پنجمین و آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس؛

قطعی برق و کم‌آبی مهمترین چالش در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو

محرابیان: ۴ سال آینده چندصد مدیر متخصص را به راس امور می‌آورم/موافقان و مخالفان علی اکبر محرابیان چه گفتند؟ / کمیسیون عمران: محرابیان شایسته تصدی وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران است

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح امروز چهارشنبه 3 شهریور صلاحیت علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم را بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
قطعی برق و کم‌آبی مهمترین چالش در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو

در ابتدای این جلسه کمال حسین‌پور سخنگوی کمیسیون عمران، گزارش کمیسیون عمران درباره برنامه وزیر پیشنهادی نیرو را را قرائت و اعلام کرد: «کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد. کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه تنش آبی شهرها و روستاهای کشور و توسعه سامانه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب را در اولویت برنامه‌های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد و در حوزه تغییر ساختار مصرف آب شرکت‌های فولادی، آلیاژی و معدنی و اصلاح سامانه خنک‌کنندگی و شست و شوی مواد خام و همچنین توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و مهار کردن آب‌های سطحی برنامه عملیاتی ارائه کند.»

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظر و دلایل خود را درباره موافقت یا مخالفت با وزیر پیشنهادی به شرح زیر بیان کردند.

حق‌وردی، مخالف: برنامه‌های محرابیان کلی، توصیفی و انشایی است/ وزیر پیشنهادی راهکاری برای جبران کسری انرژی کشور ندارد/ ایشان از بدنه وزارت نیرو اطلاعاتی ندارد/ محرابیان برای رفع مشکل قطعی برق و کم آبی برنامه‌ای ندارد

حسین حق‌وردی در مخالفت با برنامه‌های محرابیان گفت: از دو جهت با معرفی آقای محرابیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو مخالف هستم و این مخالفت نشان‌دهنده آن نیست که محرابیان صاحب فضائل نیست، اما از دو جهت با تصدی ایشان در وزارت نیرو مخالف هستم.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس یازدهم بیان کرد: عدم ارتباط تحصیلات و سابقه مدیریتی محرابیان و نقصان و کاستی‌ها در برنامه‌های وی، عامل مخالفت بنده است. همانطور که می‌دانیم محرابیان دانش‌آموخته مهندسی عمران در مقطع لیسانس و دانش‌آموخته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجوی دکتری در رشته اقتصاد است. همانطور که مشاهده می‌کنید سوابق تحصیلاتی او هیچ ربطی به وزارت نیرو ندارد، تنها عنوان پایان‌نامه دکتری اقتصاد ایشان ارتباطی با وزارت دارد که می‌توان گفت آن هم بیشتر اقتصادی است. این در حالی است که نیروهای تحصیل کرده بسیاری در حوزه نیرو داریم که از وضعیت حاکم در وزارت نیرو مطلع هستند و صاحب برنامه استراتژی برای رفع مشکلات وزارتخانه نیرو، از این رو از رئیس جمهور انتظار می‌رفت که فردی برای تصدی این وزارتخانه انتخاب کند که دارای تحصیلات و ایده‌پرداز در حوزه انرژی باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه محرابیان در دولت نهم و دهم وزارت صنایع و معادن را مدیریت می‌کرد، گفت: تا حدودی سوابق ایشان با این وزارتخانه همخوانی داشت و اگر اصرار به معرفی محرابیان به عنوان وزیر بود، بهتر بود به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی می‌شد. ایشان از بدنه وزارت نیرو اطلاعاتی ندارد، با تشکل دیوانی و مجموعه قوانین مرتبط با وزارت نیرو ناآشناست و این موارد برای مجموعه‌ای که با چالشی‌ترین مسئله کشور روبرو است، همخوانی ندارد.

حق وردی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی با چالش‌های وزارت نیرو و افراد صاحب ایده آشنا نیست، گفت: با وجود اینکه وزیر کنونی نیرو در حوزه آب تحصیلات دارد، همچنان نتوانسته اختلاف نیرو و آبفای منطقه‌ای را حل کند.

وی با اشاره به کاستی‌ها در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: تمام ایرادهایی که مخالفان به برنامه‌های سایر وزرا وارد کرده‌اند، به برنامه‌های محرابیان نیز وارد است، این برنامه‌ها راهبردی نبوده، توصیفی و انشایی است، غیرقابل ارزیابی در کوتاه مدت است و قابلیت اجرایی شدن را ندارد. همانطور که می‌دانید بزرگترین و فوری‌ترین بحران انرژی کشور قطعی برق و کم آبی است که محرابیان نه تنها برای رفع این مشکلات برنامه‌ای ندارد، حتی افق روشنی هم برای آن تصور نکرده است. مهمترین بحران کمبود انرژی قطع مکرر برق در تابستان و زمستان است. دلایل ماورایی برای این مشکل مطرح می‌کنند، اما کسی به مدیریت ناکارآمد اشاره‌ای ندارد و وزیر پیشنهادی برای کوتاه مدت نیز راه‌حلی ارائه ئکرده است، بنابراین صرفاً افق 4 ساله را در نظر گرفتند، اما ضرر میلیاردی قطع برق به صنایع و خانوارها همچنان ادامه خواهد داشت.

حق وردی گفت: محرابیان برای مقابله با مافیا تنها توجیه بخش خصوصی را مطرح می‌کند، در صورتی که با رفع انحصاری شدن و با گسترده‌تر شدن بخش خصوصی می‌توان مسئله را حل کرد، اما برنامه‌ای در این مسیر ارائه نشده و حتی برای جبران کمبود انرژی برنامه‌ای برای انرژی‌های نو و تجدیدپذیر مطرح نشده است و در برنامه‌های محرابیان به تولید برق از انرژی هسته‌ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اشاره‌ای نشده و گفته نشده با پذیرش معاهده پاریس تا چه اندازه می‌توان مشکل کمبود برق را حل کرد. بحران آب در دو دهه اخیر به مسئله اصلی تبدیل شده است. ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و با توجه به رشد جمعیت و نیاز شهر و صنعت به آب باید مسئله کمبود آب را مدیریت کرد. این در حالی است که در سیاستگذاری‌ها در عرصه آب، سازمان‌ها و نهادهای متعهدی وجود دارند که هیچ یک به عنوان نهاد اصلی شناخته نمی‌شوند تا راهبری را برعهده گیرند. از این رو انتظار می‌رفت وزیر پیشنهادی برنامه‌ای برای هماهنگی در حوزه سیاستگذاری آب ارائه کند، هر چند که صرفاً به سیاست بازچرخانی آب بسنده می‌کنند که هزینه هنگفتی بر دوش جامعه است.

رحیمی، موافق: توجه به تولید برق و تأمین آب پایدار کلید واژه‌های برنامه‌های محرابیان است/ محرابیان در 350 پروژه به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در وزارت نیرو حضور داشته و نشان درجه دوم سازندگی از این پروژه‌ها گرفته است

عبدالعلی رحیمی مظفری اما در موافقت با برنامه‌های علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است، همکاران مواظب باشید در مخالفت‌ها آبروی مومنان را در نظر بگیرید.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه خود حدیثی نقل کردند مبنی بر اینکه هیچ کس نیست که بر 10 نفر یا بیشتر ریاست یا عمارت داشته باشد و وقتی وارد برزخ می‌شود دستان او به گردنش بسته نباشد مگر اینکه پس از آن اثبات شود گناهی ندارد تا غل و زنجیر را از او باز کنند، اگر گناهکار باشد غل و زنجیرش بیشتر می‌شود، این فقط حق خدا است، با توجه به این حدیث ما نیز حق نداریم در رد صلاحیت هیچ‌کس زنجیر ببندیم و بگوییم باز کنید. مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی بود. به اسم بی‌تجربگی و کار نکردن جوانان این دولت را مورد هجمه قرار ندهیم و زمینه تشکیل سریع دولت سیزدهم را فراهم کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تصریح بر اینکه ما چک سفید امضا دست هیچ‌کس نداده و نخواهیم داد، درباره ویژگی‌های وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: محرابیان از جنس مردم بوده و با درد آنها آشنا است، از سوی دیگر اهل تعامل و مشورت است. محرابیان در بحرانی‌ترین و سخت‌ترین شرایط جرأت کرد که مسئولیت وزارت نیرو را به دست بگیرد. در شرایطی که با کمبود آب، قطعی برق روبرو هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در شرایطی که آب در منطقه‌ای موجب خسارت شده و در منطقه دیگر مردم به دلیل کمبود آب با مشکل روبرو هستند و این امر بیانگر مدیریت نادرست است، گفت: ساماندهی وضع موجود، مدیریت جهادی می‌خواهد و از آنجا که محرابیان دارای این ویژگی بوده می‌تواند در چارچوب برنامه عملیاتی خود اقدام کند. کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نیرو توسط 3 کمیسیون تأیید شده. برخی مطرح می‌کنند وی مهندسی عمرانی دارد بنابراین مدرکش با وزارت نیرو مرتبط نیست اما باید به این نکته دقت کرد که آبفا و سدسازی مربوط به این حوزه است. کلمه نیرو فقط مربوط به برق نیست از سوی دیگر دکترای ایشان درباره اقتصاد مربوط به برق است. محرابیان در 350 پروژه به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در وزارت نیرو حضور داشته و نشان درجه دوم سازندگی از این پروژه‌ها گرفته است. وی تجربه دریافت دو بار رأی اعتماد از مجلس را نیز دارد. در زمان وزارت محرابیان در وزارت صنعت، قیمت فولاد و سیمان کاهش یافت، از سوی دیگر برخی از آلایندگی واحدهای تولیدی گلایه داشتند که وی دستور نصب دوربین به منظور پایش از تهران را صادر کرد. توجه ویژه به تولید برق، تأمین آب پایدار، توسعه برق تجدیدپذیر، رفع ناترازی در تولید و مصرف برق، ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و مدیریت جامع منابع از کلید واژه‌های برنامه‌های محرابیان است.

محمدنژاد، موافق: تامین انرژی و برق پاشنه آشیل دولت سیزدهم/ محرابیان فردی متخصص با برنامه حرفه‌ای است/ پاشنه آشیل دولت سیزدهم حوزه انرژی و برق خواهد بود

پرویز محمدنژاد قاضی محله در موافقت با برنامه‌های محرابیان خطاب به حسین حق وردی نماینده شهریار به عنوان یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: شما بحث تحصیلات و سوابق اجرایی را مطرح کردید که آقای رحیمی مظفری فرمودند بخشی از این سوابق در حوزه مرتبط است. وزیر پیشنهادی یا باید در حوزه برق یا آب یا نیروگاهی تحصیل کرده باشد که اکنون نیز همین گونه است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما قصد تعیین یک مدیر را داریم، مدیری که داشته‌های خود را بشناسد و براساس آن برنامه‌ریزی کند که اتفاقاً آقای محرابیان این داشته‌ها را در برنامه خود به تصویر کشیده است و کارنامه ایشان موید مدیریتی جامع و اساسی در این حوزه است. ایشان در طرح مهر ماندگار حدود 13 پروژه نیمه تمام نیروگاهی را که تقریباً 6 هزار مگاوات برق را به ظرفیت کشور اضافه می کرد، مدیریت و رهبری کرد. همچنین حدود 38 طرح سدسازی با آورده حدود 12 میلیارد مترمکعب را به سبد ذخایر آبی کشور افزود. همچنین حدود 22 میلیون نفر تحت پوشش را به 24.6 درصد رساند که تمامی این موارد موید مدیریت جامع، آگاهانه و تخصصی این وزیر پیشنهادی در حوزه آب و برق است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم خطاب به رئیس‌جمهوری ادامه داد: آقای رئیسی، شما و اعضای کابینه‌تان بر روی خط قرمز آتیشین قرار گرفته‌اید و پاشنه آشیل دولت شما حوزه انرژی و برق خواهد بود، این در حالی است که تابستان سال گذشته زنگ خطر بحران برق را به صدا درآوردیم و گفته شد در تابستان و زمستان 1400 در تامین برق دچار مشکل می‌شویم. هر چند کسی توجهی نکرد، اما اگر همین امروز به فکر برق نباشید، به یقین در زمستان سال جاری و تابستان 1401 و حتی 1402 با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم شد و این مشکل دامنگیر همه می‌شود. اکنون که با شما صحبت می‌کنم حدود 3 هزار میلیارد مترمکعب سوخت جایگزین برای نیروگاه ها نیاز داریم که اگر تا آبان ماه اجابت نشود در زمستان، انرژی کافی برای راه‌اندازی نیروگاه‌ها نخواهیم داشت، اما آقای محرابیان با دقت به این موضوع در برنامه‌های خود توجه کرده است. آرزو و آمال مردم و افرادی که در حوزه برق کار می‌کنند این است که ایران به هاب انرژی در جهان تبدیل شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و آورده ما به لحاظ ترانزیت انرژی و حتی تولید انرژی در موقعیت بسیار حساس و استراتژیک قرار دارد، چرا که همه کشورهای اطراف امروز محتاج خدمات ما هستند که خوشبختانه آقای محرابیان برای این مهم نیز برنامه دارد.

وی به موضوع رمزارزها به عنوان یک پدیده نوظهور اشاره کرد و گفت: اگر این پدیده نوظهور مدیریت نشود، به یقین به عنوان یک مخرب در کشور ما خود را نشان خواهد داد. کشور گرجستان 4 سال قبل صادرکننده برق بود، اما امروز به دلیل ظهور این پدیده به واردکننده تبدیل شده است.

طغیانی،مخالف: برنامه محرابیان بلندپروازانه است/ ممکن است در آینده آقای محرابیان در صحن مجلس حاضر شوند و عنوان کند که به دلیل کمبود منابع نمی‌توانیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم

مهدی طغیانی در نشست علنی نوبت عصر امروز در مخالفت با برنامه‌های علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه مخالفتم با وزیر نیرو با شخصیت محترم و متواضع ایشان نیست، گفت: بلکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو دارای ایراداتی است که به عیوب این برنامه‌ها می‌پردازم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه قطعی‌های آب و برق امسال ما را به یاد دهه 60 و دوران جنگ تحمیلی انداخت، افزود: عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق امروز دامنگیر کشور شده و همه ما باید پاسخگوی مردم باشیم که چرا این چنین قطعی آب و برق وجود دارد و رودخانه دائمی خشکیده است. این وضعیت نتیجه حکمرانی درخشان دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق است؛ کسانی که خود را صاحب نظر در حوزه آب و برق می‌دانستند چنین نتیجه‌ای را به بار آوردند. امروز با شرایطی که با آن مواجه هستیم باید یک انتخاب حیاتی را با در نظر گرفتن چالش‌ها انجام دهیم. شرایط امروز به گونه‌ای است که وزارت نیرو 73 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد، 53 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و تولیدکنندگان برق و بخش غیردولتی دارد و در برابر 42 هزار میلیارد تومان درآمد خود 60 هزار ملیارد تومان هزینه دارد.

وی عدم تعیین تکلیف وام‌های اخذ شده که در برنامه وزیر پیشنهادی نیامده را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی وزارت نیرو برشمرد و تصریح کرد: برخلاف سایر وزرا که یا در حوزه آب و یا در حوزه برق متخصص بودند، آقای محرابیان متخصص حوزه اقتصاد هستند و شاه کلید مسئله امروز این حوزه بحث اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برنامه وزیر نیرو را بلندپروازانه خواند و تأکید کرد: مشخص نیست که رقم افزایش ظرفیت 30 هزار مگاواتی از چه محلی تأمین خواهد شد. همچنین در برنامه پیشنهادی آمده است 10 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید خواهد شد که منبع این مهم نیز مشخص نیست که چطور ظرف 4 سال می خواهیم به این ارقام برسیم. برای انجام این مهم آقای وزیر برای 4 سال آینده رقمی معادل 550 هزار میلیارد تومان به علاوه 22.5 میلیارد یورو بودجه درخواست کرده‌اند که چنین ارقامی در بودجه وجود ندارد.

طغیانی هشدار داد که ممکن است در آینده آقای محرابیان در صحن مجلس حاضر شوند و عنوان کند که به دلیل کمبود منابع نمی‌توانیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم به همین دلیل باید عدم شفافیت برنامه وزیر پیشنهادی در نطق ایشان تعیین تکلیف شود.

احمدی، موافق: محرابیان توانایی حل مشکلات آب و برق در کوتاه مدت را دارد

موسی احمدی در موافقت با برنامه‌های علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو، ضمن تبریک هفته دولت با اشاره به سوابق درخشان مدیریتی وی گفت: وی شخصیتی است که دو مرحله رأی اعتماد از مجلس گرفته و امروز با رأی سوم برای سومین بار به عنوان وزیر نیرو انتخاب می‌شود.

نماینده مردم دیر، کنگان وجم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در ادامه طرح مهر ماندگار و اجرای 900 طرح و پروژه بزرگ و اثرگذار در حوزه‌های سد، نیروگاه و شبکه‌های پالایشگاه‌ها را از اهم موفقیت‌های وی برشمرد و افزود: گسترش شبکه سوخت که به موجب آن ده‌ها میلیارد دلار صرفه‌جویی در بنزین صورت گرفت از مهمترین موفقیت‌های وی بود. همچنین او عضو شورای عالی فنی و شورای عالی پول در کشور بوده است. محرابیان شخصیتی است که علاوه بر تحصیلات مرتبط، با وزارتخانه پیشنهادی ارتباط کامل دارد و اکنون در آستانه دفاع از پایان نامه دکترا بوده که موضوع آن نیز اثرات آزادسازی تعرفه برق و رشد اقتصاد خانوار است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به طرح مهر ماندگار عنوان کرد: 900 پروژه مهم و ملی در زمان تصدی وزارت وی به اتمام رسید و 13 طرح نیمه تمام نیروگاهی در حوزه برق باعث شد ظرفیت کشور از 63 هزار مگاوات به 69 هزار مگاوات برسد. همچنین 38 سد در زمان وی به اتمام رسید که باعث شد حجم مخازن آب از 42 میلیارد مترمکعب به 53 میلیارد مترمکعب برسد ضمن اینکه وی توانست 12 شبکه فاضلابی کشور را به اتمام برساند که باعث شد پوشش شبکه فاضلابی کشور از 22 میلیون نفر به 24 میلیون نفر برسد. همچنین در حوزه گازرسانی نیز اقدامات متعددی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به تجربه وی در وزارت خارجه ابراز داشت: سوابق وی گویای تعامل مناسب او با نمایندگان است ضمن اینکه اکنون به فردی نیاز داریم که مشکلات را در کوتاه مدت حل کند که وی از شاخص‌های خوبی در این زمینه برخوردار است. همچنین مشکلات امروز آب و برق نیازمند فردی جهادی و انقلابی بوده که صاحب برنامه، ایده، ابتکار، خلاقیت، به همراه دانش و تخصص باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در پایان پیشرفت و توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را نیازمند تأمین پایدار آب و برق دانست و خاطر نشان کرد: در برنامه‌های وی استفاده از ظرفیت های دریای خلیج فارس وجود دارد و امروز ساحل نشینان فارس چشم انتظار اقدام منطقی وی در استفاده از آب شیرین کن هستند.

خانی، موافق: محرابیان توانایی حل مشکلات کشور را در حوزه آب و برق دارد

علی اصغر خانی در موافقت با برنامه‌های محرابیان گفت: آقای محرابیان از جمله نیروهای توانمندی است که دانش تخصصی خود را از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده و هم در مسئولیت های کلان کشور حضور داشته است. وی سابقه دو دوره حضور در وزارت را در کارنامه خود داشته و فردی که در دو دولت سابقه کلان اجرایی دارد، با نحوه مدیریت و اداره مجموعه کلان وزارتخانه آشنایی کامل دارد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی نیرو گشاینده بسیاری از مشکلات کشور است، افزود: آقای محرابیان در سمت های مختلفی خدمت کرده که از جمله آنها مشاور رئیس جمهور در طرح های ویژه دولت نهم و طرح لایحه ساماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صندوق خودروسازی و بخش صنایع جانبی است و همچنین بسط این موارد در تبصره 13 لایحه بودجه و رئیس و نماینده رئیس جمهور در ستاد تبصره 13 و همچنین نماینده رئیس جمهور در کارگروه مسکن کشور و عضو شورای عالی فنی کشور از جمله سوابق پیشنهادی نیرو است. این مسئولیت ها نشان دهنده تعهد، تخصص، توانمندی، روحیه انقلابی و جهادی و عملکرد هدفمند و اجرایی ایشان است.

وی ادامه داد: حمایت از صنعت داخلی در قالب تبصره 13 و حوزه های مختلف صنعت اعم از خودروسازی از جمله سوابق دیگر آقای محرابیان بوده که بسیار چشمگیر است. وی مورد اعتماد رئیس جمهور بوده و صلاحیت علمی و سوابق اجرایی آن نیز برای اعتماد نمایندگان به ایشان کفایت می کند. در اعتماد به آقای محرابیان برای تصدی مسئولیت وزارت تردید نکنید، چرا که ایشان توانایی حل بسیاری از مشکلات مردم را داشته و پاسخگوی مطالبات مردم است. وزارتخانه نیرو باید با تجربه و هدفمند مدیریت شود تا کار به قطع مکرر برق و آب و بدیهیات اولیه زندگی مردم نرسد. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و از امروز باید به فکر زمانی باشیم که مردم هنگام تنش آبی با مشکل مواجه نشوند، همانطور که تابستان امسال در اوج بیماری کرونا باعث رنجش مردم شد، از این رو بنده معتقدم آقای محرابیان توانایی حل مشکلات کشور را در حوزه وزارت نیرو دارد.

دفاع علی اکبر محرابیان از سوابق و برنامه‌های خود

محرابیان: اصلاح نظام حکمرانی آب برمبنای ۳ اصل؛ عدالت، شفافیت و قانونمداری در دستور کار وزارت نیرو خواهد بود/ در 4 سال آینده درصد برخورداری روستاها به 90 درصد خواهد رسید/4 سال آینده شاهد حضور چندصد مدیر متخصص در رأس امور خواهید بود

علی اکبر محرابیان در دفاع از برنامه‌های خود گفت: سومین بار است که افتخار دارم برای کسب رأی اعتماد در محضر نمایندگان حضور پیدا می‌کنم و طی دو هفته اخیر در قالب جلسات مفصل و مستمر در کمیسیون‌های تخصصی، فراکسیون‌ها و مجامع استانی حضور یافته‌ام و نمایندگان به طور دقیق بنده را از نظرات خود بهره مند کردند لذا قول می‌دهم در صورت کسب رأی اعتماد این نظرات را در دستور کار قرار دهم. اطمینان داشته باشید وزارت نیرو در دولت کار و تلاش همت خواهد کرد دغدغه مردم را برطرف کند؛ دولت در زمانی کار خود را شروع می‌کند که قطعی‌های مکرر موجب اختلال در کار مردم شده و بخشی از ظرفیت صنایع و تولید متوقف مانده که این امر باعث بروز ضرر و زیان، بیکاری و افزایش نرخ کالاها شده است البته وضعیت در موضوع آب نیز در برخی نقاط کشور بهتر از برق نیست.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه اهداف خوبی را در نظر گرفت اما این موارد محقق نشده است لذا تلاش خواهیم کرد عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم تا در آینده شاهد قطعی نباشیم.

محرابیان تصریح کرد: همگان می‌دانند بنده مسئولیت اجرای چندین نیروگاه و احداث سد را بر عهده داشته‌ام که بر این اساس بیش از 8 هزار و 300 مگاوات برق و 10 میلیارد مترمکعب آب به شبکه سراسری اضافه شده است، این طرح به عنوان مهر ماندگار مورد تفقد رهبر انقلاب قرار گرفته است. باید کارگاهی به وسعت ایران بنا کنیم و کاستی‌ها را جبران کنیم.

وی گفت: حصول اطمینان از تأمین آب و برق پایدار و مطمئن، ارتقاء حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت، قانونمداری و توجه به مناطق محروم، بهبود اقتصادی آب و برق به منظور ایجاد تعادل در منابع و مصارف با اولویت افزایش بهره‌وری و راندمان، ارتقاء سطح پژوهش و فناوری متکی بر تقویت توان ساخت داخل، بهبود محیط کسب و کار در صنعت آب و برق از طریق تعامل حداکثری با بخش خصوصی و مردمی که همان مردمی سازی اقتصاد است از جمله اصولی است که در برنامه‌های پیشنهادی‌ام وجود دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو تصریح کرد: مهمترین سرمایه ما در صنعت آب و برق نیروی انسانی انقلابی، پاک، دانش آموخته و فرهیخته است لذا اینجانب در تدوین برنامه خود را ملزم به رعایت مفاد اسناد و قوانین بالادستی می‌دانم.

محرابیان ادامه داد: ناترازی تولید و مصرف در تابستان امسال بیش از 13 هزار مگاوات بوده است که برای رفع این موضوع احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید طی 4 سال با مشارکت و همکای صنایع بزرگ کشور به ویژه صنایع انرژی بر، تکمیل و احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید طی 4 سال که شامل 3 هزار مگاوات نیروگاه تا پیک سال آینده ، 5 هزار مگاوات تکمیل سیکل ترکیبی و احداث 2 هزار مگاوات نیروگاه جدید خواهد بود، احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه خورشیدی طی 4 سال با استفاده از ظرفیت مردمی از جمله مسائلی است که در اولویت کاری وزارت نیرو قرار دارد.

وی افزود: صرفه جویی سوخت حاصل از نیروگاه های تجدیدپذیر گنج بزرگ و دائمی است چرا که تابش اشعه خورشید مستمر و رایگان است. سرمایه گذاری لازم برای احداث 10 هزار مگاوات که معادل 6 میلیارد دلار است، در صورت صرفه جویی سالانه موجب 3 میلیارد دلار خواهد شد.

این وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: خوشخبتانه ظرفیت های قانونی استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی در سرمایه گذاری اینگونه طرح ها فراهم است که از جمله این قوانین ماده 12 قانون رفع موانع تولید است. همچنین مدیریت تقاضا برق نیز با استفاده از سیاست های تشویقی برای ایجاد انگیزه در مردم که خود الگوی مصرف را اصلاح کنند دارای اهمیت است که با آن توجه شده است. اصلاح روابط مالی بین دولت، تولیدکننده و مصرف کننده به نحوی که باعث افزایش انگیزه سرمایه گذاری شود.

محرابیان تصریح کرد: نظام تخصیص و توزیع آب کشور به گونه ای است که اغلب مردم و نمایندگان نسبت به آن اعتراض دارند، لذا مهمترین برنامه بنده در این حوزه اصلاح نظام حکمرانی آب و نحوه تخصیص برمبنای 3 اصل؛ عدالت، شفافیت و قانونمداری است که با استفاده از این الگو به اعتماد عمومی در جهت احقاق حقوق عامه مردم به عمل خواهد آمد. تامین آب روستایی و مناطق محروم از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده است. تامین آب روستایی از برنامه های اصلی ما در وزارتخانه است در حال حاضر درصد برخورداری روستاها از آب شرب 75 درصد است که طبق برنامه درصد برخورداری روستاها از آب شرب به 90 درصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: طی 4 سال آینده با اجرای برخی سدها که مطابق مطالعات به روز شده ضروری است به ظرفیت ذخیره آب سدها افزوده می شود که 600 میلیون مترمکعب آن برای آب شرب خواهد بود و باعث از بین رفتن تنش آبی می شود همچنین 600 میلیون مترمکعب دیگر برای صنعت خواهد بود که باعث ایجاد 300 شغل خواهد شد و الباقی ذخیره آبی برای حوزه کشاورزی در نظر گرفته می شود البته سهم محیط زیست محفوظ خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه برق رسانی به چاه های کشاورزی با انرژی های تجدید پذیر از برنامه های او است، ادامه داد: مهار روان آب ها در برخی نقاط بدون مناطق شمالی و ایجاد سبد تامین آب از آب دریاها برای صنایع از جمله برنامه های در 4 سال آینده است. در زمان تصدی وزارت صمت طرح آبرسانی خلیج فارس به فلات از جمله اقداماتی بود که صورت گرفت.

وی بیان کرد: کشورهای خلیج فارس 25 میلیون مترمکعب از آب دریا استخراج و شیرین می کنند، سهم کشور ما بسیار اندک است و بسیاری از شهرهای حاشیه دریا فاقد آب هستند. طی 4 سال آینده با رعایت تمامی موازین زیست محیطی استخراج آب دریا و شیرین کردن آن انجام می شود.

محرابیان با بیان اینکه استخراج آب ژرف برای مصارف برخی شهرها در برنامه قرار دارد، گفت: موضوع مهار و مدیریت آب ها از سیاست های جدی وزارت نیرو خواهد بود. همچنین احقاق حقوق مردم به خصوص مرزنشینان با فعال سازی دیپلماسی آب با همکاری وزارت خارجه در دستورکار قرار می گیرد.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: طرح جمع آوری و تسویه فاضلاب با سرمایه گذاری بخش خصوصی باعث گسترش چشمگیر انتقال پساب خواهد شد و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا پروژه هایی که غیرفعال هستند را فعال کنند چرا که تاخیر در پروژه بیشترین مشکلات را ایجاد می کند.

وی عنوان کرد: اجرای شبکه های پایین دستی در اولویت کار قرار می گیرد، یکی از نکات کلیدی برنامه بنده استفاده به موقع از اعتبارات در اجرای پروژه ها است، استفاده از ظرفیت بودجه 1400، صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی از جمله راهکارهای اجرای برنامه است و ضرورت دارد با همکاری دولت و مجلس برای تدوین بودجه 1401 و برنامه هفتم توسعه راهکارهای مناسب برای تامین مالی برنامه ارائه کرد.

محرابیان تاکید کرد: من اکنون متعهد می شوم با استفاده از ظرفیت های جهانی و انقلابی کشور ساختار وزارت را تغییر دهم، 4 سال آینده شاهد حضور چندصد مدیر متخصص در رأس امور خواهید بود و با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقات، پژوهش های بنیادی و تولید فناورانه را گسترش دهند و بخش خصوصی را محور حرکت توسعه قرار دهند و از تمامی فعالان دعوت می کنم با سرمایه گذاری در حوزه انرژی و آب از ارزش افزوده پر سود بهره مند شوند. با رعایت موازین زیست محیطی که الزام مکتب اسلام و قانون است همه پروژه ها را به سرانجام برسانم و تلاش می کنم همکاری تنگاتنگی با وزارت صمت، جهاد کشاورزی و نفت در راستای خدمت صادقانه برای ذینفعان داشته باشم. همچنین وزارت نیرو و شرکت های زیر مجموعه اجرای بند د تبصره 20 قانون بودجه را دنبال کنند. اگر با رأی شما بار این مسئولیت در مقطع حساس بر دوش بنده قرار گیرد تلاش می کنم با پرسنل شریف صنعت آب و برق نگرانی ها را مرتفع کنم و برای پیمودن این مسیر به همکاری و همراهی شما و کمیسیون های تخصصی نیاز فراوان دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار