خانه شاد؛ خانه ایمن است

تهران (پانا) - فراگیر شدن ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های روزمره را در سراسر دنیا مختل کرده است. تعطیلی مدارس، دورکاری و فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله مواردی است که همه افراد به خصوص والدین روزها با آن مواجه هستند.

کد مطلب: ۱۲۱۲۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
خانه شاد؛ خانه ایمن است

به‌گزارش شهروند، در این گزارش به برخی از نکات درخصوص مراقبت از کودکان در هنگام قرنطینه اشاره شده است.

نکات مراقبتی مربوط به والدین:
۱- صحبت در مورد ویروس کرونا: برای صحبت در مورد کرونا با کودکان و نوجوانان اشتیاق نشان دهید. سکوت و پنهان‌کاری از کودکان ما محافظت نمی‌کند. در مورد ویروس کرونا، مراقبت‌ها و پیشگیری‌ها صحبت کنید.

۲- دو نفره: تعطیلی مدارس فرصتی است مناسب تا با کودکان و نوجوانان رابطه بهتری برقرار کنیم و وقت اختصاصی برای آنها خالی کنیم تا آنها احساس امنیت و عشق داشته باشند.

ایده‌هایی برای نوجوانان:
١- با آنها در مورد ورزش، موسیقی و دوستان‌شان صحبت کنیم.
٢- همراه با موسیقی مورد علاقه ورزش کنیم، به حرف‌های او گوش دهیم، خوش بگذرانیم و کتاب بخوانیم.
٣- محیط مثبت در خانه ایجاد کنیم: حفظ خونسردی و ایجاد محیط مثبت در برخی موارد که رفتارهای کودکان و نوجوانان ما را خشمگین می‌کند، کاری است دشوار، پس باید با کودک و نوجوان تعامل مثبت داشته باشیم و کارهای خوب او را تحسین کنیم.
٤- برنامه‌ریزی کنید: ویروس منحوس کرونا روال عادی زندگی کاری، خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی ما را مختل کرده، این وضعیت برای کودکان و نوجوانان سخت است .
ایجاد برنامه کاری روزانه جدید به حل مشکل کمک می‌کند، مثل ورزش روزانه. برنامه باید منظم باشد. برنامه درسی روزانه، دیدن فیلم‌های مورد علاقه، مطالعه‌کردن و آموزش نکاتی در مورد بیماری کرونا.
٥- یادگیری از طریق بازی: میلیون‌ها کودک با بسته‌شدن مدارس در انزوا در خانه‌هایشان هستند. انواع بازی‌های مختلف که جنبه سرگرمی و آموزشی دارند، به کودک کمک می‌کند تا تحمل این شرایط آسان‌تر شود (مثل بازی با اعداد. بازی‌های موزیکال و نمایشی، بازی‌های حرکتی، مسابقه ورزشی، داستان‌سرایی و قصه‌گویی).
٦- ایمن نگه داشتن کودک در فضای مجازی: کودکان و نوجوانان در حال حاضر اوقات بیشتری را در فضای مجازی می‌گذرانند. ارتباط مجازی آنها در کاهش اثرات مخرب کرونا و قرنطینه کمک می‌کند، ولی از طرف دیگر خطرات مربوط به فضای مجازی نیز باید در نظر گرفته شود مانند مطالب نامناسب سن کودک و نوجوان، خشونت، خودآزاری، آزار از طرف همسن‌وسالان و غریبه‌ها، گذاشتن اطلاعات شخصی و عکس‌های شخصی کودک در فضای مجازی.
٧- هماهنگی خانواده و کنترل استرس کرونا: وقتی ما روابط صلح‌آمیز و دوستانه را الگو قرار دهیم، کودکان احساس امنیت و محبوبیت بیشتری می‌کنند، الان باید از خودمان مراقبت کنیم تا بتوانیم از کودکان محافظت کنیم. یادمان باشد ما تنها نیستیم، بلکه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا مانند ما با ترس‌های مشابه درباره کرونا مواجه هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار