کارشناس انجمن اولیا و مربیان اداره آموزشوپرورش شهرستان فارسان مطرح کرد:
الگوسازی رفتاری در خانه استراتژی مکمل برای تحقق اهداف مدرسه
همسویی اولیا و مربیان، تضمینکننده موفقیت تحصیلی و اخلاقی است
فارسان (پانا) - کارشناس انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش شهرستان فارسان با اشاره به نقش محوری والدین، بیان کرد: فرآیند پرورش ابعاد سهگانه تحصیلی، اخلاقی، اجتماعی دانشآموزان نیازمند یکپارچگی است و با تأکید مکرر، بر الگوسازی رفتاری دقیق در محیط خانه به عنوان یک استراتژی مکمل ، عنوان و همسویی مستمر اولیا با برنامههای مدرسه را به ضامن اجرایی موفقیتهای آموزشی و اخلاقی بدل میسازد.

سیمین اسلامیفارسانی، کارشناس انجمن اولیاومربیان اداره آموزشوپرورش شهرستانفارسان، طی سخنرانی در مراسم ویژه با اولیای دانشآموزان مدرسه شاهد فارسان، با تأکید بر نقش بنیادین مشارکت خانواده در فرآیند تعلیم و تربیت، اظهار کرد: تحقق کامل اهداف عالی آموزشی و تربیتی این نهاد، مستلزم دستیابی به دو پیششرط اساسی است؛ که نخست، «درک متقابل» عمیق میان اولیا و کادر مدرسه نسبت به رسالت مشترک، و دوم، «همسویی عملی» و مستمر خانوادهها با تمامی برنامههای پرورشی و آموزشی مصوب مدرسه است.
اسلامی ضمن تشکر از حضور والدین با اشاره به اهمیت نهاد خانواده تصریح نمود: حضور مستمر و مؤثر شما اولیای محترم در فرآیندهای آموزشی و پرورشی مدرسه، فراتر از یک وظیفه صرف، یک سرمایهگذاری استراتژیک در آینده فرزندان این مرز و بوم محسوب میشود؛ این تعامل سازنده، گواهی روشن بر ارزشی است که خانوادهها برای موفقیت سهبعدی فرزندان خود در حوزههای دانش، مهارت و شخصیت قائل هستند.
وی در ادامه افزود: انجمن اولیا و مربیان، به عنوان یک نهاد رسمی در ساختار آموزشی کشور، فراتر از یک تشکل اداری صرف، نمادی از مشارکت فعال جامعه در امر خطیر تربیت است؛ این انجمن به حق، «بازوی راست» مدیران و مربیان تلقی میشود؛ زیرا پلی حیاتی میان دنیای پیچیده آموزشی مدرسه و محیط آرام و حمایتی خانه ایجاد میکند و هدف اصلی شکلگیری این نهاد، ایجاد یک حلقه اتصال ناگسستنی میان دو رکن اساسی رشد دانشآموز است.
اسلامی در ادامه با تأکید بر جایگاه دانشآموز که یک مسئولیت مضاعف را ایجاد میکند؛ اظهار کرد: الگوی اخلاقی در محیط مدرسه، فراتر از یک نمره عالی در کارنامه است؛ این الگو نمونهای است که در ابعاد مختلف زندگی مدرسه، از نظم انضباطی گرفته تا نحوه برخورد با چالشها، معیار سنجش قرار میگیرد؛ زمانی که صحبت از یک «الگوی رفتاری محسوس» میشود؛ بار مسئولیت نه تنها بر دوش دانشآموز، بلکه بر دوش نظام آموزشی و خانواده سنگینی میکند؛ این دانشآموز نباید تنها در عملکرد تحصیلی، بلکه بهطور واضحتر در نحوه تعامل، رعایت نظم، صداقت، و پایبندی به اصول اخلاقی، متمایز باشد.
سیمین اسلامی در تشریح مصادیق مشارکت والدین، به اهمیت اختصاص زمان اشاره کرد و گفت: تعهد تربیتی زمانی متجلی میشود؛ که والدین زمان مشخصی را به این امر اختصاص دهند؛ به عنوان نمونه، حضور یک پدر در این جلسه، به معنای اعطای احترام به مسیر تحصیلی فرزند است و وقتی مادری از منظر تربیتی با برنامههای مدرسه همسو میشود، به طور مستقیم در موفقیت علمی او سرمایهگذاری میکند.
کارشناس انجمن اولیا و مربیان، عدم مشارکت را عاملی مخرب در فرایند آموزش دانست و هشداری صریح صادر کرد و گفت: عدم حضور در جلسات انجمن اولیا در ابتدایی سال تحصیلی، عملاً به مثابه قطع مسیر موفقیت بلندمدت فرزند تعبیر میشود؛ که این غیبت اولیه نشاندهنده اولویتبندی پایین خانواده برای همکاری است.
اسلامی در تشریح لزوم پیگیری افزود: موفقیت در مسیرهای آموزشی سطح بالا، نیازمند پیگیری عملی مستمر است و تضمینکننده موفقیت، نظارت والدین بر کلاسهای فوق برنامه و برنامههای پرورشی تعریف شده برای دانشآموز است؛ این پیگیری باید تبدیل به یک رویه ثابت شود تا از انحراف مسیر جلوگیری شود.
اسلامی بر مفهوم الگوسازی رفتاری تأکید کرد و اظهار کرد: رفتار والدین در جامعه و در خانه، آیینه عملکرد دانشآموز در مدرسه خواهد بود؛ انتظار مدرسه از دانشآموزان، صرفاً در حوزه علمی نیست؛ بلکه تعهد آنها به نمایندگی از ارزشهای مدرسه در جامعه است که نیازمند حمایت فعال والدین در تثبیت این ارزشها در محیط خانه است.
ارسال دیدگاه