای استفاده از پلتفرم‌های غیربومی حق دریافت هزینه از خانواده‌ها ندارند.

باقرزاده در پاسخ به سوال پانا درباره جزئیات تشکیل کارگروهی که در نشست با وزارت ارتباطات مطرح شد اظهار کرد: این موضوع پیرو نشست مشترک بین سرپرست وزارت آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات درباره نحوه پشتیبانی از شاد بود که به پیشنهاد دکتر کاظمی کارگروهی شکل گرفت دو جلسه تاکنون برگزار و موضوعات متنوعی مطرح شده است که با نگاه تقویت همه جانبه شاد و ترافیک آن، نحوه اختصاص ترافیک به شاد مسائل دنبال می‌شود.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی با بیان اینکه مشارکت دادن بخش غیردولتی در شاد نیز در این نشست مطرح شد ادامه داد: در بخش ارائه آموزش رسمی همیشه خدمات رایگان است اما در بخش خدمات افزوده ممکن است سامانه ارزشیابی دیگری مطرح شود که استفاده از آن اختیاری است.

وی همچنین اضافه کرد: این کارگروه برای پیدا کردن مسیرهایی برای پشتیبانی خدمات شبکه شاد است. همچنین قرار شد قبل از سوم مهرماه یک مانور عملیاتی برای شبکه شاد برگزار شود تا آمادگی اپراتورها برای ارائه خدمات تست شود.

شایعات حک شدن گروه‌ها صحیح نیست ما به کانال‌های مکمل سیم کارت حقوقی می‌دهیم و حق انتقال مالکیت کانال‌ها بسته خواهد شد

مدیر گروه شبکه شاد بیان کرد: در شاد کلاس‌های رسمی ایجاد می‌شود اما یک مورد هم نداشتیم که مورد اخلاقی در این کلاس‌ها وجود داشته باشد حتی مدیر مدرسه نیز نمی‌تواند بدون اجازه معلم وارد کلاس درس شود برخی از کانال‌ها و گروه‌ها را براساس نیاز ایجاد کردیم؛ این گروه‌ها خدمات مکمل را ارائه می‌کنند. شایعات حک شدن گروه‌ها صحیح نیست ما به کانال‌های مکمل سیم کارت حقوقی می‌دهیم و حق انتقال مالکیت کانال‌ها بسته خواهد شد. این اقدام را می‌توانیم تا سطح مدرسه پیش ببریم.

هیچ مدرسه ای حق دریافت هزینه به عنوان ارائه خدمات شبکه شاد را ندارد

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی تصریح کرد هیچ مدرسه دولتی و غیردولتی حق دریافت هزینه به عنوان ارائه خدمات شبکه شاد را ندارد؛ شاد رایگان است و این رایگانی را دولت انجام داده است. حدود 96 درصد گوشی‌های کاربران با سیستم عامل اندروید هستند و شاد نیز در نسخه وب در دسترس است حدود 3 درصد گوشی‌ها با نسخه ios دارند که تاکنون اقدامی برای این مورد انجام نشده است.

مدیر گروه شبکه شاد به طرح هدایت اشاره و اظهار کرد: در این طرح خیرین شناسایی شدند و دستگاه‌ها نیز 320 هزار تبلت تامین کردند. یک خط اعتباری با اعتبار 500 میلیارد تومانی ویژه امسال برای تامین سخت افزارها پیش بینی شده که بخشی از تخصیص آن اخذ شده است. 12 تا 13 درصد دانش‌آموزان به دلیل نداشتن تبلت در شاد نیستند.

براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، در کرونا این شبکه پلتفرم رسمی ماست

ابزار گویا ساز برای دانش‌آموزان کم بینا و نابینا در شاد فراهم شده است

باقرزاده درباره چالش‌های پیش روی شبکه شاد ادامه داد: شبکه شاد مانند سایر اپلیکیشن‌ها چالش‌هایی دارد که بخشی به زیرساخت و پهنای باند مربوط است؛ در آموزش و پرورش عدم دسترسی حدود 13 درصد دانش‌آموزان برای ما مهم است این بخش مربوط به مناطق دورافتاده ای هستند که در طول سال آموزش حضوری داشته اند. تضمین کیفیت نیز یک چالش برای ماست اما براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی در کرونا، این شبکه پلتفرم رسمی ماست که در پساکرونا به عنولان یک ابزار مکمل خواهد بود.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی درباره چگونگی دسترسی دانش‌آموزان استثنایی از شبکه شاد اظهار کرد: ابزار گویا ساز برای دانش‌آموزان کم بینا و نابینا در شاد فراهم شده است و سرویس‌ها برای این قشر از دانش‌آموزان فراهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار