آرزو می‌کنم روزی برسد که فرش را به دلار بفروشم

تهران (پانا) - به‌گفته یک پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی آرزو می‌کنم روزی برسد که فرش را به دلار فروخته و به دلار هم حقوق کافی به بافندگان پرداخت کنم.

کد مطلب: ۱۱۹۹۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
آرزو می‌کنم روزی برسد که فرش را به دلار بفروشم

به‌گزارش ایسنا، حمیده غلامرضا که به عنوان پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی، در حوزه قالیبافی در استان مرکزی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: بنده از کودکی در کنار والدین به حرفه فرشبافی مشغول بودم و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، در هنرستان‌ها در عرصه آموزش عکاسی به فعالیت پرداختم و به دنبال این فعالیت هنرجوها را به بازارهای مختلف در سراسر کشور برای بازدید بردم. در همین بازدید ها دریافتم فرش در بازارهای دیگر زنده و در بازار اراک مرده است و این موضوع سبب ناراحتی بنده شد.

وی افزود: به همین سبب به تولید فرش مشغول شدم چراکه نگران بودم به سبب فاصله جوانان از حوزه فرشبافی، فرش به طور کامل از بین برود، بر این اساس فعالیت در این حوزه را آغاز کردم و ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺁﻏﺎﺯ ﻃﺮﺡ ﻣﻠی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕی ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎیی ﺑﺎﻓﻨﺪﮔﺎﻥ و اﻓﺰایﺶ باﻓﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻨﻂﻘﻪ کرﺩم و ﻣﻮاﺩ اوﻟیﻪ و ﺗﺠﻬیﺰاﺕ ﺭا ﺩﺭ اﺧﺘیﺎﺭ آﻧﻬﺎ ﻗﺮاﺭ ﻣیﺩﻫﻢ و ﻫﻢ اکﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﭼﺮﺧﻪ ﺗﻮﻟیﺪ ﻓﺮﺵ ﻓﻌﺎﻟیﺖ ﻣی کﻨﻨﺪ.

غلامرضا با اشاره به بازار این حرفه تصریح کرد: فرش تولیدی در این مجموعه به صورت حضوری در بازار یا به صورت مجازی به فروش می‌رسد، با توجه به اینکه تولید فرش در ایران از دوره های قدیم بیشتر در حوزه صادرات رونق داشته در نتیجه زمانی که باب صادرات باز شود کار رونق بهتری خواهد داشت. آرزو می کنم روزی برسد که فرش را به دلار فروخته و به دلار هم حقوق کافی به بافندگان پرداخت کنم.

غلامرضا با تاکید بر لزوم رونق صادرات فرش بیان کرد: اگر صادرات رونق بگیرد قطعا فروش و سود بهتری حاصل خواهد شد در غیر این صورت در حال حاضر به بازار داخل اکتفا کرده ایم، البته پیش از تشدید تحریم ها خودمان دو محموله از طریق واسطه به امارات ارسال کرده ایم اما در حال حاضر وارد کردن پول بسیار سخت شده است.

وی در رابطه با تهیه مواد اولیه اضافه کرد: به این منظور شخصا از گوسفنددارها پشم را خریداری کرده و به کارخانه های ریسندگی تحویل می دهم تا پشم را بریسند، اما در حوزه رنگرزی مشکلاتی وجود دارد به طوری که رنگ های با کیفیت خوب در بازار کمیاب هستند و برای تهیه رنگ خوب و با ثبات باید تلاش زیادی کرد که البته اکثر اوقات موفق هم نخواهیم شد، چندین سال است که به دنبال راه اندازی کارگاه تولید رنگ هستم که متاسفانه از لحاظ مالی در تنگنا بوده و موفق به ﺭاﻩ اندازی این کارگاه نشده ایم.

این پیشران قالیبافی بیان کرد: مشاغل خانگی از قدیم بین مردم رواج داشته اند، اما در حال حاضر روش های نوین در این عرصه باید جایگزین روش های قدیم شود، البته پیشران ها نیز نیازمند حمایت و تشویق هستند. فرش هنر مردم ایران است و نباید تنها به جنبه های مادی آن توجه کرد بلکه باید با توجه به جنبه معنوی، تلاش کرد که جایگاه ایران در حوزه فرش حفظ شود چراکه در این حوزه حرف برای گفتن داریم.

غلامرضا خاطرنشان کرد: اولین عامل تشویقی در این حوزه بیمه قالیبافان است چراکه برخی قالیبافان حرفه ای در صورت نداشتن بیمه تمایلی به فعالیت ندارند، دومین عامل تسهیلات اعطایی به بافندگان است تا بافندگان تشویق به حضور در این حرفه شوند، در غیر این صورت نسل جوان وارد این حرفه نخواهد شد و این موضوع آسیب جدی به بازار فرش وارد خواهد کرد. از امروز باید جوانان را تشویق به حضور در این حرفه کرد.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در حد توان سعی می کنم شرایطی را فراهم کنم که دریافتی فعالان این عرصه افزایش یابد، همچنین در تلاش هستم در حوزه های دیگر طرح توسعه همچون ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼی و ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼی از هیچ خدمتی فروگذار نکنم.

این پیشران طرح ﻣﻠی توسعه مشاغل خانگی در خصوص انعقاد تفاهم نامه با جهاددانشگاهی استان مرکزی، گفت: ﺑﺎ ﺟﻬﺎﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫی ﺗﻔﺎﻫﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﻤکﺎﺭی ﻣﻨﻌﻘﺪ ﺷﺪ و ﺗﺎ کﻨﻮﻥ اﺭﺯیﺎﺑـی ﻫﺎی اﻭﻟیﻪ ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣی اﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ، ﻫﻤﭽﻨیﻦ ﺟﻠﺴﺎﺗی ﺑﺎ ﺳﺎیﺮ ﭘیﺸﺮاﻧﺎﻥ ﻓﺮﺵ ﺟﻬﺖ ﻫﻤﮕﺮایی و ﻣﺸﺎﺭکﺖ ﺑﺮﮔﺰاﺭ ﺷﺪ و ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭیﺰی ﺟﻬﺖ آﻣﻮﺯﺵ ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣی کﺴﺐ و کﺎﺭ یﺎ ﺑه ﺼﻮﺭﺕ ﺣﻀﻮﺭی یﺎ ﻣﺠﺎﺯی ﻫﺴﺘیﻢ و ﺑﺎ ﻫﻤکﺎﺭی اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻤی ﻓﺮﺵ ﻣﻘﺮﺭ شده ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺎی ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺗﺨﺼﺼی ﺑﺮای کﻠیﻪ ﻣﺘﻘﺎﺿیﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻓﺮﺵ ﺑﺮﮔﺰاﺭ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار