در گفت‌وگو با پانا؛

کامران شرفشاهی: صنعت چاپ و نشر به کما رفته است

تهران (پانا) - یک نویسنده و مدیر نشر گفت در حال حاضر بسیاری از دوستان اهل قلم آثاری را برای چاپ آماده کرده‌اند که همگی منتظرند تحولی در این زمینه صورت بگیرد. در واقع این روزها همه از این نکته سخن می‌گویند که صنعت چاپ و نشر ما به کما رفته است.

کد مطلب: ۱۲۱۳۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد
کامران شرفشاهی: صنعت چاپ و نشر به کما رفته است

کامران شرفشاهی شاعر و مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در گفت‌وگو با پانا درباره آثار جدیدش بیان کرد: در حال حاضر چند کتاب آماده چاپ دار؛ مجموعه‌ای از رباعی‌ها، دوبیتی‌ها، مجموعه‌ای از نوسروده‌ها و کتابی در برگیرنده خاطراتم از شاعران و شخصیت‌های اهل قلم، که این کتاب دربرگیرنده خاطراتی است که بیشتر دارای جنبه طنزآلود هستند.


وی افزود: چند مجموعه پژوهشی در حوزه ادبیات و ادبیات آیینی آماده چاپ دارم که امیدوارم با بهبود اوضاع صنعت چاپ و نشر کشورمان امکان چاپ این آثار فراهم آید.


شرفشاهی به وضعیت بازار نشر در کشور اشاره کرد و گفت: معضل اوضاع صنعت نشر یکی از مهمترین مشکلات بازار نشر کشور است که البته تنها گریبانگیر من نیست و در حال حاضر بسیاری از دوستان اهل قلم آثاری را برای چاپ آماده کرده‌اند که همگی منتظرند تحولی در این زمینه صورت بگیرد. در واقع این روزها همه از این نکته سخن می‌گویند که صنعت چاپ و نشر ما به کما رفته است.


مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر همچنین با اشاره به کرونا، بیان کرد: متأسفانه بحران کرونا و پیدایش این ویروس منحوس در صحنه زندگی ما به پدیدآورندگان کتاب لطمات بسیاری زده و مشکلات فراوانی برای اهل قلم به وجود آورده است که در این زمینه نیز مسئولان فرهنگی کشور ما اقدام عملی و قابل قبولی تاکنون نداشتند.


وی ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید وزارت ارشاد مساله حمایت از پدیدآورندگان کتاب در مرکز توجه قرار بگیرد و مسئولان آن از حال افرادی که اهل قلم و هنر هستند و سرمایه‌های کشورمان به حساب می‌آیند، غافل نباشند.


شرفشاهی بیان کرد: امروزه کار اهالی قلم به جایی رسیده است که برخی از پدیدآورندگان کتاب حاضر هستند بدون دریافت هیچ مبلغی کتابشان را به چاپ بسپارند و ناشری پیدا نمی‌کنند زیرا واقعا قیمت‌ها به قدری به طور غیر واقعی و سرسام‌آور بالا رفته است که کمتر ناشری حاضر به سرمایه‌گذاری برای چاپ کتاب است.


وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در گذشته اسپانسرهایی وجود داشتند که به محض انتشار کتاب با سفارش قابل ملاحظه‌ای کتاب برای کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی و خرید کتاب از ناشران و پدیدآورندگان محصولات فرهنگی مکتوب حمایت می‌کردند.


شرفشاهی در پایان گفت: در چند سال اخیر به ویژه بعد از پیدایش بیماری کرونا، تمام این سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی دم از کمبود بودجه یا بودجه نداشتن می‌زنند، لذا هم‌اکنون هیچ گونه حمایتی از ناشران نمی‌شود مگر حمایت‌هایی که از ناشران دولتی و افراد نور چشمی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار