مشروطه دوم، عصری طلایی در تاریخ مطبوعات آذربایجان

تبریز(پانا)- نویسنده کتاب "تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه دوم" در نشست یک ماه، یک کتاب سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، این دوره را عصری طلایی و پر رونق در تاریخ مطبوعات آذربایجان دانست که اثر آن همواره خود را بازتاب داده است.

کد مطلب: ۱۲۰۴۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد
مشروطه دوم، عصری طلایی در تاریخ مطبوعات آذربایجان

محمد عزیزی راد در هشتمین نشست یک ماه یک کتاب، که با نقد و بررسی کتاب "تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه دوم" در محل خانه هنرمندان سازمان برگزار شده بود، با اشاره به دوره تاریخی موردنظر در کتاب، خاطرنشان کرد: این دوره به دلیل اعاده مشروطه و نیز گذار به عصری جدید شاهد تحولات کم نظیری در دوره تاریخی مورد بحث است که بستری مساعد برای تحولات بعد از خود بود.

وی افزود: تنوع و تکثر نشریات و جراید در این فاصله زمانی شاهدی بر رشد و جایگاه آذربایجان و تبریز در پیشتازی تحولات اجتماعی است و تجارب ارزنده ای را در دوران خود شاهد شد.

نویسنده کتاب "تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه دوم" اظهار کرد: دوره تاریخی مورد بحث چنان پررونق بود که بسیاری از مفاهیم و تعابیری که مشروطه در پی آنها بود، بار دیگر به میدان بحث و نظر بازگشتند و در نشریات آن دوره خود را نشان دادند.

عزیزی راد خاطر نشان کرد: حتی نام نشریات نیز دربردارنده آن حماسه و شور اعاده مشروطه خواهی بود که می کوشید ارکان حاکمیت را به خضوع در برابر مشروطه خواهی و ملت را به بیداری و آگاهی تشویق کند.

وی با بیان اینکه در بررسی نشریات دوره مذکور موضوعات و مفاهیمی گسترده ای به چشم می آید، خاطر نشان کرد: تعالی موضوعات مندرج در نشریات به اندازه ای است که نوآوری در طرح مطالبات به یک موضوع قابل توجه تبدیل شده و مخاطبان را در سپهری جدید و دورانی جدید آشنا می سازد.

عزیزی راد ادامه داد: این دوران البته با اعدام آزادیخواهان نیز همراه است و وقایع تلخی که جامعه را در رثای آزادیخواهان و مبارزان مشروطه خواهی قرار می دهد.

هشتمین نشست یک ماه، یک کتاب، در محل خانه هنرمندان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز میزبان چهره هایی در حوزه فرهنگ و رسانه بود که در خصوص ابعاد مختلف این کتاب سخنرانی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار