مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان بهارستان:

چالش و مشکل مهم آموزش و پرورش دوران پسا کروناست

بهارستان یک(پانا)- مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان بهارستان تاکید کرد کمبود فضا و سرانه‌های آموزشی نیز در مناطق حومه شهرستان بهارستان به جهت افزایش رشد جمعیتی یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو در ۵ سال آینده خواهد بود، به‌طوریکه هم‌اکنون در بخش‌هایی از شهرستان این مشکل مشهود است.

کد مطلب: ۱۲۰۳۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
چالش و مشکل مهم آموزش و پرورش دوران پسا کروناست

مصطفی کلانتری مهمترین مشکلات و چالش‌های اجرایی پیش‌روی آموزش و پرورش در سطح ملی و در سطح منطقه در پنج سال گذشته را به پنج بخش تقسیم کرد، و گفت: اولین مورد نیروی انسانی است که این بخش یکی از اساسی‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش است. کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص که در سال‌های اخیر اقدام صحیحی برای آن نشده‌است و عمدتاً کمبود نیروی انسانی با جذب غیراصولی و اضافه کار حق‌التدریس جبران شده‌است. دومین بخش ساختمان‌های فرسوده؛ ساختمان‌های فرسوده که از لحاظ فنی نیاز به بازسازی دارند ولی به جهت فقدان اعتبار مالی هنوز در حال بهره‌برداری و استفاده است.

کلانتری مشکل و چالش سوم را تجهیزات آموزشی مدارس بیان کرد و ادامه داد: تجهیزات آموزشی در مدارس که بعضاً نیاز به تعمیرات اساسی و یا تعویض دارند و همچنین کمبود تجهیزات آموزشی (رایانه، چاپگر، ریسوگراف و غیره) که متاسفانه با افزایش قیمت و کمبود اعتبار این مهم نیز یکی از چالش‌های پیش رو خواهد بود.

او ادامه داد: چهارمین مورد، کمبود فضا و سرانه‌های آموزشی نیز در مناطق حومه شهرستان بهارستان به جهت افزایش رشد جمعیتی یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو در ۵ سال آینده خواهد بود، به‌طوریکه هم‌اکنون در بخش‌هایی از شهرستان این مشکل مشهود می‌باشد.

کلانتری گفت: چالش و مشکل دیگر آموزش و پرورش دوران پسا کروناست. آموزش غیرحضوری یکی از بزرگترین اقداماتی بود که صورت پذیرفت ولی با توجه به شرایط و امکانات موجود این آموزش کافی نبوده و نواقص زیادی دارد و نیازمند برنامه‌ریزی لازم جهت جبران این نواقص است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان در پاسخ به این سوال که آیا زمان آغاز و پایان سال تحصیلی را برای منطقه مناسب است یا خیر، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان، بهترین زمان آغاز سال تحصیلی مهر و پایان خرداد ماه است.

مصطفی کلانتری در رابطه با برنامه درسی مناسب شهرستان بهارستان در صورت غیر متمرکز شدن آموزش و پرورش بود، افزود: نظر به وضع موجود منطقه و بویژه ساکنین بعنوان گروه مخاطب که در قالب دانش‌آموز در مدارس مشغول به تحصیل هستند و با توجه به محدودیت، محرومیت و کاستی‌های فرهنگی و متفاوت بودن فرهنگ و آداب و رسوم و قومیت‌های موجود در منطقه و نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی در امور مختلف شامل فرهنگ، اشتغال، تحصیل و نیاز به تقویت مهارت‌های اولیه زندگی، پیشنهاد می‌شود تا در منطقه، برنامه درسی متمرکز بر آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای جهت زمینه‌سازی اشتغال و کسب درآمد و تولید گردد و آموزش دروس تئوری و عادی مدارس در آموزش‌‌های رسمی در خدمت توسعه مهارت‌های فردی دانش‌آموزان قرار گیرد.

مصطفی کلانتری مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان در خصوص نحوه اجرای طرح بوم در منطقه اظهار کرد: محور تجهیزات و امکانات،با توجه به غافلگیری جهانی در روبرویی با محدودیت‌های کرونایی، پیش‌بینی لازم در خصوص تجهیز مدارس، معلمان و در برخی موارد دانش‌آموزان نیازمند و فاقد امکانات در دستور کار کارگروه قرار گرفت و مدارس متوسطه دوره اول به عنوان مخاطبین برنامه بودم، به میزان متفاوت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دولتی و خیرین و موسسات خیریه و... پس از پایش وضعیت، تجهیزات لازم در حد متعارف تامین و در اختیار مدارس، معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفت.

او ادامه داد: محور آموزش و‌ یادگیری، اساس آموزش‌های مجازی بر پایه دانش فنی پایه در علوم مرتبط با رایانه و رایانک‌هاست. با توجه به آغاز پاندمی کرونا و عدم آمادگی مخاطبان آموزش و پرورش شامل گروه معلمان، گروه دانش‌آموزان، گروه خانواده‌ها، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در سطح منطقه و مدارس، فرآیند آموزش و یادگیری در دو قالب اصلی برنامه‌ریزی و اجرایی شد. قالب اول آموزش‌های لازم در زمینه بهره‌گیری از فضای مجازی، پیام‌رسان‌ها و فرهنگ‌سازی و قالب دوم شامل آغاز و تداوم آموزش و یادگیری رسمی دانش‌آموزان شامل آموزش دروس،ارزشیابی تکوینی و ارزشیابی پایانی که با بهره‌گیری از ظرفیت بومی و داخلی و استفاده از توان نیروی انسانی ماهر در سطح منطقه اجرای برنامه بوم در مدارس منطقه عملیاتی شد.

کلانتری بیان کرد: محور توسعه سواد رسانه‌ای و تولید محتوا، در این محور نظر به کمبودهای مختلف گروه‌های مخاطبین و عدم تمرکز بر توسعه و تامین برنامه‌های آموزشی، با توسعه مهارت‌های فردی و آموزش سواد رسانه‌ای با بهره‌گیری از ظرفیت معلمان، مدیران و بویژه، سرگروه‌های درسی منطقه و سرگروه‌های درسی در مدارس با بهره‌گیری از ظرفیت بومی شامل تجهیزات، تسهیلات و نیروی انسانی، محتوای آموزشی مورد نیاز مدارس ویژه گروه‌های مختلف اعم از دبیران و دانش‌آموزان تولید، ویرایش و در اختیار گروه‌های هدف قرار گرفت، با توجه به محرومیت بخش قابل توجه دانش‌آموزان، در کنار تولید محتوای مجازی، محتوای مکتوب و چند رسانه‌ای نیز طرح، تولید و توزیع شد.

او تصریح کرد: محور پشتیبانی، این محور بعنوان نقطه اتکا منطقه و متشکل از مدیر، اعضای شورای معاونین و کارشناسان در قالب منطقه‌ای و مدیران، معاونین، مشاوران، معلمان و سرگروه‌های درسی و... در طی اجرای برنامه‌های آموزشی، توسعه، تجهیزات و ... با تشکیل جلسات کارشناسی متعدد، بررسی وضعیت پیشرفت و توسعه‌ای، ارتباط بین مجموعه‌ای و خارج از مجموعه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مالی، انسانی و تخصصی درون منطقه‌ای، محورهای یک تا ۳ را پوشش و پشتیبانی کرده و بعنوان محور محرک اجرای برنامه وظیفه سنگین و موثری با زیست بوم محلی را عهده‌دار بوده‌است.

خبرنگار دانش‌آموز: مهدیه درختی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار