خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به عارضه فشار خون بالا

تهران (پانا) - عارضه فشار خون بالا بیماری کشنده خاموشی است که سلامت قلب، کلیه‌ها و مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به عارضه فشار خون بالا

به‌گزارش ایسنا، طی سه دهه گذشته موارد ابتلا به عارضه فشار خون بالا در جهان حدود دو برابر افزایش داشته و این آمار بیشتر خواهد شد. عوامل مختلفی می تواند به بالا رفتن فشارخون منجر شود که سن، جنسیت، وراثت، چاقی، سبک زندگی بدون تحرک یا کم تحرک و مهمتر از همه فاکتورهای غذایی از جمله آنهاست.

فشارخون بالای بدون علائم نیز می تواند به عروق خونی و اندام‌هایی مانند مغز، قلب، چشم و کلیه آسیب برساند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا، در حقیقت این عارضه وارد شدن فشارِ خون به جداره رگ هاست. عروق، خون را از قلب به دیگر قسمت های بدن منتقل می کند و فشار خون بالا به این معنی است که فشار مضاعفی به شریان ها و اندام های بدن وارد می‌شود.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی، تنظیم و کنترل فشار خون بسیار مهم است. یکی از روشهای انجام این کار اصلاح رژیم غذایی و مصرف خوراکی هایی است که بر فشار خون تاثیر مثبت دارند.

متخصصین برای کنترل عارضه فشار خون بالا مصرف برخی خوراکی‌ها را توصیه می‌کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرکبات: انواع مختلفی از مرکبات وجود دارد که گریپ فروت، پرتقال و لیمو از جمله آنهاست. این میوه ها نه تنها سرشار از انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند، بلکه میزان فشار خون را نیز کاهش می‌دهند. همچنین میزان کالری موجود در مرکبات پایین فاقد سدیم است.

تخمه کدو، دانه چیا و کتان: این دانه های شگفت انگیز حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و اسید آمینه هستند که به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

لوبیا و عدس: این مواد غذایی منبع غنی از فیبر، منیزیم و پتاسیم به حساب می آیند. در بررسی‌های متعددی بر تاثیرات مثبت مصرف لوبیا و عدس در کاهش میزان فشار خون تاکید شده است.

اسفناج و کلم بروکلی: این دسته از سبزیجات نقش مهمی در کاهش بیماری‌های مختلف متابولیک دارند چرا که سرشار از آنتی اکسیدانها، پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا گزینه غذایی مناسبی به حساب می آیند.

جدا از اصلاح رژیم غذایی لازم است برای حفظ سلامتی و تناسب اندام انجام فعالیت های بدنی مانند پیاده روی و یوگا نیز در برنامه روزانه گنجانده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار