۹ مرداد روز اهدای‌خون گرامی باد

جوادآباد(پانا)- با وجود ادامه همه گیری کرونا در ایران سازمان انتقال خون ایران با حمایت اهدا کنندگان داوطلب و بدون چشمداشت مالی به میزان پایداری از ذخایر خونی رسیده است.

کد مطلب: ۱۲۰۳۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
۹ مرداد روز اهدای‌خون گرامی باد

فاطمه اردستانی مربی بهداشت آموزشگاه عدالت در گفتگو با پانا بیان کرد: هر ساله در کشورهای مختلف کمپین های تبلیغاتی مختلفی برای تشویق مردم به این عمل نیک و آگاهی بخشی در این خصوص توسط آگهی های چاپی و شبکه های اجتماعی به انجام می رسد و همچنین از افرادی قدردانی می شود که خالصانه، بخشی از وجود خود را به همنوع شان ایثار می کنند.
اردستانی اذعان کرد: مهمترین هدف انتقال خون در ایران تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است. یکی از افتخارات سازمان انتقال خون ایران در پاندمی کووید ۱۹ در دو سال گذشته ادامه اهدای بدون چشمداشت و صددرصد داوطلبانه مانند دوران پیش از شیوع کرونا در ایران است.

او ادامه داد: در دوران شیوع کرونا فقط کاهش هشت و نیم درصدی اهدای خون در ایران را داشتیم که در مقایسه با آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی کاهش اهدای خون در کل جهان این کاهش چندان نیست، در حالی که در برخی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی تا ۵۰ درصد هم گزارش شده است تا جایی که کاهش اهدا منجر به پرداخت های تشویقی در بعضی از کشورها شده است.برای مثال صلیب‌ سرخ آمریکا با وجود واکسیناسیون گسترده در آمریکا و عبور از پیک های کرونا طی بیانیه ای کمبود شدید ذخایر خونی خود و وضعیت اضطراری را اعلام کرد و برای جذب اهدا کنندگان اقدام به ارائه کارت‌های هدیه ۱۰ دلاری و شانس برنده شدن در قرعه کشی جوایز ۵۰ هزار دلاری را کرده است. این اقدام صلیب‌سرخ آمریکا مغایر با تمامی استانداردهای بین المللی و توصیه های سازمان بهداشت جهانی است و می‌توان گفت که از سال ۲۰۲۰ صلیب سرخ آمریکا برای تشویق اهداکنندگان به اهدای خون اقدام به انجام تست آنتی بادی رایگان کووید ۱۹ برای تمامی اهدا کنندگان خون کرده است.

اردستانی خاطر نشان کرد: امیدواریم این از خودگذشتگی ها و انسانیت دوستی‌ها و مسئولیت پذیری‌های هموطنانمان در مقابل یکدیگر برای همیشه ادامه داشته باشد.

خبرنگار دانش‌آموز : معصومه‌عرب‌شهرابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار