استاندار خوزستان: تاجایی که سد خالی نشود، برای آب شرب ،کشاورزی و دام‌ها، آب رهاسازی می‌شود

اهواز (پانا)- استاندار خوزستان در نشست ستاد  مدیریت بحران استان در استانداری تاکید کرد امسال تنش آبی بسیار شدیدی وجود دارد، چرا که  حجم ذخایر پشت سدها بسیار کم است و همان حجم کم برای آب شرب، دام‌ها، تالاب‌ها، کشت فصلی، کشت جایگزین، کشت تابستانه  و  پاییزه  ساماندهی و برنامه ریزی شده است و قرار است مصوبات نشست مدیریت بحران استان خوزستان درنشست هیات دولت در روز یکشنبه مطرح شود.

کد مطلب: ۱۲۰۰۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
استاندار خوزستان: تاجایی که سد خالی نشود، برای آب شرب ،کشاورزی و دام‌ها، آب رهاسازی می‌شود

قاسم سلیمانی‌دشتکی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران افزود: براساس برنامه ریزی، مشخص شده که از مسیر کارون، کرخه و سایر رودخانه‌ها و سدها چه مقدار آب آزاد شود تا بتوانیم به اولویت بندی و اهداف خود دست پیدا کنیم.

وی با بیان این که نتایج خشکسالی، خسارت و نارضایتی مردم است، توضیح داد: مردم حق دارند و ما حقوق آنها را به رسمیت می‌شناسیم، از این رو در راستای احقاق حقوق مردم گفت و گوی زیادی با دولت داشتیم و برای رسیدگی و نتیجه گیری مکاتبات، در چند روز اخیر فشارهای زیادی به مقامات کشور آوردیم و طی ۲ هفته گذشته دیدارهایی با مسئولان ملی پیرامون مشکلات استان انجام شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: پس از پیگیری‌های فراوان معاون اول رییس جمهوری دستور داد هیاتی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه های کشور، نیرو، جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران کشور به خوزستان سفر کرده و در نشست ستاد مدیریت بحران موضوعات مرتبط با تنش آبی بحث و بررسی شود.

وی گفت: دادستان کل کشور نیز پس از این پیگیری ها معاون خود را به اهواز اعزام کرد تا از منظر قضایی در این مسیر همراهی کند.

سلیمانی دشتکی گفت: همچنین وزیر کشور به عنوان مسئول امنیت کشور و رییس ستاد مدیریت بحران کشور تاکید بسیار زیادی داشت که به خواسته‌ها و مطالبات مردم رسیدگی شود و جمع بندی مطالب این نشست در نشست هیات دولت در یکشنبه هفته آینده مطرح شود.

سلیمانی دشتکی افزود: محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور طی تماس تلفنی در همین نشست، برای تصویب مصوباتی که در جلسه هیات دولت پیرامون خوزستان مطرح می شود، قول مساعد داد تا جایی که بتواند کمک کند.

استاندار خوزستان همچنین گفت: سید محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری در این جلسه از طرف رییس جمهوری طی تماس تلفنی ضمن تاکید بر رفع مشکلات مردم عنوان کرد هر پیشنهادی از سوی خوزستان داده شود در هیات دولت مطرح می شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: چند پیشنهاد قبلا از طریق وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور به رییس برنامه و بودجه کشور ارائه شده بود که قرار است در هیات دولت نیز مطرح شود.

سلیمانی دشتکی گفت: در نشست امروز این پیشنهادات را بازنگری کردیم که یکی از آنها پرداخت مطالبات کشاورزان از خسارات سیل سال ۹۸ بود، چرا که نوعی دوگانگی در بحث پرداخت خسارات ایجاد شده بود.

به گفته استاندار، ستاد مدیریت بحران کشور معتقد بود این خسارات پرداخت شده است، ولی ما اعلام کردیم پرداخت نشده است و پس از پیگیری‌های کارشناسی متعدد مشخص شد ۳۷ درصد مطالبات کشاورزان معادل ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت نشده بود.

اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای رفع مشکلات آب شرب استان

استاندار خوزستان در ادامه بیان کرد: پیشنهاد دوم پیرامون شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر و نرسیدن آب مناسب به نخیلات بود که از سوی وزیر کشور نامه ای به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نوشته شد تا یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان برای سد چوئبده و سد مارد کمک شود.

وی افزود: در پیشنهاد سوم بنا شد ۳۰۰ میلیارد تومان برای آب های روان اهواز داده شود، که در این زمینه اختلاف نظری بین وزارت نیرو و شهرداری (با توجه به شرح وظایف هر یک ازاین دو مرجع) وجود داشت که این مورد نیز برای ارائه در نشست هیات دولت مطرح شد.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: همچنین پیشنهاد شد ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای رفع مشکلات آب شرب مانند آبرسانی با تانکر و اصلاح خطوط و سیستم های آبرسانی به شرکت آب و فاضلاب استان داده شود.

استاندار ادامه داد: بنا شد ۷۰ میلیارد تومان برای حفظ عرصه های منابع طبیعی که طی چند سال گذشته با همت نظام و دولت اقداماتی در آنها صورت گرفته است داده شود.

به گفته وی برای لایروبی کانال‌ها علاوه بر اعتباراتی که به آب و برق خوزستان داده شده پیشنهاد دادیم ۱۰۰ میلیارد تومان کمک شود.

استاندار خوزستان گفت: پیشنهاد داده شد رهاسازی آب از بالادست انجام شود. همچنین با تصویب دولت، ستاد مدیریت بحران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی خسارات کشاورزان در حوزه های کشت فصلی، کشت جایگزین و کشت تابستانه را برآورده کند و از محل بند (خ) آن را پرداخت کنند.

وی بیان کرد: پیشنهاد دادیم از استان های بالادست آب بیشتری رها سازی شود تا حجم آب پشت سدهای خوستان نیز بیشتر شود.

دشتکی تاکید کرد: قرار شد کمیته ای با مسئولیت ستاد مدیریت بحران استان با همکاری رییس مجمع نمایندگان خوزستان و نماینده رییس مجلس کشور و مدیران مربوطه طرح جامعی تا هفته آینده آماده کند که در اختیار رییس مجلس ،محمدباقر قالیباف قرار داده شود و با دعوت از استاندار و نمایندگان در جلسه سران سه قوه بررسی شود.

سلیمانی تصریح کرد: به مردم خوب استان خوزستان می‌گویم ما مشکلات آنان را درک می کنیم و معتقدیم باید به آنها کمک شود و از هیچ کاری برای کمک به آنها دریغ نمی‌کنیم، اما توجه و دقت به یک نکته بسیار مهم است که اگر گاومیشی تلف می شود یا آب به تالاب نمی رسد یا آب مسیر شور است باید دلیل آن بررسی شود.

شلتوک کاری در طول مسیر ، مانع رسیدن آب به هور می شود

به گفته استاندار در حال حاضر حجم آبی که به هور می‌رسد، در حدود ۲۰ مترمکعب بر ثانیه است و با همین ۲۰ مترمکعب نیز در اطراف هور شلتوک کاری می شود، پس مفهوم این مطلب این است که شلتوک کاری در طول مسیر، مانع رسیدن آب به هور می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای آب کشاورزی، آب دام و تالاب ها و آب شرب به گونه ای که سد خالی نشود، آب رها سازی شده، اما کسانی که به شلتوک کاری روی آورده اند باید بدانند که در حال حاضر این کار معادل نابودی تالاب، نابودی دام سنگین، مشکلات آب شرب، حذف کشت جایگزین، تابستانه و پاییزه است، بنابراین از آنها می‌خواهم به فکر آب شرب و و دام ها باشند.

استاندار خوزستان در واکنش به اعتراضانت مردمی در خصوص کم آبی عنوان کرد: ما خود را همدرد مردم می دانیم و در حال پیگیری مشکلات آنها هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار