مدیر دبیرستان شاهد ملارد:

استفاده از مشاوره و مطالعات روان‌شناسی باعث شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان می‌شود

ملارد(پانا)- مهم‌ترین اصل در مدیریت واحدهای آموزشی، ایجاد فضای آرام و بستر آموزشی مناسب در مدارس است.

کد مطلب: ۱۲۰۷۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از مشاوره و مطالعات روان‌شناسی باعث شناسایی  استعدادهای دانش‌آموزان می‌شود

زهره جمالی مدیر دبیرستان شاهد شهدای اقتدار با ۳۰ سال سابقه است. او تحصیلاتش را در رشته کارشناسی ادبیات فارسی به اتمام رسانده و ۷ سال معاون پرورشی دبیرستان شاهد بوده،اکنون ۳ سال است که در پست مدیریت دبیرستان شاهد شهدای اقتدار فعالیت دارد.

او اظهار کرد: مهم‌ترین اصلی که سرلوحه کار خود قرار دادم تلاش برای فراهم سازی فضای آرام و بستر آموزشی مناسب در دبیرستان است. اعتقاد دارم این مهم می‌تواند زمینه را برای گسترش پیشرفت در تمام زمینه‌ها اعم از آموزشی، فرهنگی، پرورشی و پژوهشی هموار کند.

مدیر مدرسه شاهد ملارد در مورد اجرایی کردن این اصل افزود: لذا با این اصل اقدام به ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین اولیا،دانش آموزان و کادر محترم مدرسه به ویژه همکاران عزیز نمودم که این مسئله با رعایت طرح تکریم همکار، اولیای محترم و دانش‌آموزان باعث ایجاد بستر مناسب در راستای تبادل اطلاعات در تمامی زمینه ها گردیده است. نتیجه آن موفقیت و درخشش دانش‌آموزان در زمینه‌های پرورشی و آموزشی در منطقه است.

جمالی در مورد چگونگی برقراری ارتباط سالم و دوستانه بین دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه تصریح کرد: شکل‌دهی و سازماندهی اصولی و بنیادین در راستای ایجاد ارتباط سالم و منطقی بین دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه میسر نخواهد شد مگر اینکه بر پایه روش‌های مدرن و علمی پایه‌گذاری گردد. لذا برای رسیدن به این آرمان بزرگ قطعاً نیاز به مطالعه در زمینه علوم روان‌شناسی و روان شناختی خواهد بود. حال با توجه به اینکه با دانش‌آموزانی در سطوح مختلف سنی، درسی با علائق و سلایق مختلف و متفاوت سرکار داریم لازم بود زمینه را برای تیم مشاوران خبره فراهم نمایم. چون متوجه هستم خارج از این قاعده موفق نخواهیم بود.

او ادامه داد: بنابراین در حد بضاعت خود و همکاران و مشاوران محترم به لطف خدا توانستم با در نظر گرفتن شرایط تعریف شده محیطی بسیار آرام، گیرا، سالم و جذاب خلق کنیم. به دردل‌های دخترانم گوش داده و درد آنها را درد خود دانستیم و به شخصیت آنها احترام گذاشتیم به نحوی که دانش‌آموزان عزیز به راحتی می‌توانند به ما اعتماد نمایند. البته ناگفته نماند اگر همت همکاران و پشتیبانی اولیای محترم نبود این موفقبت حاصل نمی‌گردید و ما را به آینده امیدوار نمی ساخت. این تجارب ارزنده ماحصل توان و نهایت بضاعت دست اندرکاران دبیرستان شاهد است.

زهره جمالی در پاسخ به این سوال که چه طرحهای فوق برنامه‌ای در مدرسه شما برای پیشرفت و تربیت فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی دانش‌آموزان در برنامه مدرسه گنجانده‌اند، بیان کرد: همان طور که اطلاع دارید سی و چهار نوع استعداد برای بشر شناخته شده است. محققان بعد از مطالعه و تحقیقات پیرامون استعدادهای شناخته شده دریافتند کم استعدادترین فرد نیز به زعم عموم مردم، قادر هستند از سی و چهار استعداد در پایین ترین سطح هم صاحب چهار استعداد هستند. حال با علم به این موضوع کارگروه‌های مختلفی با موضوعات مختلف با نظر همکاران محترم طراحی گردیده تا همه دانش‌آموزان طبق جدول دوره‌ای در کارگروه‌های کاری فعالیت کنند.

مدیر موفق دبیرستان دخترانه شهدای اقتدار بیان کرد:دانش‌آموزان عزیز پس از حضور در کارگروه‌های علمی، مذهبی، فرهنگی و ارائه کار، فعالیت آنان توسط همکاران و تیم خبره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ارزیابی می‌شود تا استعدادهای آن‌ها به ترتیب اولویت به درستی شناسایی شده و دانش‌آموزان و اولیای محترم با آگاهی آینده خویش را مسیرسازی نمایند. گواه این مطلب کسب رتبه های درخشان علمی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است. کسب رتبه اول آزمایشگاه جذاب شیمی، مسابقه آزمایشگاه، ادبی(نویسندگی،شاعر)، احکام دینی، مسابقات ورزشی و... نشان‌دهنده موفقیت این روش بوده است.

او همچنین تأکید کرد داد: هدف من و همکارانم، شناسایی استعدادها و شکوفا نمودن این استعداد است. مدیر دبیرستان شاهد ملارد برای مدیریت خلاق مدرسه توصیه کرد: طرح این سوال به نوعی بیان‌کننده نتایج و سوق‌دهنده به سمت و سوی چارچوب خط فکری ما شکل گرفته است. به بیان ساده تمامی فعالیت‌ها و کارگروه‌های تعریف شده که در واقع حاکی از تشکیل و پایه گذاری یک سیستم مدیریت دانشی بر پایه استعدادیابی دانش‌آموزان خلاق در زمینه‌های مختلف و اساساً ایجاد زمینه‌های خلاقیت در آنها بوده است.

خبرنگار :زهرا عین آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار