مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان:

غیرقانونی بودن پرداخت پول به مدارس استان هنگام ثبت‌نام دانش آموزان

سمنان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با بیان اینکه اولیاء دانش‌آموزان در هنگام ثبت‌نام، هیچ هزینه‌ای نباید پرداخت کنند، گفت در سه مورد حق بیمه حوادث، هزینه سنجش سلامت و کتب درسی فقط از والدین هزینه دریافت می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۱۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
غیرقانونی بودن پرداخت پول به مدارس استان هنگام ثبت‌نام دانش آموزان

محمد دستورانی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه برخی از مدارس خاص که مجوز دریافت وجه دارند نیز باید در این شرایط کرونایی حداکثر همکاری را در دریافت شهریه با خانواده ها داشته باشند، اظهار کرد: جزء مدارس غیرانتفاعی، نمونه، شاهد و برخی مدارس خاص، هیچکدام از مدارس دولتی نباید از دانش آموزان بابت ثبت‌نام، وجهی دریافت کنند.

وی از پرداخت حق بیمه حوادث به عنوان تنها مورد مجاز دریافت وجه از سوی مدیران مدارس نام برد و افزود: هزینه 50 هزار تومانی سنجش سلامت و یا هزینه و بهای کتب درسی نیز به طور مستقیم از سوی اولیاء پرداخت می‌شود و ارتباطی با مدارس ندارد. حتی مدارسی که براساس قوانین شهریه دریافت می‌کنند، اجازه ندارند مطالبه همه شهریه را کرده و باید متناسب با توانایی خانواده‌ها شهریه را تقسیط و 15 درصد آنها را زمان ثبت‌نام مطالبه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با بیان اینکه اکیپ‌های بازرسی آموزش و پرورش در سراسر استان فعال و با متخلفانی که از والدین دانش آموزان پول دریافت کنند، برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: چنانچه گزارش تخلفی از سوی اولیاء به بازرسی و ستاد ثبت نام اعلام شود، همکاران ما مورد به مورد شکایات را بررسی و پیگیری می‌کنند.

دستورانی تصریح کرد: در این شرایط دشوار اقتصادی و شیوع کروناویروس، مدیران مدارس اجازه ندارند یک هزینه اضافی به خانواده ها تحمیل کنند. در موارد خاص نیز مدیران مدارس می توانند از طریق انجمن اولیاء و ... بعد از شروع سال تحصیلی در برخی هزینه‌ها، از خانواده ها دعوت و شرایط را با آنها در میان بگذارند و چنانچه تمایل داشتند یک مبلغ معقول کمک کنند.

وی از عدم همکاری والدین با مسئولان آموزش و پرورش به عنوان یکی از عوامل موثر بر تداوم این تخلف نام برد و خاطرنشان کرد: انتظار می رود که والدین همکاری بیشتری داشته باشند و موارد تخلف را گزارش کنند تا همکاران ما با متخلفین احتمالی برخورد کنند. متاسفانه خانواده‌ها عمدتا احتیاط می‌کنند و از گزارش تخلف امتنا می ورزند.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با بیان اینکه تیم های ارزیاب در ایام ثبت نام به مدارس مراجعه می کنند، ادامه داد: چنانچه مواردی از تخلف گزارش شود با مدیر خاطی برخورد شدید می شود در مواردی که وجه دریافتی زیاد باشد حتی ممکن است به عزل مدیر نیز بی‌انجامد.

دستورانی با بیان اینکه معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سرپرستی این ستاد را عهده‌دار است و بر روند ثبت‌نام‌ها نظارت کامل دارند، گفت: شماره تلفن 33327267 به همین امر اختصاص یافته و خانواده ها در صورت مطالبه وجه از سوی مدیران مدارس، مراتب را در ساعت اداری گزارش دهند.

وی بااشاره به اینکه به اندازه کافی سرانه مدارس به مدیران مدارس پرداخت شده است، ابراز کرد: دیگر نیازی نیست مدارس از دانش آموزان پولی اخذ کنند. خوشبختانه امسال به اندازه کافی سرانه‌های آموزشی، پرورشی و بهداشتی مدارس پرداخت شده است؛ بنابراین خانواده ها باید بدانند که دریافت وجه در مدارس دولتی ممنوع است و چنانچه موردی مشاهده کردند موارد را به همکاران ما گزارش دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: امسال به مدارس شبانه‌روزی، مدارس حاشیه شهر و ... سرانه آموزشی، پرورشی و بهداشتی بیشتری پرداخت شده است.

دستورانی با بیان اینکه امسال آموزش در مدارس مجازی بوده و هزینه زیادی هم نداشته اند، اضافه کرد: البته در موارد برخی مدارس مبالغی کم می آورند که در این موارد نیز از راه قانونی و با دعوت از خانواده‌ها و طرح موضوع می توانند کمک‌های داوطلبانه‌ای دریافت کنند. اگرچه امسال هم سرانه مناسبی پرداخت شد و هم آموزش مجازی بوده و مصرف آب، برق و حامل های انرژی در مدارس نیز زیاد نبوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار