« علم بندی« سنتی دیرین در روستای کاهکش 

کاهکش (پانا) - «علم بندی» یکی از مراسمات خاص در استان چهارمحال وبختیاری است که هرساله با شور و هیجان خاصی در کاهکش برگزار می شود.

کد مطلب: ۱۲۰۷۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد
« علم بندی«  سنتی دیرین در روستای کاهکش 

آیین علم گردانی در فرهنگ بومی استان چهارمحال و بختیاری مظهر رشادت علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل العباس قمر بنی هاشم (علیه السلام) است و عزاداران حسینی در دهه اول محرم هر روز این علم را در بین سینه زنان عزادار و در بین محله های مختلف شهر به حرکت در می آورند.

سبک علم ها در نقاط مختلف شهری و روستایی استان چهارمحال و بختیاری نیز متفاوت است و حتی در رنگبندی پارچه های علم ها نیز تفاوت خاصی وجود دارد که به اعتقادات اهالی برمی گردد.

در آیین علم بندی روستای کاهکش که با راه اندازی دسته جات عزاداری ، سوگواری و همچنین مداحی و نوحه خوانی جمعی از ذاکران اهل بیت (ع) همراه است ، مردم این روستا با برافراشتن بیرق های سیاه عزا، بر سردر منازل و همچنین سیاه پوش کردن معابر برای برپایی باشکوه آیین های سوگواری ایام شهادت سالار شهیدان امام حسین (ع) آماده می کنند.

علی حیدری فرمانده بسیج روستای کاهکش درباره آیین علم بندی در این روستا به پانا می‌گوید: آذین بندی علم های چندین متری،‌همه ساله پیش از محرم با ارادت و شوق ویژه صاحبان عَلَم آغاز می شود و اهالی پارچه های نذری خود را برای تزیین علم به آنها می دهند و پس از اتمام این مرحله لباس پوشان علم آغاز می شود.

حیدری می افزاید: در مراسم لباس پوشان، چوب علم با گلاب تازه و معطر خوشبو شده و جامه آن را می پوشانند و سپس پارچه ها را با نظم و ترتیب خاص بر روی آن گره می زنند.

اهالی روستای کاهکش نیز نذورات خود را به علمدار (برای کمک به هیئت) داده و دستمالی به علم می بندند و کسانی که مشکل یا حاجتی دارند، دستمالی از آن باز می کنند. عزاداران با لباس‌های مشکی و شال‌های سبز در این آیین شرکت می‌کنند و علم عاشورا را به عنوان نماد رشادت علمدار کربلا در روز اول محرم آذین کرده و در میان ‌عزادار در محله‌های شهر به حرکت در می‌آورند.

وی تصریح کرد : هیئت مذهبی با نخستین روزهای دهه اول محرم به حرکت درمی آید و در مسیر علم های عزاداری به این هیئت می پیوندند که اکثراً نسل جوان حامل این نمادهای عاشورایی هستند و این کار را از روی عشق و محبت به اهل بیت (علیهم السلام) و همچنین طلب حاجت از درگاه حضرت حق انجام می دهند.

خبرنگار دانش آموز: نگین رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار