تپه باستانی چشمه علی شهرری ساماندهی و حفاظت می‌شود

تهران (پانا) - معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران از اجرای  فاز اول پروژه ساماندهی و حفاظت تپه چشمه علی شهرری با اعتبار ۲ میلیارد ریال از محل اسناد خزانه خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۰۴۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تپه باستانی چشمه علی شهرری ساماندهی و حفاظت می‌شود

به گزارش میراث تهران، مرتضی ادیب‌زاده افزود: تپه چشمه علی شهرری با پیشینه تاریخی چند هزارساله جزو اولین استقرارگاه­های انسان در مناطق فلات مرکزی ایران بوده و فرهنگ سفال قرمز و نخودی با نقوش حیوانی و گیاهی و هندسی سیاه رنگ مکشوفه از این تپه با عنوان فرهنگ چشمه علی شناخته شده است. وضعیت کنونی تپه به دلیل ریزش دامنه تپه نیازمند حفاظت است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران عنوان کرد: در این پروژه جهت شناخت و مطالعات فنی و تهیه سایت پلان مجموعه چشمه علی، شامل کوه و باروی ری باستان و چشمه و نقش برجسته و تپه تاریخی؛ بوسیله فتوگرامتری و مستندنگاری سه بعدی با هلی شات در حال انجام است.

وی افزود: ساماندهی و استحکام بخشی جداره های تپه و مرمت دیواره های تخریب شده با ملات خاکی و کاهگل و همچنین پاکسازی سطوح تپه اجرا خواهد شد و این پروژه توسط متخصصین مرمت آثار و بنا با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و با رعایت اصول حفاظتی تپه و تقویت جداره های خاکی به انجام می رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار