نیما نکیسا در گفت‌وگو با پانا

برای مدیریت در ورزش مدیر تربیت نکرده‌ایم؛ بسیاری از مدیران ورزشی آموزش ندیده‌اند

تهران (پانا) - سرپرست دپارتمان آموزش فدراسیون فوتبال معتقد است ریشه مشکلات مدیریتی در فوتبال ایران بحث آموزش و تربیت نشدن مدیران در ورزش ایران است.

کد مطلب: ۱۲۰۲۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
برای مدیریت در ورزش مدیر تربیت نکرده‌ایم؛ بسیاری از مدیران ورزشی آموزش ندیده‌اند

نیما نکیسا در گفت‌وگو با پانا درباره کیفیت بیستمین دوره از مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران با نزدیک شدن به هفته پایانی این رقابت‌ها گفت: « معتقدم امسال لیگ برتر نسبت به سال گذشته پویاتر بود و نقاط ضعف کمتری داشت. شرایط برگزاری مسابقات خوب بود، البته مشکلات داوری و تنش و استرس‌ها زیاد بود اما معتقدم در این دوره مسابقات فوتبال جذابیت بالایی داشت. در حال حاضر پرسپولیس ۶۴ امتیاز دارد و سپاهان ۶۲ امتیازی است و این دو امتیاز اختلاف یک سوپاپ اطمینان برای پرسپولیس است چرا که با یک تساوی هم می‌تواند عنوان قهرمانی لیگ را به دست بیاورد و برای پنجمین دوره متوالی پیاپی قهرمان شود. »

وی در مورد دیگر بازی‌های پایانی لیگ برتر بیستم اظهار کرد: « سپاهان در بازی بعدی باید به مصاف استقلال برود، این تیم برای اینکه به قهرمانی برسد باید سه گل به استقلال بزند. من با شرایطی که از تیم استقلال سراغ دارم، بعید است آنها به همین راحتی مقابل سپاهان تسلیم شوند. پرسپولیس مقابل ماشین‌سازی ۵ گل به ثمر رساند، پیکان هم به این تیم ۵ گل زد؛ تیم پیکان برای اینکه شرایطش را ارتقا بدهد قطعا با همه توان مقابل پرسپولیس ظاهر می‌شود و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد. »

سرپرست دپارتمان آموزش فدراسیون فوتبال ادامه داد: « همانطور که حساسیت بالای جدول زیاد است در پایین جدول هم شرایط به همین صورت است؛ تیم‌های سایپا، ذوب‌آهن، نفت مسجد سلیمان خطر سقوط را احساس می‌کنند و این تیم‌ها جنگ پایین جدول را هم دارند. خیلی متاسفم از اینکه این تیم‌ها چنین جایگاهی دارند. تیم سایپا و ذوب‌آهن با امکاناتی که در اختیار دارند و حمایتی که می‌شوند به خصوص باشگاه ذوب‌آهن، نباید چنین جایگاهی داشته باشند. تیم مسجد سلیمان هم با توجه به بودجه نفتی که دارد نباید این جایگاه را داشته باشد.خیلی متاسفم که تیم‌های گروه‌ نفتی مثل تیم نفت تهران از رده خارج شد و نفت مسجد سلیمان هم الان چنین وضعیتی دارد. »

ملی‌پوش سابق فوتبال ایران در مورد طولانی بودن مدت زمان لیگ و فرسایشی شدن رقابت‌های لیگ اظهار کرد: « به نظرم امری طبیعی و گریزناپذیر بود. از طرف دیگر شیوع کرونا هم بر همه مشکلات اضافه شد. اساسنامه فدراسیون چند وقت طول کشید؟! مجمع انتخابات فدراسیون بعد از چند وقت برگزار شد؟! از طرف دیگر بحث تیم ملی و بازی‌ها هم وجود داشت که همه این اتفاقات دست به دست هم داد و روند لیگ را فرسایشی کرد. اکنون مهم است و ما در دپارتمان آموزش فدراسیون فوتبال در مورد آن تحقیق و بررسی می‌کنیم بحث میزان آسیب‌های پساکرونا برای بازیکنان لیگ‌های مختلف است. در این دوران کرونا با توجه به تعطیلی‌های پی‌در پی، تعدادی از بازیکنان دچار پارگی رباط صلیبی شدند و ما به دنبال این هستیم که در یک کار تحقیقاتی میزان خسارت وارده شده در این دوران را بررسی کنیم. »

وی عنوان کرد: « بازیکن بیشتر از ۴ تا ۵ روز اگر تمرین نکند دچار مشکلات تنفسی و عروقی می‌شود و باید کارهای بدنسازی را دوباره از اول شروع کند.این مسائلی است که تیم‌ها کمتر به آن آگاه هستند البته در باشگاه‌های لیگ برتری این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود و از متخصصان امر استفاده می‌کنند.، اما باید در لیگ‌های دو و سه هم این موضوع جا بیفتد. »

پیشکسوت پرسپولیس ادامه داد: « خوشبختانه در دوران کرونا ما مصدومیت خیلی بدی نداشتیم و تنها چند بازیکن دچار آسیب‌دیدگی شدند‌. من فکر می‌کنم با شرایطی که این ویروس دارد و تغییرات ژنتیکی که به صورت مداوم رخ می‌دهد و هر بار با ورژن جدید این ویروس روبه‌رو می‌شویم و حتی کسانی که واکسن زده‌اند هم مبتلا شدند، حداقل تا ۴ ساله آینده این ویروس همچنان وجود داشته باشد بنابراین نیاز است که بازیکنان اقدامات مناسب در این دوران انجام دهند تا دچار آسیب‌دیدگی نشوند. در حال حاضر یک عارضه مثل پارگی رباط صلیبی که برای یک بازیکن اتفاق بیفتد ۶ ماه باید به دور از میادین باشد و ۱۰۰ میلیون هزینه درمان آن می‌شود. بازیکن هم باوجود رقم قراردادی که بسته نمی‌تواند در اختیار باشگاه باشد. یک قرارداد دو میلیاردی که هم اکنون این رقم در باشگاه‌ها خیلی رایج است با مصدومیت یک بازیکن از ناحیه رباط صلیبی باعث می‌شود که باشگاه روزی ۴۵ میلیون متضرر شود. »

نکیسا در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد وضعیت بدهی‌های پرسپولیس و استقلال و آسیبی که به باشگاه‌ها وارد می‌‍شود گفت: « قطعاً این مسائل به باشگاه‌های بزرگی مثل پرسپولیس و استقلال آسیب زیادی می رساند و این جزو بدیهیات است. اما موضوع باید به آن اشاره کنم این است که ما برای پست مدیریت افراد زیادی را تربیت نکردیم و یا افرادی که به عنوان مدیر به خدمت گرفته شده اند آموزش درست ندیدند. این افراد به خیلی از مسائل بین المللی آگاه نیستند و در کنار از حقوق بین‌اللمل مطلع نیستند. در بخش ارتباطات هم مسلط به زبان انگلیسی نیستند و همه این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا مشکلات زیادی برای یک باشگاه به وجود بیاید. »

ملی‌پوش سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: « البته نباید به مدیران خرده گرفت بلکه ضعف آموزش و تربیت است که این وضعیت را بوجود آورده است. متاسفانه ما برای این جایگاه افراد را تربیت نکردیم خیلی از مدیران هم فکر می‌کنند کار درست را انجام می‌دهند اما پس از مدتی مشخص میشود این کار نبوده‌اند در واقع در شرایط فعلی فوتبال ما مدیران سیستم را تعیین می‌کند در حالی که در بسیاری از کشورها که دارای بوروکراسی اداری هستند، سیستم آن‌ها را جلو می‌برد. اما در کشور ما مدیران بر اساس سلیقه سیستم را جلو می‌برند که این اصلا کار درستی نیست. »

وی گفت: « در مجموعه پرسپولیس جعفر سمیعی خوب کار کرده است. فرد جوانی مثل ابراهیم شکوری را در کنار خود دارد. افراد دیگری هم که در پرسپولیس حضور دارند، همگی از مکتب پرسپولیس هستند که با آن بزرگ شدند و می توانم بگویم یکی از فاکتورهای موفقیت پرسپولیس همین است که افرادی در راس کار هستند که خود از خانواده پرسپولیس محسوب می‌شوند. در حال حاضر مدیر این مجموعه در تلاش است تا با تأمین بودجه خسارت‌ها را جبران کند. ثبات مدیریت به موفقیت یک باشگاه کمک زیادی می‌کند. نمونه آن تیم سپاهان است که از وقتی که محمدرضا ساکت به عنوان مدیر عاملی برای این تیم انتخاب شده در یک راه درست قرار گرفته است. به طور کلی معتقدم باشگاهی که دارای عدم ثبات در مدیریت و همچنین مربیگری هستند با مشکلات عدیده‌ای مواجه می شود. مثل مشکلاتی که الان برخی تیم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار