واقعه تاریخی غدیر

زنجان (پانا)- واقعه غدیر خم نقش سرنوشت سازی برای شیعیان داشته است. این واقعه عظیم یکی از مسلّم ‏ترین مسائل تاریخ اسلام است و شخصیت‌های زیادی از آن یاد کرده‌اند. رسول خدا فرموده‌اند:«روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است .» 

کد مطلب: ۱۲۰۳۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
واقعه تاریخی غدیر

واقعه غدیر خم از ضرورت و عظمت ولایت خبر می‌دهد، پیامبر اسلام در آن روز گرم در زیر آفتاب سوزان چه پیامی برای مسلمانان داشت؟ هدف ایشان از توقف در آن گودال چه بوده است؟ در سال دهم هجرت پیامبر، ایشان به همراه یاران به حج رفت و هنگام بازگشت از آخرین حج خود، در گودالی میان دو شهر مکه و مدینه به نام جُحفه در غدیر خم توقف کردند و ساعاتی با همراهانشان صحبت کردند. ایشان در آن هنگام امام علی علیه السلام را به عنوان جانشین خود معرفی کردند و فرمودند: «مَن کُنت مولاهُ فَهذا علیُّ مولاهُ». هرکس که من ولی و مولای او هستم، علی ولی و مولای اوست. و این روز در تقویم شیعیان به عید سعید غدیر خم شهرت دارد.

پیامبر اسلام فرموده‌اند: عید غدیر خم برترین و بالاترین عیدهای امت من است. امامان شیعه آداب خاصی را برای عیدغدیر نقل کرده اند. از جمله گرفتن روزه، مراسم افطاری، پوشیدن جامه نور، دیدار با مومنان، مصافحه، هدیه دادن و هدیه گرفتن، ذکر صلوات، غسل در ظهر روز عید و زیارت اماکن متبرکه به ویژه بارگاه علی بن ابیطالب به آنها تاکید شده است.
این واقعه برای همه شیعیان می‌تواند از تاثیرگذارترین و عظیم ترین وقایع اسلامی باشد، که موجب تحول زندگی تمامی مسلمانان شد و اسلام را وارد دورهٔ تازه ای کرد. ناگفته نماند که تاثیر واقعه غدیر خم حتی می‌تواند با واقعه مبعث پیامبر برابری داشته باشد.

خبرنگار: سیده هلیا شفیعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار