چه افرادی بیشتر دچار ام اس می‌شوند؟

تهران (پانا) - به‌گفته یک متخصص مغز و اعصاب این بیماری بیشتر در افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله دیده می‌شود، با این که علت قطعی بیماری ام اس هنوز ناشناخته است، اما فاکتورهایی وجود دارند که ریسک ابتلا به آن‌را افزایش می‌دهند.

کد مطلب: ۱۲۰۱۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
چه افرادی بیشتر دچار ام اس می‌شوند؟

به‌گزارش ایسنا، رسول پایداری با اشاره به این‌که ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی به بافت‌های عصبی حمله می‌کند و چربی دور اعصاب یا میلین، را از بین می‌برد، اظهار کرد: در ام اس، میلینِ اعصاب مرکزی مغز و نخاع به صورت پلاک‌های تک تک یا دسته جمعی در اندازه‌های کوچک یا بزرگ دچار التهاب و تخریب می‌شود.

وی ادامه داد: از بین رفتن میلین‌ها باعث می‌شود اعصاب که در بدن وظیفه انتقال پیام‌ها را بر عهده دارند نتوانند به درستی پیام را منتقل کنند و مغز، قدرت کنترل خود را بر روی اندام‌ها از دست می‌دهد و بسته به این که پلاک‌ها در کدام قسمت دستگاه عصبی مرکزی باشند، نشانه‌های بیماری متفاوت است.

پایداری با اشاره به این‌که بیماری ام اس بیشتر در افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله دیده می‌شود، بیان کرد: با این‌که علت قطعی این بیماری هنوز ناشناخته است، اما فاکتورهایی مانند ژنتیک، عفونت، کمبود ویتامین D، عومال جغرافیایی، نژاد و ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی ریسک ابتلا به ام اس را افزایش می‌دهند.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌که ریسک بیماری ام اس در افراد با سابقه خانوادگی بیشتر است، افزود: اگر یکی از اقوام درجه یک شما یعنی پدر، مادر، خواهر و برادر، ام اس داشته باشند، امکان ابتلا به این بیماری در شما ۱ تا ۳ درصد بیشتر از دیگران است.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری ام اس می‌توان به کاهش حافظه و ضعف تمرکز، دشواری استدلال و حل مسئله، بی‌حسی و مور مور شدن مداوم در اندام‌ها یا صورت، تاری دید، دوبینی، فقدان بینایی کلی یا جزئی که اغلب در یک چشم اتفاق می‌افتد، سرگیجه و عدم تعادل و هماهنگی در راه رفتن، ضعف و گرفتگی‌های عضلانی و اسپاسم یا لرزش، اختلال در کنترل ادرار و مدفوع، بی‌حالی، افسردگی و عدم ثبات خلق، مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست، مشکل در شروع دفع ادرار و نیاز مکرر به تخلیه مثانه، عفونت‌های مثانه، اختلال حسی، اختلالات تکلم مانند عدم هماهنگی بین کلمات در سخن گفتن، بریده بریده صحبت کردن، کاهش سرعت تکلم، دشواری بلع، درد و اختلالات جنسی اشاره کرد.

پایداری با اشاره به انواع درد در بیماری ام اس، اظهار کرد: درد، در این افراد دو نوع است، در اولیه که مرتبط با خود بیماری بوده و درد ثانویه که به خاطر عوارض بیماری است، مثلاً به خاطر ضعف عضلات پا در حین راه رفتن، فشار مضاعفی بر روی مفاصل وارد می‌شود که باعث درد می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب در رابطه با راه‌های تشخیص ام اس، عنوان کرد: برای تشخیص این بیماری راه مخصوصی وجود ندارد و پزشک متخصص براساس علائم و معاینه بالینی تشخیص می‌دهد.

وی در رابطه با راه‌های کنترل و پیشگیری از ابتلا به ام اس، بیان کرد: ازجمله این راه‌ها می‌توان به کنترل سطح ویتامین D بدن، کنترل استرس، پرهیز از مصرف دخانیات، گنجاندن فیبرها در برنامه غذایی، مصرف ماهی، مصرف قهوه نیز خطر ابتلا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، حفظ شاخص توده بدنی سالم، محل زندگی و عواملی از این دست اشاره کرد.

پایداری تصریح کرد: با این که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما راه‌های گوناگونی برای غلبه بر مشکلات ناشی از ام اس وجود دارد و بسیاری از علائم آن‌را می‌توان به گونه‌ای مؤثر توسط انواع درمان‌ها مهار کرد، داروهای تخفیف‌دهنده بیماری می‌توانند در کاهش حمله‌ها و شدت عودهای بیماری مؤثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار