استراتژی معاونت پرورشی در ایام کرونا؛ از راه‌اندازی 8 کانال آموزشی تا افزایش تاب‌آوری دانش‌آموزان

تهران (پانا) - معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه کلان آموزش و پرورش یکی از پررنگ‌ترین معاونت‌های این وزارتخانه در ایام شیوع کرونا بوده است. در این ایام، این معاونت اقدامات گسترده‌ای انجام داد که بخش اعظمی از این مهم در فضای مجازی و به صورت گسترده در سراسر کشور بروز و ظهور پیدا کرد و با استقبال خوبی از طرف خانواده بزرگ فرهنگیان و دانش‌آموزان مواجه شد.

کد مطلب: ۱۲۰۶۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
استراتژی معاونت پرورشی در ایام کرونا؛ از راه‌اندازی 8 کانال آموزشی تا  افزایش تاب‌آوری دانش‌آموزان

مریم احمدی _ بعد از خانواده، مدرسه به ویژه مربیان تربیتی و پرورشی نقش مهمی در تربیت کودکان و شکل گیری شخصیت آنها دارند. نقش الگویی مربی، در تربیت دانش‌آموزان غیر قابل انکار است و بر هیچکس پوشیده نیست. ارتباط نزدیک مربیان با دانش‌آموزان و نفوذی که بر آنان دارند، نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آن‌ها ایفا می‌کند. این تأثیر و نفوذ ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت گیرد و به شیوه‌های گوناگون مثل تقلید، الگوسازی و گاهی اوقات، همانند سازی بروز کند.

به همین واسطه مربیان باید تلاش کنند علاوه بر کارهای تربیتی و پرورشی در مدارس، الگودهی را به عنوان یک ابزار تربیتی مورد استفاده قرار دهند. در همان سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بود که نهادی در آموزش و پرورش با عنوان «امور تربیتی» با هدف گسترش و تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی شکل گرفت و شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۵۹ اقدام به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش‌آموزان را به ارزش‌های اسلامی ترغیب کنند.

8 اسفند ماه سال ۵۹ بود که ستاد امور تربیتی در مدارس ایران توسط این 2 شهید بزرگوار تاسیس شد. ستادی که از همان ابتدای تأسیس به دنبال انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس و تربیت و بازسازی دانش‌آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی بود. بنا به اهمیت موضوع تربیتی در نظام آموزش وپرورش معاونتی با نام پرورشی و فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت که افرادی چون سید باقر پیشنمازی، سید مهدی امینی، یزدانی، زکریا یازرلو، حسین هژبری، حمیدرضا کفاش و مهدی فیض در راس آن قرار داشتند. در دولت تدبیر و امید علیرضا کاظمی سکاندار این معاونت شد. کاظمی در زمان وزارت سیدمحمد بطحایی کارش را در معاونت پرورشی آغاز کرد و پس از روی کار آمدن محسن حاجی میرزایی در کسوت وزیر آموزش و پرورش نیز به کار خود در این معاونت با قوت و جدیت ادامه داد.

در این دوره در معاونت پرورشی اقدامات بسیار زیاد و شایسته ای صورت گرفت که به برخی از مهم ترین این اقدامات، آن هم در زمان شیوع ویروس کرونا اشاره می‌کنیم.

نقطه قوت و مثبت شبکه شاد امنیت اطلاعات دانش‌آموزان و فرهنگیان است زیرا این سامانه در درون خود آموزش و پرورش طراحی و اجرا شده است هیچ گونه اطلاعات فردی به بیرون مجموعه درز نمی‌کند

۸ کانال اختصاصی معاونت در شبکه شاد

با تعطیلی مدارس کشور به علت شیوع ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت را تعطیل نکرد و از طریق شبکه‌های مجازی مختلف و رسانه ملی پیگیری لازم برای جبران این تعطیلی‌ها را سامان‌دهی کرد. اما وجود شبکه‌های مجازی گوناگون و پیام‌رسان‌های مختلفی که خانواده‌ها باید برای استفاده دانش‌آموزان استفاده می‌کرد عزم مسئولان آموزش و پرورش را جزم کرد تا برای ساماندهی و استفاده از یک شبکه واحد آموزشی اقدام کند.

در این بین شبکه شاد (شبکه اجتماعی دانش‌آموزان) از ابتکارات معاونت پرورشی و فرهنگی در سال‌های گذشته بود. نقطه قوت و مثبت این شبکه امنیت اطلاعات دانش‌آموزان و فرهنگیان است زیرا این سامانه در درون خود آموزش و پرورش طراحی و اجرا شده است هیچ گونه اطلاعات فردی به بیرون مجموعه درز نمی‌کند.

معاونت پرورشی و فرهنگی نیز از ابتدای این شکل گیری همپای بخش آموزش وارد شبکه شاد شد و از همان آغاز فعالیت این شبکه کانال معاونت پرورشی و فرهنگی در این شبکه ایجاد شد و مطالبی که در 4 بخش فعالیت‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز، فعالیت‌های اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی و سازمان دانش‌آموزی در این کانال قرار گرفت از فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان و فرهنگیان در دوران قرنطینه و تعطیلی مدارس بود.

به گفته علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این ایام به شبکه شاد ورود پیدا کرد و از دو طریق به فعالیت‌ها ادامه داد. مشاوران در گروه‌های کلاسی اضافه شدند و ۸ کانال اختصاصی ایجاد شد که فعالیت‌ها در این کانال‌ها با معماری و برنامه‌های مشخصی دنبال می‌شود. این کانال‌ها بیش از یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب دارد و حدود ۵ هزار و ۲۷۰ محتوا در بخش‌های مختلف تولید کرده است.

استراتژی دوم مهارت‌های دانش‌آموزان در تاب آوری شرایط خاص افزایش داده شد که مهم ترین ماموریت این معاونت بود و طبق گزارشات رسیده مشاوران آموزش و پرورش در این حوزه خوب عمل کردند

اجرای بیش از 200 فعالیت این معاونت در روزهایی کرونایی

بنا به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ۴ استراتژی در این زمینه تدوین شده است؛ در گام اول بیش از 200 اقدام انجام شد از جمله آگاهی‌بخشی به دانش آموزان و خانواده‌های آنها درخصوص بیماری کرونا، بسیج کردن تشکل‌های دانش‌آموزی، کانون‌های فرهنگی تربیتی و دارالقرآن‌ها برای تولید ماسک از دیگر اقدامات این معاونت بود که در این مسیر یک میلیون ماسک از این سو، و در سازمان بسیح دانش‌آموزی بیش از ۲ میلیون ماسک تولید شد.

در گام بعدی بیش از ۳ هزار گروه همیار سلامت در بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌ها شکل گرفت که بر روی ضدعفونی کردن مدارس تمرکز شد و سپس دانش‌آموزان در قالب تشکل‌ها و پذیرش نقش‌ها مشارکت کردند و پویش‌های متعددی در فضای مجازی مانند در خانه می‌مانیم ، کرونا را شکست می‌دهیم ، درخانه می‌مانم چون خانواده خود را دوست دارم ، شکل گرفت.

استراتژی دوم مهارت‌های دانش‌آموزان در تاب آوری شرایط خاص افزایش داده شد که مهم ترین ماموریت این معاونت بود و طبق گزارشات رسیده مشاوران آموزش و پرورش در این حوزه خوب عمل کردند.

راه‌اندازی صدای مشاور و استفاده از ظرفیت ۷۵۰ مرکز مشاوره که حدود ۶۵ هزار نفر مراجعه داشته است از دیگر خدمات این معاونت بود. پیام مشاور از دیگر موضوعاتی بود که مشاوران مدارس فعال شدند و در قالب‌های پیام‌های متنی و صوتی با هدف کاهش استرس و افزایش تاب آوری خدماتی را ارائه دادند.

اقدام سوم معاونت تهیه پروتکل‌های مشاوره‌ای ویژه این ایام در حوزه روانی اجتماعی و برخورد با بحران‌ها بوده که در اختیار مشاوران، مدیران و برخی مربیان قرار گرفته است.

ایجاد فضای معنوی برای مدیریت بحران از جمله اقدامات مثبت معاونت پرورشی آموزش و پرورش بوده است که اداره کل قرآن با ارسال ادعیه در رابطه با دفع بلا و با راه‌اندازی پویش‌هایی در این مسیر گام برداشت.

و اما استراتژی چهارم استمرار فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در فضای مجازی به صورت متمرکز مانند برگزاری مسابقه نصر و نیمه متمرکز مانند برگزاری مسابقات کتابخوانی و بازی‌های منطقه‌ای بوده است.

برگزاری مسابقات قرآن، جشنواره فرهنگی هنری، پرسش مهر و جشنواره دانایی توانایی، راه‌اندازی قرارگاه مجازی قرآن، کانون‌های مجازی و دارالقرآن‌ها، رزمایش همدلی مومنانه با محوریت سازمان بسیج دانش‌آموزی و مشارکت تمام تشکل‌های دانش‌آموزی، فعالیت‌های تابستانی و ساماندهی اوقات فراغت دانش‌آموزان، هدایت تحصیلی، برگزاری جشنواره‌های مهارتی سازمان دانش‌آموزی، توسعه خبرگزاری پانا و مجالس دانش‌آموزی، بازمهندسی تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در مدارس و برگزاری یادواره‌های مختلف برخی از فعالیت‌های این معاونت مهم و تاثیرگذار وزارت آموزش و پرورش در 3 اداره کل و یک سازمان است که می‌توان گفت این معاونت سبدی از فعالیت‌های فرهنگی را به دانش‌‌آموزان و مخاطبان خود معرفی کرده است تا دانش‌آموزان متناسب با نیاز و علاقه‌مندی خود از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش پانا، لازم به ذکر است در حوزه پرورشی فرهنگی با 3 راهبرد کارها دنبال شده است؛ راهبرد اول توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز، راهبرد دوم توسعه مهارت‌ها و توانایی‌های دانش آموزان و کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و راهبرد سوم ایجاد روحیه شاد و نشاط با توسعه برنامه‌های فرهنگی و هنری و فعالیت‌های تشکیلاتی با رویکرد مدرسه محوری، مشارکت و نقش پذیری، استفاده از ظرفیت فضای مجازی با شعار هر دانش‌آموز یک تشکل و هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی در فضای مدرسه، شاهد پیشبرد راهبردهای فرهنگی است.

به نظر می رسد با کمی تامل در این فعالیت‌ها، اقدامات و دستاوردهای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ویژه در دوران کرونا بسیار زیاد بوده است و این معاونت به همراه همکاران خود در بخش‌های مختلف سعی بر اجرای برنامه‌ها برمبنای سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی داشته است و با توجه به تغییرات جامعه و تحول علم تلاش کرده است تا مطابق با ذائقه دانش‌آموزان برنامه‌های مختلفی را ارائه دهد.

امید است در دولت سیزدهم و با روی کار آمدن دولت جدید این برنامه‌ها بیش از پیش دنبال شود و معاون پرورشی و فرهنگی دولت سیزدهم بتواند با ادامه دادن این مسیر درخشان، در کنار آموزش دانش‌‌آموزان به موضوع پرورش نیز توجه ویژه ای داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار