قالیباف: تحریم علیه کشورهای مستقل، سیاستی شکست خورده است

فلسطین همچنان اولویت اول جهان اسلام محسوب می‌شود/ صلح در افغانستان با گفتگو میان همه گروه‌های سیاسی افغان حاصل خواهد شد

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس مجلس ترکیه، رئیس‌جمهوری افغانستان، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی و رئیس مجلس صربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۵۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد
قالیباف: تحریم علیه کشورهای مستقل، سیاستی شکست خورده است

به گزارش روابط عمومی مجلس، ایویتسا داچیچ رییس مجلس صربستان که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار گفت: روابط خوب و دوستانه‌ای میان مجالس دو کشور وجود دارد. روابط دوستانه پارلمانی پشتوانه محکمی برای ارتقاء روابط در سایر زمینه‌ها است. آمادگی داریم روابط پارلمانی فیمابین را در همه سطوح بویژه میان کمیسیون‌های تخصصی و گروه‌های دوستی توسعه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ایران و صربستان دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای برای همکاری در عرصه‌های مختلف سیاسی، دفاعی، اقتصادی و فرهنگی هستند. با یک اراده سیاسی قوی می‌توان از آنها در جهت منافع دو کشور بهره جست.

قالیباف با اشاره به اهمیت افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و صربستان گفت: متاسفانه حجم روابط اقتصادی دو کشور در حد و اندازه ظرفیت‌های موجود نیست.

سیاست اعمال تحریم علیه کشورهای مستقل جهان سیاستی شکست خورده است

محمدباقر قالیباف همچنین در دیدار رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی، گفت: روابط دو کشور در سالهای گذشته همواره حسنه بوده و مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران احترام ویژه‌ای برای مرحوم نلسون ماندلا به عنوان نماد مبارزه با آپارتاید و تبعیض نژادی قائل هستند.

وی گفت: از تقویت روابط با پارلمان آفریقای جنوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی بویژه پارلمانی استقبال می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به توانمندی‌های فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور بر لزوم توسعه و تقویت همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و افزود: امیدواریم برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم همکاری‌ها را به سطح بالاتری ارتقا دهیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفتگو میان نمایندگان زن در مجالس ایران و آفریقای جنوبی را مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بر گفتگوهای مستمر و تبادل تجارب میان نمایندگان زن در مجالس دو کشور اعلام آمادگی می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: سیاست اعمال تحریم علیه کشورهای مستقل جهان سیاستی شکست خورده است.

فلسطین همچنان اولویت اول جهان اسلام محسوب می‌شود

وی همچنین در دیدار با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با اشاره به پیروزی‌های چشمگیر ملت فلسطین در جنگ سیف القدس که در پایان ماه رمضان با رژیم اشغالگر قدس اتفاق افتاد گفت: پیروزی ملت فلسطین و مجاهدین مقاومت در مبارزه با دشمن تا به دندان مسلح رژیم صهیونیستی را به شما تبریک می‌گویم. جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود تا آزادی سرزمین‌های اشغالی استوار است و موضوعاتی همچون عادی سازی و شناسایی صهیونیست‌ها تاثیری بر عزم ما نخواهد داشت.

قالیباف تصریح کرد: صهیونیست‌ها همواره به کمتر از تجزیه کشورهای اسلامی و تفرقه بین مسلمانان رضایت نمی‌دهند اما مقاومت ملت فلسطین نقش مهمی در شکست توطئه‌های صهیونیست‌ها دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همین راستا ابراز داشت: بیداری افکار عمومی و حمایت آنها از مبارزات ملت فلسطین و مقاومت ثابت کرد که قضیه فلسطین همچنان اولویت اول جهان اسلام محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین در جنگ 12 روزه باعث عزت مسلمین شد، عنوان داشت: آنچه در مناطق اشغالی و غزه اتفاق افتاد، باعث زنده شدن روحیه سلحشوری، مقاومت و مبارزه برای پایان دادن به حاکمیت رژیم صهیونیستی بر سرزمینهای اشغالی، قدس و مسجدالاقصی است.

صلح در افغانستان با گفتگو میان همه گروه‌های سیاسی افغان حاصل خواهد شد

محمدباقر قالیباف در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم با اشاره به پیوندهای عمیق و مراودات تاریخی، دینی، فرهنگ و زبان مشترک میان دو ملت گفت: ارتباطات فرهنگی و تاریخی میان دو کشور بسترهای مناسبی برای توسعه و گسترش مناسبات در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین فراهم آورده است.

وی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران برقراری صلح و ثبات در منطقه است.

قالیباف افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدامی در راستای ایجاد آرامش و امنیت پایدار و جلوگیری از خون‌ریزی در افغانستان، حمایت میکند.

وی خاطرنشان کرد: آرامش و صلح در افغانستان با گفتگو میان همه گروه‌های سیاسی افغان حاصل خواهد شد و امیداریم که اراده محکم و همدلی گروه‌های مختلف در این کشور، ثبات و آرامش را به افغانستان بازگرداند.

قالیباف ضمن ابراز امیدواری نسبت به ارتقای سطح مناسبات فیمابین تصریح کرد: تقویت روابط تجاری و تعاملات فیمابین با افتتاح بازارچه‌های جدید مرزی قابل حصول است و انتظارات مردم منطقه با توزیع حقآبه هیرمند برآورده خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی دخالت نیروهای بیگانه در افغانستان را عامل ناامنی در این کشور دانست و متذکر شد: مادامی که حضور قدرتهای فرامنطقه‌ای وجود داشته باشد، به تداوم و گسترش ناامنی در منطقه دامن خواهد زد.

گفتگوهای ایران و ترکیه می‌تواند تأمین‌کننده صلح، ثبات و آرامش ملت‌های منطقه باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی اما در دیدار مصطفی شنتوپ رییس مجلس ملی کبیر ترکیه ضمن ابراز تسلیت جان باختن تعدادی از اتباع ترکیه در حادثه آتش سوزی جنگل‌های این کشور، گفت: وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ترکیه موضوعی نگران کننده است. امیدواریم که این حادثه با کمترین خسارات ممکن پایان یابد.

وی افزود: این حادثه و مواردی مثل خشکسالی و کم آبی نشان می‌دهد همکاری در موضوعات زیست محیطی می‌تواند در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار با اشاره به کاهش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور گفت: اعمال تحریم‌های ظالمانه و همه گیری کرونا موجب کاهش قابل توجه سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه شده است از این رو مقامات دو کشور باید نسبت به توسعه همکاری‌ها و رفع موانع اهتمام ویژه داشته باشند تا سریعتر به سطح سابق مبادلات برگردیم.

وی رونق بازارچه‌های مرزی و همکاری‌های پولی و مالی را از جمله مهمترین ابزارهای توسعه دهنده همکاری‌های اقتصادی فیمابین برشمرد.

قالیباف در پایان بر ضرورت تقویت رایزنی‌های سیاسی و همکاری‌های منطقه‌ای ایران و ترکیه تاکید کرد و گفت: همکاری در قالب روند آستانه نشان داد که گفتگوهای ایران و ترکیه می‌تواند تأمین کننده صلح، ثبات و آرامش ملت‌های منطقه باشد لذا ما از گفتگوهای منطقه‌ای میان دولت‌ها و مجالس دو کشور استقبال می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار