اخبار اجتماعی در هفته‌ای سپری شد؛

تاخت و تاز «دلتا» در کشور؛ تزریق واکسن کرونا شدت گرفت

تهران (پانا) - موج پنجم کرونا همچنان در کشور می‌تازد و قربانی می‌گیرد، موجی که با کرونای دلتا آغاز شد و حالا در کل کشور گسترش یافته است و در هفته گذشته بالاترین میزان مرگ در پیک پنجم با ۳۵۷ فوتی در کشور به ثبت رسید و بیم آن می‌رود که تا زمان واکسینه شدن جمعیت کثیری از جامعه، این ویروس قربانیان بیشتری بگیرد.

کد مطلب: ۱۲۰۳۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
تاخت و تاز «دلتا» در کشور؛ تزریق واکسن کرونا شدت گرفت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

از ابتدای شیوع کرونا در ایران، تاکنون سه میلیون و ۷۹۲ هزار و ۱۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و تاکنون سه میلیون ۳۱۰ هزار و ۱۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۸۹ هزار و ۷۸۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که ۵ هزار و ۲۰۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. اکنون ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

آمار واکسن کرونا

طبق اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹ دُز رسیده است و در هفته‌ای که گذشت فقط در یک شبانه‌روز در کشور ۴۳۶هزار و ۷۲۹ دُز واکسن تزریق شده است.

پخش ویروس دلتا در کشور

موج پنجم کرونا بیش از سه هفته است که در کشور آغاز شده است و ویروس دلتا در این موج همچنان می‌تازد. به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله، ویروس کرونای دلتا تمام استان‌های کشور را در نوردیده است. سخنگوی ستاد ملی کرونا تاکید کرده است که قدرت سرایت ویروس جدید بالاست و اگر کوچکترین کوتاهی صورت گیرد میزان ابتلا را بیشتر خواهد کرد.

تداوم روند افزایشی بیماری کرونا در کشور

با گسترش سویه‌های جدید ویروس کووید ۱۹ در اغلب استان‌های کشور و کاهش چشمگیر در میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی، روند افزایشی این بیماری نیز در کشور تداوم دارد و به گفته مسئولان وزارت بهداشت تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا رو به افزایش است.

اعلام گروه‌های سنی جدید برای تزریق واکسن کرونا

فرایند واکسیانسیون علیه بیماری کرونا که از بهمن ماه سال گذشته در کشور آغاز شده است با ورود محموله‌های بزرگ واکسن به کشور، شدت گرفته است و دولت می‌تواند طبق گروه‌بندی مشخص گروه‌های هدف را واکسینه کند. در هفته‌ای که گذشت سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون بهداشت وزارت بهداشت تزریق واکسن‌کرونا به گروه‌های سنی جدید در استان‌های مختلف را ابلاغ کرد. بر اساس ابلاغ وزیر بهداشت، در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان و کرمان علاوه بر استمرار واکسیناسیون گروه‌های اعلام شده قبلی جمعیت ۴۸ تا ۴۵ ساله ثبت‌نام و طبق نوبت دهی واکسینه می‌شوند. در بقیه استان‌ها بجز تهران جمعیت ۵۸-۵۵ ساله ثبت‌نام و طبق نوبت‌دهی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند و کماکان واکسیناسیون باقیمانده گروه‌های سنی بالاتر تداوم می‌یابد. در کلان‌شهر تهران جمعیت ۶۰ تا ۵۸ ساله ثبت نام و طبق نوبت‌دهی واکسینه شوند و در بقیه شهرستان‌های استان تهران جمعیت ۶۰ تا ۵۵ ساله ثبت‌نام و با نوبت‌دهی در سامانه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نامه‌ای به دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر واکسیناسیون کارمندان بانک‌ها تاکید کرد.

واکسیناسیون معلمان و خبرنگاران

وزیر بهداشت همچنین از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در گروه‌های جدید همزمان با عید سعید غدیر خبر داد. بر این اساس واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی شهری، ریلی، جاده‌­ای، دریایی و هوائی، زندانیان سراسر کشور، معلمان، خبرنگاران و بیماران دیابتی که در سامانه مربوطه ثبت شده‌­اند و همچنین باقیمانده بیماران صعب‌ العلاج و بیماران خاص و نادر آغاز شد.

اتمام تعهدات واردات 10 میلیون دُز واکسن کرونا

از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور و در پی نیاز به تأمین واکسن به موازات تولید داخل، مسیر پیگیری واردات واکسن از منابع معتبر بین المللی با جدیت طی شده است و جمعیت هلال احمر در کنار وزارت بهداشت اقدامات موثری برای تامین واکسن انجام داده است.‌ در هفته‌ای که سپری شد، علیرضا عسکری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از اتمام تعهدات واردات 10 میلیون دُز واکسن کرونا خبر داد. وی همچنین تاکید کرد که تلاش‌ها برای تعامل با سایر نهادهای مرتبط برای ریشه‌کن شدن بیماری کرونا ادامه می‌یابد.

آخرین اقدامات درباره حواشی سؤالات کنکور ۱۴۰۰

آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ در دومین سال متوالی شیوع کووید ۱۹ و محدودیت های ناشی از آن با تعداد یک میلیون ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ داوطلب در ۴۱۴ شهر ، ۱۱ کشور خارجی و ۳۵۲۲ حوزه امتحانی، در چهار روز متوالی ۱۱،۱۰،۹ و ۱۲ تیرماه برگزار شد. نتایج اولیه آزمون سراسری به صورت کارنامه تنظیم و تا اواسط هفته آینده از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود. هر چند طبق اعلام سازمان سنجش، در کنکور ۱۴۰۰ حدود ۳۵ هزار نفر کاهش داوطلب وجود داشت اما فرایند طراحی سوالات در کنکور سال جاری مورد اعتراض بسیاری از داوطلبان گروه‌های آزمایشی قرار گرفت. ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که این سازمان همچنان در حال بررسی اشکالات مطرح شده سؤالات آزمون سراسری ۱۴۰۰ است و سؤالاتی که دارای مشکل باشند با تاثیر مثبت اعمال خواهد شد و داوطلبان نگران نتایج خود نباشند. وی تاکید کرد: تمامی نظرات عوامل دخیل و موثر در کنکور سراسری اعم از دانش آموزان، آموزش و پرورش، موسساتی که در این زمینه فعالیت داشتند جمع آوری و در اطلاعیه‌ای که از طریق این سازمان منتشر شد به تفصیل گفته شد که درس ریاضی کنکور امسال در مقایسه با سال گذشته سخت‌تر شده است.

آزادی معترضان در ناآرامی‌های اخیر

در پی دستور ریاست قوه قضاییه به رئیس کل دادگستری خوزستان مبنی بر فراهم شدن هر چه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی که در جریان اتفاقات روزهای اخیر صرفاً به خاطر اعتراض تحت نظر قرار گرفتند، بررسی پرونده‌های بازداشت شدگان انجام و دستورات لازم برای آزادی این دست از معترضین صادر شد. حجت‌الاسلام صادق مرادی، رئیس کل دادگستری خوزستان در هفته‌ای که گذشت از تسریع در روند آزادی معترضین خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از افرادی که فقط به دلیل اعتراض در ناآرامی‌های اخیر حضور داشتند آزاد شدند و تعدادی دیگر نیز در روزهای آتی و پس از طی کردن مراحل اداری قانونی آزاد می‌شوند.

«گیتی پورفاضل» به مرخصی رفت

طرح مرخصی به زندانیان در ایام کرونا شدت گرفته و در این طرح به زندانیانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند مرخصی اعطا می‌شود‌. در هفته‌ای که سپری شد، گیتی پورفاضل از وکلای دادگستری که محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند و بنا به اعلام خانواده‌اش به کرونا مبتلا شده است به مرخصی رفت. محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها با اعلام خبر اعطای مرخصی به گیتی پورفاضل گفت: «به خانم ‎گیتی پورفاضل مرخصی اعطا شد. البته واکسیناسیون کرونا نیز در زندان‌ها آغاز شده است و ان‌شاءالله در روزهای آتی همه مددجویان زندان‌های کشور دوز اول واکسن را دریافت خواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار