بهرام مشتاقی در گفت‌وگو با پانا

این تیم کشتی فرنگی ایران حفظ شود در المپیک ۲۰۲۴ دو مدال طلا می‌گیرند

مدال برنز ساروی ارزشی کمتر از نقره نداشت/ برای سرمربی تیم ملی خوب نیست از بد غذا بودن کشتی‌گیر صحبت کند

تهران (پانا) - پیشکسوت کشتی فرنگی ایران معتقد است با حفظ جوان‌های حاضر در تیم ملی کشتی فرنگی، می‌توان به آینده امیدوار بود.

کد مطلب: ۱۲۰۴۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
این تیم کشتی فرنگی ایران حفظ شود در المپیک ۲۰۲۴ دو مدال طلا می‌گیرند

بهرام مشتاقی درباره عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی در گفت‌وگو با پانا، درباره بازی‌های المپیک گفت: « در کل به نظرم از بین پنج کشتی‌گیر اعزامی به این رقابت‌ها نتیجه بدی کسب نشد. البته به غیر از نجاتی که همان دور نخست حذف شد. اما نکته‌ای که در مورد این کشتی‌گیر باید بگویم این است که محمد بنا پس از حذف نجاتی در مورد چرایی این علت صحبت کرد و گفت او بد غذا است و وزن کم کرده است. این صحبت از دهان سرمربی تیم ملی اصلاً خوب نیست. دکتر امیر ساسان مسئول تغذیه کادر فنی تیم ملی است و سال‌هاست در کنار کشتی‌گیران است. از طرف دیگر با توجه به تعویق المپیک نزدیک به یک سال و نیم تا دو سال است که ملی‌پوشان در اردوها در کنار هم بودند آنها حدود ۱۶ تا ۱۷ اردو ده روزه داشتند. »

وی ادامه داد: « بنابراین او کشتی‌گیری نبوده که تازه به جمع تیم ملی اضافه شده باشد، همانطور که گفتم آن‌ها مدت طولانی است که در کنار همدیگر هستند و همه هم می‌دانستند نجاتی وزنش زیاد است و باید مثل حمید سوریان وزنش را کنترل کنند. علاوه بر این، آنها مدت‌ها می‌دانستند که این کشتی‌گیر با مشکل غذا روبه رو است. اتفاقی که برای نجاتی در المپیک افتاد این بود که بدنش خالی کرد. این مشکل تحت تاثیر چندین عامل از جمله کم کردن وزن، هوا، بدخوابی رخ می‌دهد. موضوع بدغذایی نجاتی چیز جدیدی نبوده که آنها در همین مسابقات المپیک به آن پی ببرند. اگر کشتی‌گیر نمی‌تواند برخی غذاها را بخورد، باید غذاهایی دیگری برای او بیاورند که بتواند بخورد. دکتر ساسان به عنوان مسئول تغذیه کادرفنی ۱۲ سال است که در کنار تیم است. او باید پاسخ بدهد که چرا نجاتی را نتوانسته آماده کند؟ او چه مسئولیتی در قبال این کشتی‌گیر داشته است؟! میدان المپیک برای کشتی بسیار بااهمیت و جنبه حیثیتی دارد. دکتر تغذیه مسئول غذا و وزن کشتی‌گیر است و اگر نتوانسته شرایط را فراهم کند باید پاسخگو باشد. »

وی در ادامه صحبت هایش گفت: « در وزن ۶۷ کیلوگرم به محمدرضا گرایی می‌رسیم. او در مسابقات گزینشی کاری کرد کارستان. من بارها گفتم که او در این رقابت‌ها مثل بالشت حریف خود را به زمین می‌زند. در مسابقات المپیک هم خیلی خوب کار کرد. در مرحله نیمه نهایی، حریف گرجستانی او نمی‌توانست هیچ کاری انجام دهد چرا که گرایی از او سر تر بود. در مقابل کشتی‌گیر اوکراینی در مرحله فینال هم من شانس گرایی را برای کسب مدال طلا بسیار زیاد می‌بینم. چرا که این کشتی‌گیر توانایی‌های خود را ثابت کرده است. البته او هم وزن کم کرده بود و سر وزن هم نبود. اما با این حال توانسته بودند این موضوع را برخلاف نجاتی خیلی خوب جمع کنند. موضوع نجاتی یک ضعف برای کشتی فرنگی محسوب می‌شود و همه ما از آن ناراحت هستیم. نباید چنین شرایطی به وجود بیاید. به هرحال میلیون‌ها نفر این مسابقات را تماشا می‌کنند و همه دوست دارند کشتی مثل ادوار گذشته بدرخشد. »

مشتاقی در مورد شانس مدال آوری محمد علی گرایی و ناکامی‌اش از رسیدن به مدال گفت: « به نظرم گرایی وزن کم کرده بود و آن شادابی همیشگی که در چهره او می دیدم در این رقابت‌ها نداشت. از طرف دیگر تحرک همیشگی را هم نداشت. شاید به خاطر وزن کم کردن او بوده است یا هر چیز دیگر که من از آن مطلع نیستم. اما جدال او با حریف ژاپنی آن هم در خاک ژاپن مثل این است که با یک کشتی‌گیر روس که چندین مدال المپیک جهانی را در اختیار دارد کشتی بگیرید‌. این حریف ژاپنی تاکنون دو مرتبه از محمدعلی باخته بود، در بازی‌های آسیایی و فکر می‌کنم مسابقات گرجستان گرایی هر دو بار موفق شده بود این کشتی گیر را شکست دهد. اما متاسفانه در این دیدار خیلی پر‌اشتباه ظاهر شد و با آرامش کشتی نگرفت. در صورتی که او می‌توانست با یک اخطار و خاک، برنده این مسابقه باشد. نوع کشتی گرفتن گرایی به این صورت است که خیلی شلوغ می کند و بالا پایین می‌پرد. من حتی راجع به همین فن من‌درآوری‌اش که انجام داد بارها به او گفته بودم این چه حرکتی است انجام می‌دهد. »

وی تاکید کرد: « من معتقدم اگر گرایی با آرامش کشتی می‌گرفت، قطعاً برنده این مسابقه بود. چرا که حریف ژاپنی‌اش خیلی سفت و سخت نبود. البته این آرامش باید از بیرون و از سوی کادر فنی به او منتقل می‌شد. وقتی کشتی‌گیر در خاک میزبان و با حریفی از آن کشور کشتی می‌گیرد. شرایط خیلی سخت است و باید همه جوانب را بسنجد و کمترین اشتباه را داشته باشد. البته که شاید کادرفنی با او صحبت کرده‌اند، اما موضوع اصلی این بود که این آرامش باید از کادر فنی انتقال داده می‌شد. »

پیشکسوت کشتی فرنگی عنوان کرد: « نوع کشتی گرفتن علی گرایی به این صورت است که اگر سه دقیقه اول بتواند امتیاز بگیرد حریف را شکست خواهد داد، اما اگر نتواند امتیازی کسب کند دیگر نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. او در این مسابقه خیلی عجله کرد و همانطور که گفتم پر اشتباه ظاهر شد. قطعاً اعضای کادر فنی با او صحبت کردند اما در نهایت چنین نتیجه‌ای رقم خورد. حالا باید منتظر بماند تا سه سال دیگر که المپیک بعدی برگزار خواهد شد و کسی هم نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد. البته قطعا کادر فنی همه مسائل را برای او گفتند اما شاید گوش نکرده و در نهایت دود آن هم به چشم خودش رفت.»

مشتاقی به مدال‌آوری ساروی اشاره کرد و گفت: « ساروی اولین بار بود که میدان المپیک را می‌دید. او چندین مسابقه قبل از المپیک شرکت کرده بود که نتیجه بسیار خوبی کسب کرده بود. در برابر حریف فلاندی خود بیشتر از توان‌اش کشتی گرفت. با توجه به عملکرد خوب او می‌توانم بگویم تیم ملی صاحب یک کشتی گیر ۹۷ کیلوگرم شش دانگ شده است. البته حریف او، مهدی بالی هم بسیار کشتی‌گیر قابلی است. ساروی به همراه بالی می‌توانند در مسابقات جهانی و بازی های آسیایی که یک سال دیگر برگزار می‌شود و برای ما مثل المپیک اهمیت دارد، خوش بدرخشند. این کشتی گیر بسیار آینده‌دار خواهد بود. البته امیدوارم زیاد وزن کم نکند. با این حال معتقدم مدال برنزی که کسب کرد به اندازه نقره ارزش دارد.»

پیشکسوت کشتی ایران در ادامه صحبت‌هایش به عملکرد سنگین وزن تیم اشاره کرد و گفت: « میرزازاده یک جوان ۲۳ ساله است. من از زمانی که او در رده نوجوانان و جوانان حضور داشت عملکردش را رصد می‌کردم. در مسابقات جهانی و امید‌ها موفق به مدال‌آوری شد. با سن کمی که دارد قطعاً می‌تواند در این وزن آینده درخشانی داشته باشد. برای کشتی‌گیر سنگین وزن محدودیت سنی وجود ندارد و کشتی‌گیر می تواند تا ۳۵ سالگی کشتی بگیرد. همانطور که الان می‌بینید لوپز در ۳۹ سالگی توانست باز هم مدال آوری کند. بنابراین میرزازاده جوان است و می‌تواند در مسابقات آینده بدرخشد. در میدان المپیک هم قرعه بدی نداشت. او در کنار یوسفی دیگر رقیب سنگین وزن خود می‌توانند در مسابقات مختلف حضور پیدا کنند و عملکرد خوبی داشته باشند. البته به این شرط که این دو نفر حفظ شوند. در کنار آن ها امیر قاسمی منجزی هم حضور دارد، البته او کمی سنش بالا رفته ولی می‌تواند در مسابقات مختلف به آنها کمک کند. »

مشتاقی در پایان عنوان کرد: « اگر این تیم حفظ شود و فدراسیون هم تدارکات خوبی برای آنها در نظر بگیرد، قطعاً به شما قول می‌دهم تا سه سال آینده و در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه این تیم موفق به کسب ۲ مدال طلا شود تا نتیجه‌ای نزدیک به المپیک لندن تکرار شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار