افزایش استقبال دانش‌آموزان از ثبت‌نام در مدارس در فارس نسبت به سال گذشته

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه امسال استقبال دانش‌آموزان از ثبت نام در مدارس در فارس نسبت به سال گذشته رشد داشته است، گفت امسال 99.64 درصد دانش‌آموزان واجد شرایط حضور در پایه اول ثبت نام کرده‌اند و این درحالی است که در سال گذشته نزدیک به 6 هزار نفر در مدارس ثبت نام نکردند و 50 درصد این آمار تمکن مالی خوبی داشتند و والدین آنان به دلیل ترس از کرونا از ثبت نام خودداری کرده بودند.

کد مطلب: ۱۲۱۶۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش استقبال دانش‌آموزان از ثبت‌نام در مدارس در فارس نسبت به سال گذشته

فرهاد اسماعیلی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال بازگشایی مدارس پیچیده‌تر از سال گذشته است، گفت: سال گدشته تکلیف مشخص بود و همه تمهیدات برای مجازی بودن مدارس بود، اما امسال شروع مدارس به صورت مجازی است و کم کم به سمت آموزش حضوری پیش می‌رویم.

او با تاکید بر اینکه آموزش‌ها با شیوع کرونا در همه دنیا آسیب دیده است، گفت: بر اساس تحقیقات و به گفته یونسکو در آموزش مجازی در بهترین شرایط، راندمان آموزشی بیش از ۵۰ درصد نبوده است.

او ادامه داد: کرونا ثابت کرد که مدرسه تنها کارکرد علمی آموزشی ندارد بلکه مدرسه جایگاهی برای رفع نیازهای روحی و روانی دانش‌آموزان است و نتایج تحقیقات نشان داده که در این مدت دانش‌آموزان ما آسیب‌های روحی روانی دیده‌اند که بیش از کرونا بر آنان اثر گذاشته است.

در بحث بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری نهایی بر عهده شورای مدرسه است

او در بحث بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی و رعایت فاصله‌گذاری گفت: در بحث بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری با رعایت دستورالعمل‌ها را به شورای مدرسه واگذار کرده‌ایم و چون یکی از اعضای این شورا نماینده انجمن اولیا است، امسال انتخابات انجمن اولیا یک ماه زودتر و در 25 شهریورماه در مدارس برگزار شد، تا نماینده اولیا انتخاب شود و تمام تصمیمات از ابتدای سال تحصیلی با حضور نماینده اولیا و با رعایت استانداردها و رعایت پرورتکل‌های بهداشتی گرفته شود.

او با تاکید بر اینکه استاندارد فاصله‌گذاری ۱.۵ متر است و باید در کلاس‌های درس رعایت شود، گفت: مثلا یک کلاس ۳۰ نفره برای تدریس یک مبحث باید در سه گروه ده نفره تشکیل شود و مباحث تدریس شود.

او ادامه داد: شورای مدرسه با توجه به اقتضائات مدرسه تصمیم می‌گیرد و به طور مثال ما شاهد هستیم که دو مدرسه در یک محل تصمیمات متفاوت می‌گیرند و این همان توجه به شرایط درونی مدرسه است که شورای مدرسه با توجه به آن تصمیم می‌گیرد.

اسماعیلی افزود: مهر امسال مدارس در تمام کلان شهرها قطعا مجازی است و در روستاها و مدارس عشایری نیز با توجه به موقعیت و تعداد اندک دانش‌آموزان می‌تواند با نظر شورای مدرسه به صورت حضوری آغاز شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد معلمان در طرح واکسیناسیون فرهنگیان استان واکسینه شده‌اند، گفت: مدارس در اواخر مهرماه با توجه به اتمام واکسیناسیون آرام آرام باز می‌شود و از آبان‌ماه در صورت افت موج پنجم و نبود موج ششم کرونا،پیش‌بینی می‌شود که بتوانیم بازگشایی مدارس و آموزش حضوری با تعداد اندک و تدریجی در نوبت‌های مختلف داشته باشیم.

او در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آموزش زبان‌های آلمانی و فرانسه در مدارس و شرایط جذب نیرو گفت: در سند تحول بنیادین، بندی به نام زبان ترجیحی است به این معنی که در مدارس یک زبان برای علاقه دانش‌آموز ارائه شود و این امر از سوی وزرات خانه در حال پیگیری است اما شرایط اجرای آن قاعدتا نیازمند بسترسازی از جمله تامین نیروی مورد نیاز و غیره است که هنوز انجام نشده و فرایند اجرایی این طرح نیز تاکنون به استان‌ها ابلاغ نشده است و قطعا اجرای این طرح نیازمند برنامه‌‌ریزی است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به تجمع صنفی معلمان در روزهای اخیر در شیراز گفت: مطالبه معلمان بحث رتبه‌بندی است و در واقع طرح رتبه‌بندی طرحی است که دولت برای ایجاد تمایز بین معلم خوب و خوب‌تر و ایجاد انگیزه‌بخشی بیشتر در قالب لایحه‌ای ارائه کرد و این طرح هم اکنون در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی است و بودجه‌بندی و موارد اعتباری و مدل اجرای آن و همچنین آثار این افزایش حقوق د ر حال بحث و بررسی است.

اسماعیلی ادامه داد: رتبه‌بندی در سند تحول آموزش و پرورش آمده است و دولت آمادگی اجرای آن را دارد و ما منتطر تصمیم نهایی مجلس و کمیسیون آموزش هستیم.

او در خصوص تجمع معلمان افزود: بحث فوق‌العاده ویژه معلمان است که پس از صدور احکام مشکلی پیش آمد که گفته شد ابتدا حقوق پرداخت شود و بعد این به احکام اضافه شود که آموزش و پرورش زیر بار نرفت و حقوق بدون فوق‌العاده در تیرماه پرداخت شد و فوق‌العاده معلمان به صورت معوقه به آنان پرداخت شده است.

واگذاری مدرسه شاهد بدون تشریفات قانونی بوده و کاربری ملک، آموزشی است

مدیرکل آموزش و پرورش فارس، در خصوص واگذاری مدرسه شاهد در شیراز گفت: اسفند ۱۳۹۶ بنیاد کوثر وابسته به بنیاد شهید که در اصفهان مستقر است به عنوان مالک زمین مدرسه برای فروش ملک به شیراز می‌آید و بدون برگزاری تشریفات قانونی و برگزاری مزایده و یا اعلام به آموزش و پرورش، ملک را به مالک همجوار مدرسه می‌فروشد و این در حالی بوده که آموزش و پرورش و حتی بنیاد شهید استان فارس هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند.

اسماعیلی ادامه داد: آموزش و پرورش بعد از اطلاع از موضوع با توجه به اینکه اعیان این ملک متعلق به آموزش و پرروش است، از سوی مدیرکل وقت پیگیر این مورد شد و ما نیز هم‌اکنون اعلام خرید کرده‌ایم و اعلام می‌کنیم که این ملک با هرکس که مالک آن باشد کاربری آن آموزشی است و ملک مدرسه شاهد ۱۳ برای هر تغییر کاربری غیر از آموزشی باید از آموزش و پرورش و کمیسیون مربوطه مجوز دریافت کند.

او ادامه داد: در حال حاضر مالک دستور تخلیه مدرسه را گرفته است و ما به دنبال فضایی برای دانش‌آموزان هستیم.

تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان در اولویت استان بوده است

او در خصوص آموزش مجازی و بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل به دلیل عدم دسترسی به اینترنت، گفت: ما در سال گذشته در استان فارس در یک بررسی متوجه شدیم که ۸۰۳ نقطه استان نقطه کور اینترنت است و ۵۰۰ نقطه تلویزیون ندارد، البته شبکه فارس پوشش ۹۹ درصدی در سطح استان دارد و منظور از تلویزیون دریافت شبکه‌های ملی در این مناطق بود که با همکاری مخابرات و استانداری نقاط کور به ۲۰۰ نقطه کاهش یافت و دسترسی به اینترنت برای دانش‌آموزان تهسیل شد.

او افزود: ما در بحث آموزش تنها به آموزش مجازی اکتفا نکردیم و در این مدت علاوه بر آموزش اینترنتی، تلویزیونی، حضوری و بسته‌های خودآموز که توسط تیم علمی در استان طراحی شد و به یک مدل ملی تبدیل شد، آموزش را دنبال کردیم تا هر دانش‌آموز متناسب با سطح دسترسی به امکانات آموزش خود را دنبال کند.

اسماعیلی در ادامه گفت: ما به آموزش‌های تلویزیونی بها دادیم به این معنی که اگر دانش‌آموزی امکان حضور در کلاس و یا دسترسی به اینترنت ندارد می‌تواند از تلویزیون و مدرسه تلویزیونی آموزش‌ها را فرا بگیرد و استفاده کند و معلم از همان مطالب آزمون می‌گیرد.

بیش از 99.5 درصد دانش‌آموزان پایه اول، ثبت نام کرده‌اند

او در خصوص آمار ثبت‌نام شدگان در پایه اول گفت: بر اساس آمار سازمان ثبت احوال و آمار افرادی که به سن مدرسه رسیده‌اند، امسال ۹۹.۶۴ درصد ثبت‌نام پایه اول انجام شده که می‌توان گفت نسبت به سال گذشته تقریبا تمام پایه اولی ها ثبت نام کرده‌اند؛ سال گذشته ۶ هزار دانش‌آموز پایه اولی ثبت نام نکردند و در بررسی که انجام شد ۵۰ درصد این آمار تمکن مالی داشتند و از ترس کرونا نام نویسی نکرده بودند.

او اظهار کرد: آمار ثبت نامی در پایه نهم بالای 92 درصد بوده و در پایه دهم ۸۳ درصد هستند که دلیل آن را می‌توان به قطعی نشدن ثبت نام افراد به دلیل مردودی یا بازبینی هدایت تحصیلی و غیره باشد که آمار دقیق ثبت نام شدگان در این مقاطع را می‌توان در مهرماه اعلام کرد.

او در پایان اعلام کرد: چنانچه همه شرایط برای حضور تمام دانش‌آموزان بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا نرمال بود و حضور در مدارس بلامانع اعلام شد دیگر کسی نمی‌تواند مانع تحصیل فرزندش شود و در غیر این صورت به عنوان فرد مانع تحصیل با او برخورد می‌شود.

کمبود 9 هزار معلم در استان فارس

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به اینکه 9 هزار کمبود معلم در استان داریم گفت: در صورتی که با درخواست بازنشستگی معلمان موافقت شود این کمبود به ۱۱ هزار نفر می‌رسد.

محسن کلاری افزود: با استفاده از پست‌بندی نیروهای حق‌التدریس، نیروهای خرید خدمات و نهضتی و استفاده از بازنشستگان کمبود نیرو را جبران کرده‌ایم و برای شروع سال تحصیلی با کمبود معلم مواجه نیستیم.

او افزود: در خصوص فضاهای آموزشی با توجه به فضاهایی که نوسازی متعهد شده تا ابتدای مهر تحویل بدهد؛ در بهسازی و مرمت مدارس با توجه به محدودیت اعتبارات امیدواریم در بهسازی و مرمت هم بتوانیم اقدام کنیم و تمام فضاهای آموزشی برای شروع سال تحصیلی مهیا هستند.

کلاری در خصوص استفاده از بازنشستگان به جای جذب نیروی جدید اظهار کرد: طبق سرفصل ساماندهی نیروهای انسانی ما مکلف به استفاده از نیروهایی هستیم که قانون به ما اجازه می‌دهد و طبیعی است وقتی ما نیروهایی که در اختیار داریم دارای کمبود است، قانون به ما اجازه می‌دهد از بازنشستگان استفاده کنیم.

926 مورد بازدید از مدارس فارس در زمان ثبت نام

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه گفت: در بحث شهریه، مدیران مدارس برای اداره مدرسه راهی جز دریافت مشارکت قانونمند از اولیا ندارند و این موضوع نیز در دستورالعمل آموزش و پرورش لحاظ شده است؛ به گونه‌ای که در انجمن اولیای مدرسه برنامه‌ها اعلام می‌شود و مشارکت اولیا در این طرح‌ها و برنامه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

سعید مهبودی از 926 مورد بازدید از ابتدای زمان ثبت نام تاکنون از مدارس خبر داد و افزود: در تمام این بازدیدها نماینده اولیا حضور داشته و اگر مدرسه‌ای ثبت‌نام دانش‌آموز را منوط به پرداخت پول کرده باشد و هرجا که اولیا گزارش کرده‌اند ما ورود کردیم و از اولیا حمایت کردیم.

او ادامه داد: در این بازدیدها چندین مدیر را جابه جا کردیم و برخی را براساس مستندات برکنار کردیم و حتی در برخی موارد عده‌ای را به مراجع قضایی معرفی کردیم و تلاش کردیم تا روند ثبت‌نام در مدارس با آرامش انجام شود.

بر اساس نظرسنجی آموزش و پرورش فارس از مجموع نزدیک به 14 هزار و 300 نفر شرکت کننده 46 درصد تمایل به آموزش حضوری و 18 درصد تمایل خود را نسبت به آموزش ترکیبی حضوری و غیر حضوری اعلام کردند و از این تعداد 36 درصد نیز تمایل به آموزش غیرحضوری داشته‌اند.

زنگ شروع سال تحصیلی و آغاز هفته دفاع مقدس شنبه سوم مهرماه همزمان با سراسر کشور در فارس نواخته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار