در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

کارگردان‌ها نباید فیلمبردارها را به عنوان یک اپراتور ببینند!

تهران (پانا) - صادق داوری دولت‌آبادی فیلمبردار سینما معتقد است در فیلم‌های بلند نیز ممکن است محدودیت‌هایی برای فیلمبردار وجود داشته باشد اما به نسبت فیلم کوتاه، قابل قیاس نیست و من فیلم کوتاه را در این مورد، جهادی‌تر می‌دانم.

کد مطلب: ۱۲۰۳۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان‌ها نباید فیلمبردارها را به عنوان یک اپراتور ببینند!

صادق داوری دولت‌آبادی فیلمبردار و مدیر فیلمبرداری پروژه‌های کوتاه و بلند سینمایی درباره سختی‌های فیلمبرداری در آثار سینمایی و چگونگی تعامل با فیلمساز به خبرنگار پانا گفت: «روش من در فیلمبرداری آثار اینگونه است که ابتدا فیلمنامه را می‌خوانم و جدای از چیزی که قرار است کارگردان درباره ایده‌هایش به من بگوید، خودم آزادانه آن را تخیل می‌کنم. بعد از آن، در جلسات بعدی من نیز خودم را با جهانی که قرار است فیلمساز آن را بسازد، آشنا می‌کنم.»

فیلمبردار چطور به فضای ذهنی فیلمساز نزدیک شود؟

وی در مورد نزدیک شدن به فضای ذهنی فیلمساز نیز بیان کرد: «برای نزدیک شدن به جهان فیلمساز و مختصات فیلمش، راه‌های گوناگونی وجود دارد از این جمله که فیلم‌های متعددی، مجموعه عکس یا نقاشی، به عنوان مرجع با هم می‌بینیم. این فرآیند قبل از آغاز ضبط و در پیش تولید اتفاق می‌افتد و زمانی که فیلم استارت می‌خورد تماماً سعی می‌کنم در خدمت جهان فیلم و قصه آن باشم و در این سال‌ها تمام تلاشم را کردم تا بیرون از جهان فیلم کاری انجام ندهم.»

بحث فیلمبرداری در «فیلم کوتاه» جهادی‌تر است

داوری دولت‌آبادی همچنین درباره تفاوت کار فیلمبرداری فیلم‌های کوتاه و بلند توضیح داد: «تفاوتی که وجود دارد قاعدتاً به مناسبات بین آنها بر می‌گردد؛ ما در فیلم کوتاه چه بخواهیم و چه نخواهیم محکوم به یکسری از محدودیت‌ها هستیم و بزرگترین و بدیهی ترین آنها، بحث بودجه است که اکثرا بر امکانات و شرایط کاری تاثیرگذار است و بر این اساس، آن قدر باید منعطف باشید که خود را با شرایط موجود نزدیک کنید. برای مثال ممکن است لوکیشنی داشته باشیم که با هزینه زیادی اجاره شده و تعداد پلان‌های زیادی نیز باید آنجا گرفته شود، بنابراین باید تلاش شود تا زودتر پلان‌های آن ضبط شود و رج زده شود و اصطلاحاً لوکیشن برای ما تعیین تکلیف می‌کند که چقدر زمان فیلمبرداری طول می‌کشد و نسبت به آن حساسیت به خرج دهیم. اما در فیلم بلند و مناسباتش اینگونه نیست و همه چیز از قبل پیش بینی شده است و تهیه کننده نیز موظف است موارد مورد نیاز تیم را فراهم کند.»

به گفته وی، ممکن است در فیلم‌های بلند نیز محدودیت‌هایی وجود داشته باشد اما به نسبت فیلم کوتاه، قابل قیاس نیست و من فیلم کوتاه را در این مورد، جهادی‌تر می‌دانم.

این فیلمبردار جوان سینما درباره اینکه کار کوتاه را دوست دارد یا بلند، اظهار کرد: «پاسخ این سوال را دقیق نمی‌توانم بدهم چون خیلی تجربه‌ای در فیلم بلند ندارم اما به هر حال آمال و آرزوی هر فیلمبرداری این است که بتواند وارد عرصه فیلم بلند شود.»

وی بیان کرد: «اتفاقات و خلقی که در فیلم کوتاه وجود دارد و برای من اتفاق افتاده، بسیار شگفت‌انگیزتر و جذاب‌تر بوده است و به همین دلیل تصمیم گرفتم فیلم کوتاه بسازم و جذابیتی که این نوع سینما دارد و می‌توانید با یک مفهوم ایجاد کنید، در فیلم بلند کمرنگ‌تر است.»

کارگردان‌ها نباید فیلمبردارها را به عنوان یک اپراتور ببینند!

فیلمبردار فیلم سینمایی «به وقت رویا» درباره اینکه آیا کارگردان‌ها برای تجربه کردن، دست فیلمبردارها را باز می‌گذارند یا خیر، به پانا گفت: «قطعاً این روند، یکی از بهترین اتفاقات در جریان فیلمبرداری فیلم‌ها است که فیلمساز، فیلمبردار را به عنوان یک اپراتور نبیند. به هر حال بهترین حالت از حیث فیلمبرداری یک فیلم این است که مختصاتی از جهان ذهنی فیلمساز در اختیار فیلمبردار گذاشته شود تا در آن جهان بتواند خلاقیت داشته باشد. استاد تورج منصوری در این رابطه می‌گفت آیا فیلمبردار حق دارد از خودش به فیلم اضافه کند یا خیر؟ آیا حق دارد دیده شود یا خیر؟ و جوابش این بود که: «در جهانی که برای فیلمبردار تعریف شده است حق دارد خلاقیت کند، پیشنهاد دهد، دیده شود و حتی یک مشاور خیلی مطمئن برای کارگردان باشد.»

صادق داوری دولت‌آبادی، از سال 1391 تاکنون فیلمبرداری فیلم‌های کوتاه بسیاری از جمله فیلم‌های کوتاه «یادآوری کامل»، «سرلاک»، «سپیده دم»، «فشن»، «استارلت»، «وحشی»، «عروس»، «بد خیم»، «تو‌ مشغول مردنت بودی»، «پل»، «دشنام پست»، «آفرینش»، «صبح حلب»، «دیگری»، «در این قسمت چیزی ننویسید»، «بد خیم»، «بین ما»، «فنگ شویی وارونه»، «عزب»، «چند قطره آبان»، «اتانول» و «قایم باشک» را در کارنامه دارد. وی همچنین مدیریت فیلمبرداری یک کار تلویزیونی و فیلم سینمایی «به وقت رویا» به کارگردانی امیرحسین عنایتی و با بازی رویا نوهالی را نیز انجام داده است که قرار است این فیلم سینمایی در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار