رنگ آوری مرکبات نارس تهدیدی علیه صادرات محصولات کشاورزی مازندران است

ساری (پانا)- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران هشدار داد که برداشت زودهنگام سه محصول مهم نارنگی، پرتقال و کیوی و سبززدایی و رنگ آوری اقدامات نامطلوبی است که لطمه جدی به حیثیت بازار داخلی و توسعه صادرات استان می زند.

کد مطلب: ۱۲۱۳۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
رنگ آوری مرکبات نارس تهدیدی علیه صادرات محصولات کشاورزی مازندران است

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، حسن خیریانپور در جلسه کارگروه توسعه صادرات مازندران با دستور کار مرکبات و کیوی استان، افزود: با توجه به تولید سالیانه حدود ۲میلیون و۵۰۰ هزارتن مرکبات و حدود ۱۸۰ هزارتن کیوی در استان، حفظ کیفیت این محصولات که عمده آن به خارج از مازندران و کشور صادر می شود، مهم و ضروری است.

وی با تاکید بر این نکته که همه مسئولان مرتبط باید علاوه بر تامین مصرف داخلی در جهت صادرات این سه محصول برنامه ریزی دقیقی انجام بدهند، بیان کرد: باید از ظرفیت پایانه صادراتی روماک گستر و حدود ۷۰۰ سورتینگ و درجه بندی استان برنامه ریزی و استفاده شود. ‎

در این جلسه پس از بحث و تبادل کارشناسی مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه مرکبات مقرر شد به منظور کامل شدن قند و رنگ، برداشت نارنگی زودرس اول مهر و صادرات آن از پنجم مهر، برداشت پرتقال تامسون ۱۰ آبان و صادرات آن ۱۵ آبان و برداشت کیوی از ۱۵ آبان شروع شود.

همچنین مقرر شد تا با هرگونه تخطی از این تصمیم با متخلفان برخورد جدی و قاطع شود.

رنگ آوری برخی از میوه های شیرین با قند بالا در کشورهای دنیا روش مرسومی است اما، رنگ آوری مرکبات از جمله پرتقال که دارای اسید بالایی است، مرسوم نیست.

رنگ آوری به معنی رنگ زدن میوه نیست، بلکه به آن معنی است که میوه را در دستگاه های حرارتی با هدف ایجاد تغییر رنگ، عبور دهند و اما افزایش دما برای میوه هایی همچون پرتقال و نارنگی که دارای اسید بالایی هستند نه تنها مزیت نیست، بلکه امری غیر بهداشتی عنوان می شود.

رنگ سبز مرکبات نارس از این طریق به رنگ نارنجی تبدیل و به بازار عرضه می شود. این رنگ دهی نه تنها طول عمر میوه را نمی افزاید، بلکه از آنجایی‌که این کار با روش گرمادهی اتفاق می افتد می تواند باعث اسیدی شدن و فساد داخل میوه نیز شود.

طبق آمار رسمی سال گذشته حدود ۲۵۰هزار تن مرکبات استان صادر شده که ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۸ است.

مازندران با داشتن ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات و ۱۵۰ هزار نفر بهره بردار سالانه تولید کننده بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات است که معادل نیمی از مرکبات تولیدی کشور است.

بر اساس آمارهای موجود، از گستره حدود هشت هزار هکتار باغ کیوی در کشور، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی در مازندران بویژه غرب این استان واقع شده و این منطقه به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب اقلیمی نظیر خاک مناسب و مطلوب، نور کافی خورشید، بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده و به طور میانگین از هر هکتار باغ کیوی در مازندران حدود ۱۵ تا ۲۰ تن محصول برداشت می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار